Tokarki nr 1 i 2 oraz związane z nimi maszyny peryferyjne stanowią roboty przemysłowe oraz peryferia funkcjonalnie powiązane, co uprawnia wnioskodawcę do stosowania ulgi na robotyzację, uwzględniając z art. 38eb ust. 1, 2 Ustawy CIT koszty leasingowe oraz amortyzacyjne jako koszty uzyskania przychodu.
Maszyny spełniają definicję robotów przemysłowych z art. 38eb ust. 3 CIT, lecz ulga na robotyzację dotyczy odpisów w latach 2022-2026, nie obejmując dalszego okresu.
Robot spawalniczy nie spełnia definicji robota przemysłowego, gdyż nie jest połączony z systemami teleinformatycznymi usprawniającymi procesy produkcyjne, co wyklucza możliwość skorzystania z ulgi na robotyzację (art. 52jb ust. 3 ustawy o PIT).
Roboty przemysłowe Wnioskodawcy spełniają wszystkie kryteria wskazane w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, uprawniając do skorzystania z ulgi na robotyzację. Interpretacja potwierdza zgodność z przepisami umożliwiającą obniżenie zobowiązań podatkowych.
Koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, których odliczenie dopuszcza art. 38eb ustawy o CIT, są odpisami amortyzacyjnymi od wartości początkowej robota przemysłowego, a nie jednorazowymi odliczeniami kosztów nabycia. Odliczenie nie może wykraczać poza ramy przewidziane w przepisach dla kosztów uzyskania przychodów obejmujących odpisy amortyzacyjne.
Śrutownica, pomimo ścisłej integracji z Centrum CNC, stanowi odrębne i samodzielne urządzenie, wobec czego nie może być uznana za maszynę peryferyjną do robota przemysłowego zgodnie z art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT, co wyklucza ją z ulgi na robotyzację.
Nabytych przez spółkę 3-osiowych robotów nie można uznać za roboty przemysłowe, o których mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, ponieważ nie są wykorzystywane dla zastosowań przemysłowych, co uniemożliwia skorzystanie z ulgi na robotyzację.
Maszyna montażowa nabyta przez A Sp. z o.o. spełnia definicję robota przemysłowego zawartą w art. 38eb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co umożliwia zastosowanie przez Spółkę ulgi na robotyzację, na podstawie kosztów nabycia tego urządzenia jako kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację.
Wydatki poniesione przez podatnika na nabycie systemu A nie kwalifikują się do ulgi na robotyzację, ponieważ system A, nie spełnia definicji robota przemysłowego, gdyż nie jest wykorzystany dla "zastosowań przemysłowych" w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.
Spółka prowadząca prace badawczo-rozwojowe, która w 2022 r. poniosła koszty na produkcję próbną nowego produktu i spełnia określone w ustawie CIT kryteria, jest uprawniona do odliczenia 30% tych kosztów od podstawy opodatkowania w formie ulgi na prototyp, z uwzględnieniem limitu 10% dochodu z innych źródeł niż zyski kapitałowe.
Linia do obróbki profili stalowych, będąca robotem przemysłowym, uprawnia do ulgi na robotyzację przy odpisach amortyzacyjnych z lat 2022 - 2026, o ile nie jest przedmiotem dzierżawy przez podmiot trzeci.
Maszyny wykorzystywane przez Wnioskodawcę spełniają definicję robota przemysłowego według art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT, co umożliwia odliczenie 50% kosztów ich zakupu w ramach ulgi na robotyzację, pod warunkiem dokonania odliczeń w latach 2022-2026 z uwzględnieniem zasad amortyzacji, bez możliwości jednorazowego odliczenia w roku zakupu.
Za roboty przemysłowe uznaje się wyłącznie pojedyncze, zintegrowane w cyklu produkcyjnym maszyny spełniające kryteria określone w art. 38eb ustawy o CIT. Zatem zespoły urządzeń, takie jak zrobotyzowane linie produkcyjne, nie kwalifikują się do ulgi na robotyzację w zakresie odpisów amortyzacyjnych.
Wydatki na nabycie robotów przemysłowych uprawniają do ulgi na robotyzację zgodnie z art. 38eb ustawy o CIT, lecz odliczenie obejmuje wyłącznie odpisy amortyzacyjne, nie zaś jednorazowe odliczenie całkowitych kosztów zakupu.
Zespół urządzeń tworzących linię produkcyjną nie spełnia definicji robota przemysłowego z art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, bowiem nie można uznać go za jedną wielozadaniową maszynę. Wydatki kwalifikujące się do ulgi na robotyzację dotyczą indywidualnych maszyn spełniających wymogi prawne, a nie całych linii technologicznych.
Wydatki poniesione na nabycie fabrycznie nowych robotów przemysłowych oraz związanych z nimi urządzeń peryferyjnych i oprogramowania, spełniają wymogi kwalifikacji do ulgi na robotyzację, lecz jednorazowe odliczenie 50% poniesionych kosztów od podstawy opodatkowania w roku nabycia jest nieprawidłowe; odliczeniu podlegają odpisy amortyzacyjne.
Linia Recyklingowa jako zespół zintegrowanych urządzeń nie może być zakwalifikowana do ulgi na robotyzację zgodnie z art. 38eb ust. 1 i 2 ustawy o CIT, ponieważ nie spełnia definicji robota przemysłowego jako pojedynczej, zintegrowanej maszyny w cyklu produkcyjnym.
Odpisy amortyzacyjne od środków trwałych, spełniających definicję robota przemysłowego oraz oprzyrządowania, dokonane w latach 2022-2026, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację zgodnie z art. 38eb ustawy o CIT, niezależnie od daty ich nabycia.
X Sp. z o.o. nie może jednorazowo odliczyć 50% kosztów zakupu urządzeń w ramach ulgi na robotyzację. Prawo do ulgi przysługuje jedynie w odniesieniu do Robota X, traktowanego jako robot przemysłowy, co umożliwia odliczenie wyłącznie poprzez odpisy amortyzacyjne.
Roboty wykorzystywane w procesach logistyczno-magazynowych nie spełniają definicji robota przemysłowego przewidzianej w art. 38eb ust. 3 ustawy o PDOP, ponieważ nie są przeznaczone dla zastosowań przemysłowych, a zatem podatnik nie jest uprawniony do skorzystania z ulgi na robotyzację.
Do momentu zakończenia inwestycji określonego w decyzji o wsparciu, dochody i koszty działalności inwestycyjnej kwalifikują jako opodatkowane, a spółka może korzystać z ulg o ile koszty nie zmniejszają dochodu zwolnionego. Straty przed zakończeniem inwestycji rozlicza się według generalnych reguł CIT.
Śrutownica oraz Suwnice nie spełniają definicji maszyn peryferyjnych, a tym samym nie mogą być rozliczane w ramach ulgi na robotyzację według art. 38eb ustawy o CIT. Centra obróbcze CNC mogą być rozliczane jako roboty przemysłowe ze względu na spełnienie technicznych kryteriów zawartych w przepisach.
Dokonywane w latach 2022-2026 odpisy amortyzacyjne od środków trwałych, spełniających definicję robota przemysłowego i nabytych przed oraz po 1 stycznia 2022 roku, stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację według art. 38eb CIT i uprawniają do ulgi na robotyzację.
Podatnik może skorzystać z ulgi na robotyzację, jeśli nabyte urządzenia spełniają definicję robota przemysłowego zgodnie z art. 38eb ust. 3 ustawy CIT, nawet gdy zakupiono je przed 2022 rokiem.