Dofinansowanie wycieczki integracyjnej z ZFŚS, służącej integracji pracowników, nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem pracodawca nie ma obowiązku naliczania oraz odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy z tego tytułu.
Prawo do częściowego odliczenia podatku VAT związane jest z proporcjonalnym przypisaniem wydatków zgodnie ze specyfiką działalności pojedynczych jednostek organizacyjnych; prewspółczynnik Zakładu nie wystarcza do ujęcia kosztów całej inwestycji, uwzględniając specyficzność działań PSZOK.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu, przy zastosowaniu prewspółczynnika dla zadań mieszanych. Środki finansowe otrzymane na realizację tego projektu, niepowiązane bezpośrednio z ceną konkretnych usług, nie będą stanowiły podstawy opodatkowania VAT.
Sfinansowanie przez pracodawcę wycieczki integracyjnej dla pracowników i ich małżonków, nie stanowi dla nich przychodu podlegającego opodatkowaniu, o ile udział jest dobrowolny, brak realnej korzyści majątkowej a świadczenie dostępne dla wszystkich uczestników.
W przypadku budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminę, działania te nie są uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu VAT, co wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług.
Dofinansowanie wyjazdów i spotkań integracyjnych organizowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla pracowników oraz byłych pracowników placówki edukacyjnej, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu, gdyż korzyść z uczestnictwa nie ma wymiaru finansowego przypisanego do konkretnego świadczeniobiorcy.
Wydatki na wyposażenie niezaliczone do środków trwałych, sfinansowane z dotacji z Funduszu Pracy zwolnionej z opodatkowania, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, jeżeli mają związek przyczynowy z przychodami działalności i są prawidłowo udokumentowane.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT. Wpłaty mieszkańców nie są wynagrodzeniem za świadczenia, przez co Gmina nie jest zobowiązana do fakturowania takich wpłat, a dofinansowanie nie jest podstawą opodatkowania jako wynagrodzenie za usługi.
Dofinansowanie wycieczki integracyjnej i spotkania integracyjnego z ZFŚS na rzecz pracowników, które służy interesowi pracodawcy, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, albowiem świadczenia te nie przynoszą indywidualnej wymiernej korzyści pracownikom; wobec tego Spółka nie jest zobowiązana do naliczenia i odprowadzenia zaliczek na ten podatek.
Ulgę rehabilitacyjną w podatku dochodowym odlicza się jako różnicę między wydatkami na rehabilitację a ich zwrotem z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, niewliczając świadczeń i dopłat niezwiązanych bezpośrednio z kosztami rehabilitacyjnymi.
Zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych podlega wartość świadczeń pieniężnych i rzeczowych otrzymanych przez pracownika z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, do kwoty 1000 zł rocznie, przy czym przychód powstaje w momencie wymiany punktów na świadczenia, a nie w momencie późniejszego rozliczenia płatności przez pracodawcę.
Dofinansowanie wyjazdu integracyjnego z ZFŚS nie stanowi przychodu podatkowego dla pracowników i emerytów w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, wobec czego na wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika w zakresie poboru zaliczki na podatek dochodowy.
Środki finansowe uzyskane z niemieckiego programu publicznego na realizację projektu artystycznego stanowią przychód podatkowy i nie korzystają ze zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 39 i 40 ustawy o PIT. Ujęcie tych środków w zeznaniu PIT-36 jest obligatoryjne.
Dofinansowanie wycieczki integracyjno-wypoczynkowej z ZFŚS przez pracodawcę nie stanowi dla pracowników przychodu ze stosunku pracy i nie jest obciążone podatkiem dochodowym, a świadczenie takie dla emerytów nie korzysta z opodatkowania jako przychód z nieodpłatnych świadczeń.
Dofinansowanie wycieczki zagranicznej dla pracowników z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli pracowników nie obciążają koszty wycieczki, nie odniosą oni realnego przysporzenia majątkowego, a świadczenie nie ma charakteru obligatoryjnego.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od inwestycji związanej z przebudową sieci wodociągowej, mimo jej dofinansowania z funduszy unijnych, gdy działania te związane są z działalnością opodatkowaną i zastosowano odpowiedni prewspółczynnik metrażowy.
Nabycie prawa do roszczenia o wypłatę dotacji stanowi masę spadkową, podlega zgłoszeniu w SD-Z2 lub SD-3, lecz sama wypłata dotacji jest neutralna podatkowo na gruncie ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Pomoc finansowa przyznana gminie w związku z realizacją inwestycji wodno-kanalizacyjnych nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż nie jest bezpośrednio związana z ceną świadczonych przez gminę usług. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT dla projektów kanalizacyjnych przy zastosowaniu adekwatnego prewspółczynnika.
Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS na cele integracyjne nie stanowi przychodu podatkowego dla pracowników i emerytów, gdy spełnia warunki wskazane przez Trybunał Konstytucyjny, tj. nie przynosi realnej korzyści majątkowej uczestnikom i jest w interesie pracodawcy.
MF potwierdziło, że dofinansowanie kosztów praktyk absolwenckich otrzymywane przez podmioty przyjmujące na takie praktyki stanowi dla nich przychód podlegający opodatkowaniu PIT albo CIT. Przychód ten nie jest zwolniony z podatku dochodowego.
Dofinansowanie wycieczek i wyjść integracyjnych pracownikom, finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, nie powoduje powstania przychodu podatkowego, gdyż brak jest indywidualnego przysporzenia majątkowego przypisanego pracownikom.
Wydatek na zakup okularów korekcyjnych można odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej tylko w części nieobjętej dofinansowaniem pracodawcy, w myśl art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Środki z FGŚP przyznane jako dofinansowanie wynagrodzeń stanowią przychód podatkowy, jednakże środki te w przypadku działalności strefowej kwalifikowane są jako przychody z działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej i są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP.