Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje projekt w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i nieodpłatnie udostępnia powstały majątek, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż czynności te nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.
Koszty centralnego ogrzewania i związane media mogą korzystać ze zwolnienia z VAT jako odrębne świadczenia. Natomiast opłaty eksploatacyjne oraz wynagrodzenie zarządcy są częścią kompleksowej usługi najmu zwolnionej z VAT. Opłaty takie jak wywóz nieczystości i najem garażu nie korzystają z tego zwolnienia.
Zwolnienie z opodatkowania dochodów zagranicznego funduszu emerytalnego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 11a ustawy o CIT dotyczy wyłącznie działalności porównywalnej z tą realizowaną przez fundusze krajowe. Dochody ze sprzedaży udziałów w spółkach związanych z polskimi nieruchomościami, które nie są dozwolonym zakresem działalności dla krajowych funduszy, nie są objęte tym zwolnieniem.
Transakcje realizowane przez podatnika podlegającego estońskiemu CIT z podmiotami powiązanymi, zawierane na warunkach rynkowych oraz posiadające charakter biznesowy, nie stanowią ukrytych zysków ani wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, zaś wpłaty na PFRON nie są objęte zakresem estońskiego CIT jako ukryte zyski.
Zwolnienie podatkowe z art. 6 ust. 1 pkt 11a ustawy o CIT obejmuje zagraniczne fundusze emerytalne spełniające określone warunki, jednak nie znajduje zastosowania w przypadku dochodów z działalności przekraczającej prawo stosowne do krajowych podmiotów, takich jak sprzedaż udziałów z nieruchomością związaną pośrednio z Polską.
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio sfinansowanych z dotacji, które są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Dotacja na zakup środków nie związanych z amortyzacją wyklucza uznanie tych wydatków za koszty uzyskania przychodu. (art. 23 ust. 1 pkt 56 u.p.d.o.f.).
Działalność opisana przez wnioskodawcę nie spełnia wymogów ustawowych do zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, co skutkuje koniecznością uiszczenia tego podatku zgodnie z przepisami krajowymi i unijnymi.
Dochód uzyskany z działalności w formie spółki komandytowej podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, uwzględniając koszty uzyskania przychodów, które muszą być prawidłowo udokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Spółka, świadcząc usługi wynajmu domków i organizacji wypoczynku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, obowiązana jest do ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych, chyba że spełni wymagane warunki rozporządzeniowe. Odliczenie VAT nie obejmuje usług gastronomicznych z uwagi na wyłączenia ustawowe.
Dofinansowanie wycieczek integracyjnych z ZFŚS nie stanowi dla uczestników przysporzenia finansowego nieodpłatnego, a tym samym nie generuje obowiązku podatkowego zgodnie z ustawą o PIT, ponieważ świadczenie takie ma charakter ogólnodostępny i nieprzypisany indywidualnie.
Dochody odszkodowawcze związanego z wywłaszczeniem działek mieszkaniowych, przeznaczone na fundusz remontowy, podlegają zwolnieniu od CIT; jednak odszkodowanie przeznaczone na zmniejszenie opłat eksploatacyjnych ze strony członków spółdzielni nie korzysta ze zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.
Sfinansowanie z ZFŚS wyjazdu do teatru, imprezy kulturano-oświatowej oraz wycieczki integracyjnej nie stanowi przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż świadczenia te służą interesom pracodawcy i nie przynoszą wymiernych korzyści indywidualnym uczestnikom. Nie powstaje obowiązek płatnika po stronie pracodawcy.
Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS nie stanowi przychodu dla pracowników, jako iż jest integracyjne i służy interesowi pracodawcy. Dla emerytów natomiast nie spełnia przesłanek zwolnienia z podatku, nie będąc nieodpłatnym świadczeniem według art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wydatki sfinansowane z funduszu remontowo-modernizacyjnego utworzonego z zysku netto, po spełnieniu przesłanek art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, mogą być kwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem, że nie są wymienione w art. 16 ust. 1 jako wyłączone z kosztów podatkowych.
Dofinansowanie wycieczki integracyjnej z ZFŚS, służącej integracji pracowników, nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem pracodawca nie ma obowiązku naliczania oraz odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy z tego tytułu.
Transakcja sprzedaży wierzytelności do funduszu sekurytyzacyjnego, stanowiąca racjonalne i ekonomicznie uzasadnione działanie, spełnia kryteria schematu podatkowego w kontekście ordynacji podatkowej, wymagające zgłoszenia ze względu na powstałą korzyść podatkową oraz istnienie ogólnej cechy rozpoznawczej, mimo obligatoryjnych regulacji prawnych.
Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS dla pracowników i emerytów, stanowi przychód kwalifikowany do źródła przychodów z pracy lub innych źródeł, lecz podlega zwolnieniu podatkowemu do ustawowych limitów realizujących cele socjalne. Nadwyżka świadczenia ponad limity podlega opodatkowaniu odpowiednio poprzez zaliczki i zryczałtowany podatek.
Dofinansowanie wycieczki ze środków ZFŚS, jako świadczenie organizowane w interesie pracodawcy, nie stanowi dla pracowników przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w rozumieniu art. 12 ustawy PIT. W konsekwencji, brak jest obowiązku nałożenia na płatnika obowiązku pobrania zaliczki na ten podatek.
Dofinansowanie wyjazdów i spotkań integracyjnych organizowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla pracowników oraz byłych pracowników placówki edukacyjnej, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu, gdyż korzyść z uczestnictwa nie ma wymiaru finansowego przypisanego do konkretnego świadczeniobiorcy.
Nabycie certyfikatów inwestycyjnych od funduszy inwestycyjnych przez spółkę nie stanowi transakcji kapitałowej zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 13f ustawy o CIT, przez co spółka nie jest zobowiązana do wyłączenia kosztów finansowania dłużnego z kosztów uzyskania przychodów.
Działalność podatnika została uznana za działalność badawczo-rozwojową zgodnie z art. 4a pkt 26 uCIT, uprawniającą do uwzględnienia ponoszonych wydatków jako kosztów kwalifikowanych, z zastrzeżeniem, że składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych nie stanowią kosztów kwalifikowanych na podstawie art. 18d ust. 2 pkt 1 uCIT. Interpretacja potwierdza zasadę ścisłej interpretacji
Dofinansowanie wycieczki integracyjnej i spotkania integracyjnego z ZFŚS na rzecz pracowników, które służy interesowi pracodawcy, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, albowiem świadczenia te nie przynoszą indywidualnej wymiernej korzyści pracownikom; wobec tego Spółka nie jest zobowiązana do naliczenia i odprowadzenia zaliczek na ten podatek.
Ulgę rehabilitacyjną w podatku dochodowym odlicza się jako różnicę między wydatkami na rehabilitację a ich zwrotem z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, niewliczając świadczeń i dopłat niezwiązanych bezpośrednio z kosztami rehabilitacyjnymi.
Wykup certyfikatów inwestycyjnych przez A Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych oraz ich umorzenie nie powoduje dla Spółki B powstania ograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce, ani obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku przez Fundusz.