Dotacja oświatowa przyznana na wynagrodzenie organu prowadzącego przedszkole, stanowi przychód z działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu stawką 3% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Spółka, przekształcona w spółkę z o.o., zachowuje prawo do wyboru estońskiego CIT oraz do podziału przez wydzielenie bez utraty praw do ryczałtu od dochodów. Transakcje z podmiotami powiązanymi, zachowujące rynkowość, nie stanowią ukrytego zysku, co potwierdza brak opodatkowania w tym zakresie.
Przychody osiągane z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej z małżonkiem mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, gdy dotychczas działalność małżonka samodzielnie była opodatkowana w tej formie.
Brak spełnienia warunków do opodatkowania estońskim CIT w trakcie czteroletniego okresu sprawia, że podatnik traci prawo do jego kontynuacji. Ponowne zgłoszenie możliwe jest najwcześniej po upływie trzech lat podatkowych od utraty prawa, niezależnie od programu od 1 stycznia roku następnego, po uzyskaniu warunków zatrudnienia (art. 28l ustawy o CIT).
Środki pieniężne otrzymane przez wspólnika z tytułu wystąpienia ze spółki jawnej podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym jako przychód z działalności gospodarczej, po wyłączeniu części odpowiadającej nadwyżce przychodów nad kosztami uzyskania, pomniejszonej o dokonane wypłaty i niezaliczone wydatki.
Wydatki osobiste, nawet częściowo używane w działalności, nie są uznawane za koszty uzyskania przychodów, a przychodów z działalności proptradingowej nie można opodatkować według stawki ryczałtu innej niż 15% ze względu na ich kwalifikację jako usługi finansowe.
Zakup usług od wspólników prowadzących działalność gospodarczą, mieszących się w zakresie podstawowej działalności spółki i odbywających się na warunkach rynkowych, nie stanowi ukrytych zysków w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Przychody z tytułu świadczenia usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych sklasyfikowanych jako PKWiU 62.02.30.0 nie są objęte stawką 12% ryczałtu stosowaną do doradztwa w zakresie oprogramowania. Podlegają obniżonej stawce 8,5% ryczałtu, jeśli nie wiążą się z działalnością doradczą, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.
Przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej są klasyfikowane jako przychody kapitałowe, podlegające opodatkowaniu według stawki 19%, co wyklucza możliwość ich opodatkowania ryczałtem jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Prokurent spółki z o.o. posiada uprawnienie do złożenia oświadczenia o wyborze ryczałtu od dochodów, a przychody z transakcji z podmiotem powiązanym są uznawane jako generujące znaczącą wartość dodaną ekonomiczną, spełniającą warunki art. 28j ust. 1 ustawy o CIT.
Przychody z działalności administracyjno-biurowej, sklasyfikowane według PKWiU 82.11.10.0, są opodatkowane stawką ryczałtu 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Podatnik, dokonując w ustawowym terminie wpłaty zaliczki z oznaczeniem wskazującym na formę opodatkowania "PIT-28", skutecznie wyraził wolę wyboru tej formy opodatkowania, co pozwala na uznanie braku formalnego oświadczenia za zastąpione innym przejawem dostatecznie ujawnionej woli podatnika.
Wpłata zaliczki na podatek dochodowy, dokonana w ustawowym terminie do 20 lutego 2025 r. i oznaczona symbolem PPE, stanowi skuteczne oświadczenie woli o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za 2025 r.
Przychód z odpłatnego zbycia opracowanego we własnym zakresie know-how, jako wartość niematerialna i prawna związana z działalnością trychologiczną, podlega opodatkowaniu stawką ryczałtową 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie zaś stawką 3%, przewidzianą dla ruchomych składników majątku.
Złożenie deklaracji do ZUS w zakresie formy opodatkowania nie stanowi skutecznego oświadczenia woli wobec naczelnika urzędu skarbowego, godzącego w wybór formy podatkowej prowadzonej działalności gospodarczej.
Przychody z najmu nieruchomości będącej majątkiem prywatnym, które nie zostały wprowadzone do działalności gospodarczej, stanowią przychód z najmu prywatnego, opodatkowany ryczałtem, a kwota przychodu z majątku wspólnego bez odpowiedniego oświadczenia opodatkowana jest równomiernie na małżonków.
Skuteczne dokonanie wyboru opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wymaga formalnego zgłoszenia w formie pisemnej do organu skarbowego, co wyklucza uznanie nieformalnych działań podatnika za dorozumiane zgłoszenie wyboru tej formy opodatkowania.
Zatrudnienie radcy prawnego na umowę zlecenia do wykonywania czynności związanych z istotą zawodu oznacza, że adwokat świadczy usługi poza ramami "wolnego zawodu", co uzasadnia zastosowanie 15% zryczałtowanej stawki podatku zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Przychody z tytułu sprzedaży „Udziałów polskich” przez polskiego rezydenta podatkowego stanowią przychody osiągane na terytorium RP i nie mogą być opodatkowane ryczałtem przewidzianym dla "przychodów zagranicznych". Inne badane przychody Wnioskodawcy mogą być uznane za "przychody zagraniczne" podlegające ryczałtowi, przy spełnieniu przepisanych warunków.
W przypadku transakcji kupna-sprzedaży nieruchomości między podmiotami powiązanymi, przeprowadzonej na warunkach rynkowych zgodnych z wyceną rzeczoznawcy, brak jest podstaw do uznania jej za ukryte zyski podlegające opodatkowaniu estońskim CIT.
Przychody z najmu nieruchomości zagranicznej przez rezydenta podatkowego w Polsce są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w Polsce, a koszty ich utrzymania nie wpływają na podstawę opodatkowania; brak podatku zapłaconego za granicą uniemożliwia odliczenie w Polsce.
Wynagrodzenie organu prowadzącego niepubliczne przedszkole, pokryte dotacją oświatową, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który może być opodatkowany ryczałtem w wysokości 3% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jeśli nie występują przesłanki wyłączające tę formę opodatkowania.
Przychody z usług doradztwa w zakresie pozyskiwania dotacji unijnych, sklasyfikowane jako PKWiU 70.22.30.0, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, potwierdzając, że usługi te nie są doradztwem z zarządzania zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W przypadku świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.12.0, podatnik może zastosować stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, o ile działalność gospodarcza podatnika nie podlega ustawowym wyłączeniom.