Środki transportu wynajmowane przez spółkę od kontrahentów duńskich uznaje się za "urządzenia przemysłowe" w myśl art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Tym samym spółka jest zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego u źródła od należności z tytułu najmu tych urządzeń.
Śrutownica, pomimo ścisłej integracji z Centrum CNC, stanowi odrębne i samodzielne urządzenie, wobec czego nie może być uznana za maszynę peryferyjną do robota przemysłowego zgodnie z art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT, co wyklucza ją z ulgi na robotyzację.
Sprowadzanie do Polski urządzeń do waporyzacji, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 34e u.p.a., w warunkach opisanych w zdarzeniu przyszłym, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów akcyzowych, a obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika na terytorium kraju.
Sprzedaż nieruchomości o cechach terenów budowlanych przez osobę fizyczną, wykorzystywaną w działalności gospodarczej poprzez wynajem, podlega opodatkowaniu VAT, pozbawiona zwolnienia podatkowego, z możliwością odliczenia podatku przez nabywcę dla celów opodatkowanych.
Podłoga interaktywna wraz z akcesoriami nie stanowi sprzętu komputerowego uprawniającego do zastosowania stawki VAT 0%, gdyż nie jest wymieniona w katalogu załącznika nr 8 ustawy o VAT, co wyklucza stosowanie preferencyjnej stawki podatkowej.
Sprzedaż części eksploatacyjnych do wielorazowych papierosów elektronicznych, takich jak grzałki i zbiorniki na liquid, niezależnie i oddzielnie od zestawów części, nie powoduje powstania obowiązku podatkowego z tytułu akcyzy.
Zbycie elementów infrastruktury telekomunikacyjnej, takich jak linie światłowodowe i szafy telekomunikacyjne, nie stanowi sprzedaży budowli w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a u.p.t.u., a zatem nie podlega zwolnieniu z VAT. Transakcja musi być opodatkowana wg. stawki właściwej dla towarów.
Dopuszczalne jest nanoszenie banderoli legalizacyjnych bezpośrednio na fabryczną folię ochronną opakowań urządzeń do waporyzacji, pod warunkiem spełnienia wszystkich kryteriów prawidłowego nanoszenia i mocowania banderol, w sposób uniemożliwiający ich ponowne użycie.
Spółka polska wypłacająca należności za najem urządzeń przemysłowych na rzecz spółki włoskiej spełnia warunki do zwolnienia z poboru WHT, z uwzględnieniem art. 21 ust. 3-7 ustawy o CIT, oraz nie podlega mechanizmowi pay and refund z art. 26 ust. 2e ustawy o CIT, na mocy wyłączenia z rozporządzenia Ministra Finansów.
Sprzedaż nieruchomości komercyjnych, niedokonująca transferu kluczowych składników definiujących przedsiębiorstwo, choć spełnia warunki zwolnienia z VAT, może być opodatkowana, jeżeli strony transakcji przed jej dokonaniem dokonają zgodnego oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 10 ustawy o VAT. Kupującemu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jeśli nieruchomość
Dostawa urządzeń wielofunkcyjnych, wtórnych do sprzętu komputerowego enumeratywnie wymienionego w załączniku nr 8 ustawy o VAT, nie podlega opodatkowaniu stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy ze względu na brak ich wskazania w katalogu uprawniającym do preferencyjnej stawki VAT.
Płatności z tytułu usług hostingowych kwalifikują się jako użytkowanie urządzenia przemysłowego, co uzasadnia ich objęcie mechanizmem „pay and refund”, o ile nie zostaną zastosowane preferencje umowne wynikające z odpowiednich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, zwłaszcza z Francją. Pozostałe płatności nie są objęte należnościami licencyjnymi.
Zastosowanie stawki VAT 0% możliwe jest wyłącznie dla towarów wymienionych w załączniku nr 8 ustawy, w tym dla serwerów i komputerów PC. Dostawa laptopów i oprogramowania wymaga pełnej stawki 23%. Mechanizm podzielonej płatności ma zastosowanie dla zakupów z załącznika nr 15 przekraczających 15 000 zł.
Opłaty dodatkowe związane z nieuregulowaniem należności parkingowej zawierają w sobie znamiona świadczenia usług, przez co stanowią wynagrodzenie opodatkowane VAT, pomimo iż ich charakter jest zbliżony do kar umownych.
Opłaty za korzystanie z form jako urządzeń przemysłowych są traktowane jak należności licencyjne, nie podlegające mechanizmowi obligatoryjnego poboru podatku u źródła od nadwyżki ponad 2 miliony PLN, umożliwiające stosowanie preferencyjnej stawki 5% na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Niemcami.
W przypadku sprzedaży zestawów części do urządzeń do waporyzacji podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, brak jest obowiązku dodatkowej weryfikacji nabywcy w celu potwierdzenia braku opodatkowania akcyzą, o ile transakcja jest potwierdzona fakturą.
Nabycie urządzeń do waporyzacji po 1 lipca 2025 r., które były wprowadzone na rynek krajowy przed tą datą, nie skutkuje obowiązkiem podatkowym ani koniecznością oznaczania znakami akcyzy do dnia 31 sierpnia 2025 r., o ile spełnione są warunki przepisów przejściowych.
Sprzedaż urządzeń do waporyzacji wprowadzonych na rynek przed 1 lipca 2025 r. nie rodzi obowiązku akcyzowego po stronie nabywcy, o ile sprzedaż odbywa się do dnia 31 sierpnia 2025 r. po upewnieniu się, że były wcześniej prawidłowo wprowadzone przez dystrybutora.
Nabycie urządzeń przesyłowych w trybie art. 49 § 2 Kodeksu cywilnego od osób fizycznych niebędących podatnikami VAT, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jako że nie jest to czynność wymieniona w zamkniętym katalogu opodatkowanych czynności.
Wysokość wynagrodzenia wypłacanego za dostarczone przez spółkę pasy i wały, jako niebędące 'urządzeniami przemysłowymi', nie podlega opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce podług art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, a tym samym, zgodnie z art. 26 ust. 1 tejże ustawy, nie jest wymagane potrącanie tego podatku.
Płatności z tytułu najmu pojemników nie stanowią zapłaty za użytkowanie urządzenia przemysłowego według art. 21 ust. 1 pkt 1 CIT; tym samym nie podlegają podatkowi u źródła. Spółka nie ma obowiązku dochowania należytej staranności ani posiadania certyfikatów rezydencji kontrahentów.
Stawka ryczałtu od przychodów z usług konserwacyjnych dźwigów osobowych i towarowych wynosi 8,5%, gdyż konserwacja nie jest robotą budowlaną w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Dla napraw, będących robotami budowlanymi, obowiązuje stawka 5,5%.
Wydatki poniesione na nabycie fabrycznie nowych robotów przemysłowych oraz związanych z nimi urządzeń peryferyjnych i oprogramowania, spełniają wymogi kwalifikacji do ulgi na robotyzację, lecz jednorazowe odliczenie 50% poniesionych kosztów od podstawy opodatkowania w roku nabycia jest nieprawidłowe; odliczeniu podlegają odpisy amortyzacyjne.
Wydatek na nabycie maszyn i urządzeń od podmiotu powiązanego, dokonany po cenie rynkowej, może stanowić koszt kwalifikowany nowej inwestycji w rozumieniu § 8 rozporządzenia ws. pomocy publicznej, na cel zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p., pod warunkiem spełnienia przesłanek formalnych i materiałowych określonych w prawie podatkowym.