Nasza jednostka zawarła umowę na dostawę sprzętu biurowego. Z powodu bieżących trudności finansowych nie jesteśmy w stanie uregulować zobowiązania w formie pieniężnej. W związku z tym zaproponowaliśmy dostawcy przeniesienie na niego prawa własności jednego z naszych środków trwałych, na co wyraził zgodę. Jak należy zaksięgować uregulowanie zobowiązania w formie rzeczowej w księgach rachunkowych?
Przepisy wprowadzone od 1 stycznia 2024 r. pozwalają na przyspieszoną amortyzację wybudowanych we własnym zakresie budynków użytkowych i budowli, które znajdują się na obszarze gmin dotkniętych wysokim bezrobociem. W przypadku niektórych dofinansowań podatnicy mogą wybrać, czy stosować do nich zwolnienia, albo wyłączenia z opodatkowania czy też traktować jako przychód podatkowy. W zależności od dokonanego
W maju 2022 r. dokonaliśmy ulepszenia środka trwałego w wysokości 6 000 zł. Jednostka w polityce rachunkowości posiada zapis, że wydatki na prace ulepszeniowe nieprzekraczające 10 000 zł w danym roku nie zwiększają wartości początkowej, tylko są odnoszone bezpośrednio w koszty. W grudniu 2022 r. dokonane jednak zostało kolejne ulepszenie tego środka trwałego na kwotę 9 000 zł. Jakich zapisów w księgach
Ze zjawiskiem trwałej utraty mamy do czynienia wówczas, gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że kontrolowany przez jednostkę składnik aktywów nie przyniesie w przyszłości w znaczącej części lub w całości przewidywanych korzyści ekonomicznych. Jednostka powinna przynajmniej raz w roku przeprowadzić test na ustalenie, czy konieczne jest objęcie środka trwałego odpisem aktualizującym jego wartość. Okazją