Rozpoznanie kosztów nabycia wierzytelności możliwe jest proporcjonalnie w momencie uzyskania przychodu ze spłat wierzytelności. Koszty te nie mogą przekroczyć wartości przychodu ani wyczerpać ceny nabycia wierzytelności.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego stanowi przychód, który jest zwolniony z opodatkowania na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów, o ile kredyt został zaciągnięty na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej i nie korzystano wcześniej z analogicznego zwolnienia dla innego kredytu.
Odsetki od kredytu zaciągniętego na bezpośrednie lub pośrednie refinansowanie historycznych zobowiązań akwizycyjnych nie podlegają ograniczeniom z art. 16 ust. 1 pkt 13e ustawy o PDOP, chyba że są związane bezpośrednio z długiem akwizycyjnym.
Umorzenie kredytu hipotecznego na cele mieszkaniowe generuje przychód zwolniony z opodatkowania na mocy rozporządzenia Ministerstwa Finansów, natomiast zwrot kosztów związanych z ulgą odsetkową skutkuje koniecznością doliczenia tych kosztów do rozliczenia podatkowego, jeśli doszło do ich odliczenia wcześniej.
Wynagrodzenie stałe z tytułu umowy CDS uznaje się za przychód w momencie określonym dla usług w ustawie CIT i nie kwalifikuje się jako zyski kapitałowe. Wynagrodzenie zmienne, jako koszt pośredni, ujmuje się w kosztach uzyskania przychodu w dacie jego poniesienia.
Kwota 78.000 zł, jako część świadczenia w wyniku ugody, stanowi przychód podatkowy, skoro przekracza zwrot wpłat przewyższających wypłacony kapitał kredytowy, zatem podlega opodatkowaniu.
Umorzenie wierzytelności z kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe, spełniającego warunki rozporządzenia z dnia 11 marca 2022 r., skutkuje zaniechaniem poboru podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca, jako kredytobiorca spełniający przesłanki tego zaniechania, nie jest zobligowany do zapłaty podatku z tego tytułu.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego jest możliwe wyłącznie w części, w której kredyt został zaciągnięty na wydatki opisane w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozporządzeniu Ministra Finansów.
Spłatę kredytu dewizowego, dokonaną przed sprzedażą nieruchomości, uznaje się za wydatek na cele mieszkaniowe jedynie w zakresie odpowiadającym otrzymanej zaliczce. Spłata przewyższająca tę kwotę przed uzyskaniem przychodu ze sprzedaży nie spełnia wymogów ulgi mieszkaniowej.
Umorzenie wierzytelności z kredytu konsolidacyjnego, zastępującego kredyty mieszkaniowe, nie jest objęte zaniechaniem poboru podatku, gdy beneficjent nie był pierwotnym kredytobiorcą tychże kredytów.
Kwota zwrotu uzyskana na mocy ugody pozasądowej z bankiem, dotyczącej zwrotu bezpodstawnie zapłaconych rat kredytowych wynikających z nieważnej umowy, nie stanowi przychodu podatkowego po stronie beneficjentów zwrotu, gdyż ma charakter zwrotny i nie prowadzi do definitywnego przysporzenia majątkowego.
Czynność gospodarcza podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeśli jej rzeczywisty charakter odpowiada warunkom określonym w przepisach, niezależnie od zastosowanej formy prawnej.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonego kredytu mieszkaniowego, zaciągniętego przed 15 stycznia 2015 r., zabezpieczonego hipotecznie i przeznaczonego na jedną inwestycję mieszkaniową, jest możliwe, jeżeli podatnik nie korzystał z zaniechania przy innym kredycie mieszkaniowym. Warunkiem jest również uregulowanie wszelkich zaległości podatkowych zgodnie z Ordynacją Podatkową.
Z uwagi na rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2024 r., zaniechanie poboru podatku dochodowego dotyczy tylko tych części umorzonego kredytu hipotecznego, które są przeznaczone na cele mieszkaniowe zgodne z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT. Wypłata kwoty 41.000 PLN jako zwroty nadpłaty jest neutralna podatkowo.
Umorzenie kwoty zobowiązania wynikającego z kredytu mieszkaniowego stanowi przychód podlegający zaniechaniu poboru podatku dochodowego, jeżeli spełnione są warunki określone w rozporządzeniu Ministra Finansów, a art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o PIT nie ma zastosowania jako uchylony.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, lecz korzysta ze zaniechania poboru podatku na mocy rozporządzenia Ministra Finansów; zwrot nadpłaty kredytu jest neutralny podatkowo, nie powodując przysporzenia majątkowego.
Umorzenie kredytu mieszkaniowego w części dot. zakupu lokalu mieszkalnego można objąć zaniechaniem poboru podatku dochodowego, natomiast kwota umorzona na miejsce postojowe podlega opodatkowaniu. Wypłata dodatkowej kwoty w ugodzie nie stanowi przychodu, gdyż jest zwrotem uprzednio wpłaconych środków.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego przeznaczonego na jedną inwestycję mieszkaniową odpowiada kryteriom zaniechania poboru podatku dochodowego, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów, uzasadniając zaniechanie opodatkowania. Zwroty nienależnych środków oraz kosztów procesowych nie podlegają opodatkowaniu jako przychód.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe uznaje się za przychód podlegający opodatkowaniu, jednakże na mocy rozporządzenia Ministra Finansów pobór podatku może być zaniechany. Zmiana ta nie dotyczy umorzenia części zadłużenia dotyczącej lokalu niemieszkalnego.
Umorzenie części zadłużenia z tytułu kredytu hipotecznego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, lecz w niniejszej sprawie zastosowanie ma zaniechanie poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów, co zwalnia podatniczkę z obowiązku zapłaty podatku dochodowego od uzyskanego przychodu.
Wypłata kwoty dodatkowej na rzecz Kredytobiorcy na podstawie ugody pozasądowej nie stanowi przychodu podatkowego w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, ponieważ jest to zwrot nadpłaconych środków, a nie przysporzenie majątkowe.
Kwota zwrócona na mocy porozumienia kompensacyjnego po unieważnieniu umowy kredytu hipotecznego, obejmująca kapitał oraz odsetki ustawowe, nie stanowi przychodu podatkowego oraz korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 95b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Umorzenie kredytu refinansowego zaciągniętego na cele inne niż bezpośrednio związane z zakupem lokalu mieszkalnego nie podlega zaniechaniu poboru podatku dochodowego, chyba że zadłużenie dotyczy kredytów faktycznie przeznaczonych na cele mieszkaniowe, określone w przepisach art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT.