Odsprzedaż opłat eksploatacyjnych w formie mediów, jako niezależne świadczenia od usługi najmu, podlega wliczeniu do limitu zwolnienia podmiotowego z VAT. Nieobjęcie ich tym limitem stanowi naruszenie przepisów art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Koszty centralnego ogrzewania i związane media mogą korzystać ze zwolnienia z VAT jako odrębne świadczenia. Natomiast opłaty eksploatacyjne oraz wynagrodzenie zarządcy są częścią kompleksowej usługi najmu zwolnionej z VAT. Opłaty takie jak wywóz nieczystości i najem garażu nie korzystają z tego zwolnienia.
Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Podatnikowi będącemu współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego przysługuje prawo do odliczenia od dochodu wydatków poniesionych na materiały i urządzenia, w tym magazyny energii jako element instalacji fotowoltaicznej, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, jeśli wydatek został poniesiony ze środków własnych i spełnia kryteria określone w przepisach.
Działalność badawczo-rozwojowa polegająca na tworzeniu innowacyjnych receptur paszowych oraz ulepszeń technologicznych w procesie produkcji, prowadzona systematycznie w ramach projektów, kwalifikuje się jako działalność B+R uprawniająca do ulgi podatkowej, o ile wydatki związane z taką działalnością są faktycznie poniesione i odpowiednio wyodrębnione w ewidencji księgowej.
Aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa, spełniający kryteria wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy VAT, jeśli stanowi niezależną jednostkę zdolną do realizacji zadań gospodarczych.
Gmina, jako podmiot wytwarzający energię elektryczną w instalacji fotowoltaicznej o mocy nieprzekraczającej 1 MW, może korzystać ze zwolnienia od akcyzy. Nie jest również zobowiązana do rejestracji akcyzowej oraz składania deklaracji miesięcznych i kwartalnych ani prowadzenia ewidencji ilościowej.
Zwolnienie z akcyzy dla energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł przed 1 stycznia 2019 r. stosuje się według stawki obowiązującej w dacie wytworzenia i dostarczenia energii do zużycia, niezależnie od późniejszych zmian stawki akcyzy.
Odpłatne udostępnianie pomieszczeń i wprowadzanie energii do sieci przez Gminę podlegają opodatkowaniu VAT, co stanowi działalność gospodarczą. Natomiast nieodpłatne udostępnianie przestrzeni dla zadań statutowych Sołectwa nie podlega opodatkowaniu VAT jako realizacja zadań publicznych. Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika, gdy wydatki są wykorzystywane do działalności
Posiadanie przez spółkę udziałów członkowskich w spółdzielni energetycznej nie wyłącza możliwości korzystania z opodatkowania w formie estońskiego CIT, gdyż spółdzielnia nie jest podmiotem wskazanym w zamkniętym katalogu art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.
Dział Nieruchomościowy nie stanowi ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e VAT, a więc jego zbycie nie jest wyłączone z opodatkowania VAT; natomiast Dział Fotowoltaiczny spełnia definicję ZCP, co wyłącza zbycie tego działu z opodatkowania VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
W przypadku gdy całkowite wynagrodzenie za dostarczoną energię w okresie rozliczeniowym jest ujemne, należy uznać, że nabywca dokonuje świadczenia usługi odbioru energii, co wymaga wystawienia faktury przez nabywcę na rzecz dostawcy; przy pozytywnym wyniku kalkulacji, dostawca wystawi fakturę za dostawę energii.
W przypadku, gdy wynagrodzenie dla całego wolumenu energii w danym okresie rozliczeniowym przyjmie wartość ujemną, transakcję należy rozpoznać jako świadczenie usługi odbioru energii przez nabywcę na rzecz dostawcy, co podlega obowiązkowi dokumentacji fakturą VAT.
Spółka pełniąc funkcję udzielającego pomocy publicznej nie działa jako podatnik VAT w odniesieniu do czynności polegających na pobieraniu i przekazywaniu nienależnej pomocy, natomiast dokonując korekt sprzedaży energii elektrycznej zgodnie z Obowiązkiem 2, zobowiązana jest do wystawienia faktur korygujących zmieniających cenę maksymalną na umowną.
Powiat ma prawo do proporcjonalnego odliczenia VAT od wydatków związanych z OZE przy użyciu prewspółczynnika. Wydatki związane wyłącznie z działalnością publiczną pozostają poza zakresem odliczenia VAT, ponieważ Powiat nie działa jako podatnik w tym zakresie. Stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.
Sprzedaż oraz zużycie gazu ziemnego przez Wnioskodawcę, jako finalnego nabywcy, w procesie kogeneracji do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, jest zwolnione od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, przy spełnieniu warunków umownych o specyfikacji użycia gazu.
W sytuacji nabycia energii po ujemnej cenie, uznaje się, iż nabywca świadczy usługę odbioru energii i ma ona podlegać opodatkowaniu VAT, wymuszając wystawienie faktury przez nabywcę na dostawcę.
Podmiot będący prosumentem energii odnawialnej, wprowadzający energię do sieci, wykonuje dostawę towarów podlegającą VAT jako działalność gospodarcza; odliczenie VAT wymaga przypisania wydatków do stosownej działalności i zastosowania proporcji, zgodnie z art. 86 i 90 ustawy o VAT.
Gdy w okresie rozliczeniowym za dostawę energii matematyczny wynik kalkulacji jest dodatni, Wytwórca wystawia fakturę na wartość dodatnią. Gdy wynagrodzenie przyjmuje wartość ujemną, odbiorca świadczy usługę odbioru energii i wystawia fakturę VAT.
Przychód podatkowy w podatku CIT z tytułu energii elektrycznej oddanej do sieci przez prosumenta powstaje na koniec okresu rozliczeniowego określonego w umowie, a nie z datą otrzymania faktury od kontrahenta (art. 12 ust. 3c-3d ustawy o CIT).
Czynność dostawy energii elektrycznej wytworzonej przez prosumenta w instalacji fotowoltaicznej podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów, z obowiązkiem dokumentacji fakturowej, gdzie obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury lub upływu terminu na jej wystawienie.
Gmina wykonująca czynności jako prosument energii wprowadzający do sieci energię elektryczną za wynagrodzeniem działa jako podatnik VAT, a obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje w momencie wystawienia faktury, upływu terminu na jej wystawienie lub upływu terminu płatności, zgodnie z art. 19a ustawy o VAT.
Instalacje OZE w gminnych budynkach stanowią podstawę do częściowego odliczenia VAT, jeśli generowana energia jest wprowadzana do sieci, traktując ją jako odpłatną dostawę towarów. Skutkuje to opodatkowaniem produkcji energii jako działalności gospodarczej nieobciążonej zwykłymi zadaniami własnymi gminy.