Podmiot zagraniczny, który nie posiada w Polsce wystarczającej struktury zaplecza personalnego i technicznego ani nie sprawuje nad nimi kontroli, nie ma stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w świetle przepisów o VAT. Usługi świadczone na rzecz takiego podmiotu opodatkowane są w miejscu jego siedziby.
Nie spełniając warunków stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, brytyjska spółka nie podlega obowiązkowi wystawiania faktur w polskim Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Decyzje operacyjne i zasoby znajdują się poza Polską, a kontrahent jedynie świadczy usługi pomocnicze.
Nabytych przez spółkę 3-osiowych robotów nie można uznać za roboty przemysłowe, o których mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, ponieważ nie są wykorzystywane dla zastosowań przemysłowych, co uniemożliwia skorzystanie z ulgi na robotyzację.
Podmiot z siedzibą działalności gospodarczej poza terytorium kraju, który nie posiada na terytorium Polski zasobów osobowych i technicznych umożliwiających samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej, nie jest zobowiązany do wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF, zgodnie z art. 106ga ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.
Spółka nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, natomiast usługi logistyczne świadczone na jej rzecz, związane z nieruchomością, podlegają opodatkowaniu polskim VAT, co daje prawo do jego odliczenia.
Holenderska spółka nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, a tym samym nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od usług logistycznych świadczonych w Polsce. Usługi te opodatkowane są w kraju siedziby spółki.
Niemiecka spółka A. GmbH nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, co zwalnia ją z obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego 2026 r., zgodnie z art. 11 i 53 Rozporządzenia 282/2011.
Wydatki poniesione przez podatnika na nabycie systemu A nie kwalifikują się do ulgi na robotyzację, ponieważ system A, nie spełnia definicji robota przemysłowego, gdyż nie jest wykorzystany dla "zastosowań przemysłowych" w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.
Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski nie powstaje wyłącznie z tytułu korzystania z usług logistycznych świadczonych przez polskich usługodawców, gdy brak jest odpowiedniej struktury zasobów oraz niezależności decyzyjnej pozwalającej na uznanie samodzielności lokalnego podmiotu.
Zagraniczna spółka nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o VAT, co powoduje, że usługi produkcyjne świadczone na jej rzecz w Polsce nie podlegają opodatkowaniu VAT w tym państwie, a także nie wprowadza obowiązku korzystania ze zintegrowanego systemu e-Faktur w Polsce.
Podmiot z siedzibą zagraniczną, prowadzący działalność poprzez usługi logistyczne w Polsce, nie jest uznawany za posiadający stałe miejsce prowadzenia działalności, jeżeli nie kontroluje lokalnego zaplecza personalnego i technicznego. W rezultacie, taki podmiot nie podlega obowiązkowi wystawiania i odbierania faktur przez KSeF od lutego 2026 r.
Działalność rumuńskiej spółki polegająca na korzystaniu z polskiego centrum logistycznego do magazynowania towarów nie skutkuje powstaniem zakładu w Polsce w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT oraz art. 5 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Rumunią, gdyż ma charakter pomocniczy i nie prowadzi do uzyskiwania przychodów w Polsce.
Spółka irlandzka nie będzie posiadała stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, a świadczenie usług magazynowo-logistycznych podlega opodatkowaniu w miejscu jej siedziby (Irlandia). Spółka jest zobowiązana do używania kasy rejestrującej przy sprzedaży w Polsce, w przypadku niektórych towarów, niezależnie od fizycznej obecności w kraju.
Przy ustalaniu przychodów dla celów minimalnego podatku dochodowego w art. 24ca ustawy o CIT, podatnik powinien uwzględniać kwoty z faktur za towary oraz wynagrodzenia za świadczone usługi, nawet gdy marża nie jest doliczana, jako że fakturowanie determinuje obowiązki podatkowe.
Spółka A nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce na gruncie Rozporządzenia wykonawczego 282/2011, a miejscem świadczenia usług przez Spółkę B na rzecz Spółki A jest miejsce siedziby Spółki A w Szwecji, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT.
Zagraniczny zakład w Polsce nie powstaje, gdy działalność niemieckiej spółki polega na przechowywaniu towarów w polskim magazynie zarządzanym przez zewnętrznego usługodawcę, bez faktycznego lub prawnego władztwa spółki nad tym miejscem oraz gdy działalność ta ma charakter pomocniczy i wspierający główną działalność spółki w Niemczech.
Podmiot zagraniczny, który dokonuje operacji handlowych z wykorzystaniem logistyki w innym państwie członkowskim UE, nie tworzy stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w tym państwie, jeżeli nie dysponuje niezależnymi zasobami personalnymi lub technicznymi umożliwiającymi samodzielne świadczenie usług, co zwalnia go z określonych obowiązków w zakresie dokumentacji VAT.
Spółka belgijska nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce dla celów podatku VAT, a usługi świadczone przez polskiego kontrahenta powinny być opodatkowane w miejscu siedziby usługobiorcy, tj. w Belgii, z uwagi na brak odpowiednich zasobów personalnych i technicznych w Polsce, umożliwiających samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej.
Robot paletyzujący oraz zintegrowane urządzenie, nie uznane za roboty przemysłowe w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, nie uprawniają do skorzystania z ulgi na robotyzację jako wydatki związane z procesami magazynowymi, a nie przemysłowymi.
Nieposiadanie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, obowiązek wysyłania i odbierania faktur za pośrednictwem KSeF oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Nieposiadanie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Działalność Spółki w Polsce będzie spełniała kryteria działalności pomocniczej i przygotowawczej, co wykluczy powstanie zakładu w Polsce.