Naliczanie oraz wypłacanie wynagrodzeń i świadczeń w jednostkach samorządu terytorialnego podlega kontroli przez regionalne izby obrachunkowe (RIO). Z kontroli tych wynika, że wszelkie nieprawidłowości i uchybienia w tym zakresie są najczęściej spowodowane błędną interpretacją obowiązujących przepisów prawa bądź ich nieprzestrzeganiem. Błędy występują najczęściej przy naliczaniu dodatków, nagród i
Pracownicy zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej mają status pracowników samorządowych. Wszystkim pracownikom tych jednostek, bez względu na zajmowane stanowisko, przysługują: wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, a także dodatkowe wynagrodzenie
Pracownicy samorządowi mogą być przenoszeni czasowo do pracy w jednostkach pomocy społecznej. Osoby zatrudnione w administracji rządowej na etatach mogą mieć natomiast czasowo gorsze warunki zatrudnienia lub w ogóle stracić pracę. To rozwiązania zawarte w tzw. tarczy antykryzysowej 2.0, której większość przepisów zaczęła obowiązywać 18 kwietnia 2020 r.
Zasady ustalania prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, ich wysokość i podstawy wymiaru dla pracowników samorządowych określają ogólne przepisy w tym zakresie, czyli ustawa zasiłkowa. Na wysokość zasiłków przysługujących pracownikom samorządowym mają wpływ także różnego rodzaju dodatki, nagrody i premie, których zasady przyznawania i wypłaty są uregulowane
Pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągający co najmniej 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest zobowiązany do dokonywania miesięcznych wpłat na PFRON. W wyniku nowelizacji przepisów podmiotami, które będą musiały dokonywać wpłat na PFRON, począwszy od wpłat za styczeń 2019 r., będą również pracodawcy prowadzący zakłady
Pracownikowi samorządowemu świadczącemu na polecenie przełożonego pracę w dniu wolnym od pracy wynikającym z przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy należy udzielić, w terminie z nim uzgodnionym, dnia wolnego od pracy do końca okresu rozliczeniowego, w którym taką pracę wykonywał. W tym zakresie funkcjonuje też inne stanowisko, zgodnie z którym wymiar czasu wolnego za pracę w tym dniu powinien odpowiadać
Najpóźniej do końca kwietnia br. pracownicy samorządowi zajmujący stanowiska kierownicze mają obowiązek składania oświadczeń majątkowych. Pracodawca samorządowy może jednak rozszerzyć obowiązek składania takich oświadczeń również na inne osoby zatrudnione na stanowiskach urzędniczych i niepełniące funkcji kierowniczych.
Od 1 września 2013 r. obowiązują zmiany w zatrudnianiu pracowników samorządowych. Nakładają one m.in. nowe obowiązki na pracodawców np. w zakresie zatrudniania sekretarzy czy asystentów i doradców.
Jestem kierownikiem żłobka przejętego od zakładu opieki zdrowotnej. W jakiej wysokości powinnam ustalić wynagrodzenie dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach starszej opiekunki dziecięcej, opiekunki dziecięcej i młodszego opiekuna dziecięcego w związku z wejściem w życie ustawy żłobkowej? Pracownicy naszego żłobka po wejściu w życie "ustawy żłobkowej" są obecnie pracownikami samorządowymi.
Radca prawny, zatrudniony na 1/2 etatu w naszym urzędzie gminy, otrzymuje dodatek funkcyjny w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę. Czy kwota ta może być wyższa? Czy możemy wypłacać mu dodatek funkcyjny w pełnej wysokości?
Zajmuję się prowadzeniem spraw kadrowych w powiatowym urzędzie pracy. Czy pracownikowi zatrudnionemu w ramach robót publicznych na czas określony (umowa od 1 lutego do 30 września 2005 r.) na samodzielnym stanowisku przysługuje dodatek funkcyjny? Od czego zależy jego wysokość?
Jeden z pracowników naszego urzędu (jednostka organizacyjna powiatu) wystąpił z wnioskiem o wypłatę dodatku stażowego. Osoba ta pracuje u nas dopiero 2 lata, wcześniej była przez rok zarejestrowana jako bezrobotna (w tym przez 6 miesięcy pobierała zasiłek dla bezrobotnych). Wcześniej przez 18 miesięcy pracowała na podstawie umowy o pracę (w urzędzie administracji). Podjęcie tej pracy poprzedziła roczna
Pracownik samorządowy, zatrudniony na umowę o pracę, wykonywał pracę w godzinach nadliczbowych w środę, kiedy pracował od godz. 8.00 do 20.00 i w sobotę (będącą dla niego dniem wolnym od pracy) od godz. 8.00 do 17.00. W obu przypadkach nie ma możliwości udzielenia czasu wolnego ani dnia wolnego za pracę w godzinach nadliczbowych. Jak w takiej sytuacji płacić za godziny nadliczbowe?
W chwili rozwiązania stosunku pracy pracownik samorządowy nie był uprawniony do nagrody jubileuszowej na podstawie dokumentów zgromadzonych w aktach osobowych. Natomiast ponad rok po ustaniu stosunku pracy przedstawił świadectwo pracy, na podstawie którego doliczony okres pracy nim udokumentowany (zakończony po ustaniu stosunku pracy w urzędzie) uprawniałby do jej otrzymania w momencie ustania stosunku