Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje projekt w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i nieodpłatnie udostępnia powstały majątek, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż czynności te nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.
Wydatki spółki na artykuły spożywcze, gastronomiczne i cateringowe, które przyczyniają się do poprawy komfortu pracy i efektywności procesu biznesowego, mogą być kwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 PDOP, pod warunkiem, że nie są wydatkami na działalność socjalną oraz spełniają przesłanki określone przez ustawę PDOP.
Przekazanie nieruchomości z majątku spółki jawnej do majątku prywatnego wspólników może stanowić odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, jeśli spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości.
Transakcja sprzedaży nieruchomości nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W związku z tym, podlega opodatkowaniu VAT, z możliwością wyboru opodatkowania poprzez rezygnację ze zwolnienia z VAT przez strony transakcji. Kupującemu przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego.
Wycofanie nieruchomości z majątku spółki do prywatnego majątku wspólników jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów, pod warunkiem uprzedniego wykorzystania prawodzielności do odliczenia podatku naliczonego. Zwolnieniu od podatku VAT podlegać mogą jedynie te dostawy, gdzie od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres nie krótszy niż dwa lata.
Świadczenie dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez gminę jest działalnością gospodarczą podlegającą VAT, uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych, przy zastosowaniu pre-współczynnika metrażowego jako bardziej reprezentatywnej metody proporcji.
Dostawa nieruchomości obejmująca działki zabudowane, które nastąpiły po pierwszym zasiedleniu, jest zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Możliwe jest jednak opodatkowanie po spełnieniu określonych wymogów formalnych przez strony transakcji. Dostawa działek uznawanych za tereny budowlane, w tym niezabudowanych, nie może korzystać ze zwolnienia.
W kontekście art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur za usługi i koszty związane z transakcjami inwestycyjnymi, o ile te transakcje pośrednio wspierają działalność opodatkowaną VAT podatnika.
Instytucji kultury prowadzącej jednocześnie działalność gospodarczą i niemającą charakteru gospodarczego, przysługuje prawo do obliczania prewspółczynnika VAT według metody art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, bardziej odzwierciedlającej jej specyfikę, zamiast wzoru z rozporządzenia Ministerstwa Finansów.
Rolnik, zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, ma prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT od zakupionego oleju napędowego, jeżeli pojazdy są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej i potwierdzone ewidencją potwierdzającą wykluczenie użytku prywatnego, na podstawie art. 86 i 86a ustawy o VAT.
Agencji pracy tymczasowej przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od usług najmu lokali mieszkalnych zapewnianych pracownikom tymczasowym, jeżeli koszty te są uwzględnione w kalkulacji wynagrodzenia za usługi opodatkowane podatkiem VAT, a brak jest negatywnych przesłanek do odliczenia (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).
Gmina nie może skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur za towary i usługi nabyte w ramach programu, gdyż projekt realizowany jest w ramach działalności publicznoprawnej, niepodlegającej opodatkowaniu.
Zatrzymanie zadatku przez Wnioskodawcę, w wyniku jednostronnego odstąpienia od umowy przez Spółkę, nie stanowi odpłatnego świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu VAT, a ma charakter odszkodowawczy. Tym samym, czynność ta nie wywołuje obowiązku podatkowego w zakresie VAT.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na sporządzenie planu ogólnego, gdyż czynności związane z jego sporządzeniem są realizowane w ramach władztwa publicznego i nie mają bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Odpłatne świadczenie usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez Gminę na rzecz Odbiorców zewnętrznych, niekorzystające ze zwolnienia z VAT, stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu. Wykorzystanie prewspółczynnika metrażowego do rozliczeń VAT jest uzasadnione i zapewnia obiektywne odwzorowanie rzeczywistego podziału wydatków między działalnością opodatkowaną a inną aktywnością
Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na halę sportową wg indywidualnej metody obliczenia proporcji, jako że metoda powierzchniowo-godzinowa nie jest bardziej reprezentatywna od regulacji rozporządzenia Ministra Finansów.
Gmina posiada prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od inwestycji wodno-kanalizacyjnych współfinansowanych z programu "Polski Ład" przy zastosowaniu prewspółczynnika, o ile wydatki te są związane z opodatkowaną działalnością gospodarczą i nie zachodzą przesłanki negatywne przewidziane w ustawie o VAT.
Podmiot realizujący projekt niezwiązany z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, finansowany ze środków unijnych, nie ma prawa do odliczenia ani zwrotu naliczonego podatku VAT, gdy brak jest związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Czynności wykonywane przez Gminę w ramach inwestycji nieostatecznego podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż realizowane są w ramach zadań publicznych. Brak związku z działalnością opodatkowaną wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego przez Gminę w związku z realizacją inwestycji budowy zbiornika retencyjnego.
Publiczna uczelnia akademicka, ponosząc wydatki z częściowym odliczeniem podatku VAT w związku z projektem finansowanym ze środków zewnętrznych, ma prawo do takiego odliczenia przy zastosowaniu mechanizmu proporcji i prewspółczynnika, określonych w art. 86 i 90 ustawy o VAT, gdy towary i usługi służą zarówno działalności gospodarczej, jak i poza nią.
Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na projekty niepowiązane z działalnością opodatkowaną, realizowane w reżimie publicznoprawnym, lecz może odliczyć VAT częściowo od wydatków używanych do działalności opodatkowanej, stosując współczynnik proporcji.
Działalność najmu nieruchomości, mimo wycofania nakładów na jej remont z działalności gospodarczej, pozostając opodatkowaną podatkiem VAT, nie obliguje podatnika do korekty uprzednio odliczonego podatku VAT związanego z poczynionymi nakładami.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadania publiczne niemające charakteru gospodarczo-cywilnoprawnego, nie jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z tymi zadaniami.