Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności z kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe, pod warunkiem zabezpieczenia hipotecznego oraz przeznaczenia środków na jedną inwestycję mieszkaniową, znajduje zastosowanie na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r.
Kwota otrzymana przez podatnika z tytułu rozwiązania umowy najmu stanowi przychód z „innych źródeł” i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie spełnia kryteriów zwolnienia przewidzianych w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT.
Świadczenie pieniężne otrzymane przez uprawnionego z tytułu polisy ubezpieczeniowej zapisanej przez zmarłego nie wchodzi do masy spadkowej i korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT i odpowiednimi przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Zwrot przez bank kwot uprzednio zapłaconych przez podatnika na poczet spłaty kredytu, zgodnie z zawartą ugodą sądową, nie stanowi przychodu podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile kwoty te nie przewyższają uprzednio wpłaconych rat. Świadczenie to nie kreuje więc obowiązku podatkowego.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego oraz inne świadczenia finansowe wynikające z ugody z Bankiem, stanowiące zwrot kapitału i odsetek, korzystają ze zwolnień z opodatkowania na podstawie regulacji podatkowych dotyczących kredytów hipotecznych. Przychody z tych tytułów nie powodują powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wynagrodzenia wypłacane członkom Komisji działającej przy izbie lekarskiej, powołanym uchwałą, stanowią przychody z innych źródeł i nie wymagają poboru zaliczki na podatek dochodowy przez płatnika, lecz jedynie wystawienia informacji PIT-11.
Kwota uzyskana przez podatnika na podstawie ugód dotyczących unieważnionych umów kredytowych stanowi zwrot nienależnie zapłaconych kwot, a nie przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy PIT, i jako taka nie rodzi obowiązku podatkowego.
Kwota zwrócona kredytobiorcom na mocy ugody dotyczącej abuzywnych klauzul umowy kredytowej nie stanowi przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym, gdyż nie skutkuje definitywnym przysporzeniem majątkowym.
Umorzenie kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe przed 2015 r., przeznaczonego na tę samą inwestycję mieszkaniową, kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku dochodowego, pod warunkiem, że dochody z tego tytułu uzyskane będą do końca 2026 roku.
Wynagrodzenie prezesa zarządu z tytułu umowy dotyczącej optymalizacji zysków z lokaty bankowej nie stanowi przychodu z działalności wykonywanej osobiście, lecz przychód z innych źródeł. Spółka nie jest zobowiązana jako płatnik do poboru zaliczki na podatek PIT z tego tytułu.
Umorzenie przez bank części kwoty kredytu hipotecznego zaciągniętego na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej, podlega zaniechaniu poboru podatku dochodowego na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., w związku z niespełnieniem przesłanek do naliczenia tego podatku z tytułu nieodpłatnych świadczeń.
Umorzenie kredytu hipotecznego w części nieprzeznaczonej na cele mieszkaniowe stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie z długu, które obniża zobowiązania podatnika, jest traktowane jako przysporzenie majątkowe zwiększające przychody z innych źródeł.
Bonus otrzymany przez osobę fizyczną od podmiotu trzeciego, z którym osoba ta nie jest związana stosunkiem pracy lub innym zobowiązaniem cywilnoprawnym, kwalifikuje się jako dochód z innych źródeł i podlega opodatkowaniu według zasad ogólnych, bez obowiązku wpłaty zaliczek.
Udziały fantomowe, z uwagi na swoją charakterystykę, nie stanowią pochodnych instrumentów finansowych i związane z nimi świadczenie pieniężne stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej.
Udziały fantomowe w programie motywacyjnym nie są pochodnymi instrumentami finansowymi, w związku z czym przychód uzyskany z ich realizacji kwalifikuje się jako przychód z innych źródeł, opodatkowany na zasadach ogólnych.
Kwota otrzymana z tytułu ugody dotyczącej wad ukrytych nieruchomości, bez wyraźnego powiązania z rękojmią przewidzianą w Kodeksie cywilnym, stanowi przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Umorzona kwota kredytu konsolidacyjnego, w części dotyczącej kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na własne cele mieszkaniowe, podlega zaniechaniu poboru podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r.; nie kwalifikuje się jako zwolniona z opodatkowania.
Otrzymane odszkodowanie z tytułu ugody pozasądowej nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT; jedynie wydatki na prawnika stanowią koszty uzyskania przychodu w kontekście tego odszkodowania.
Umorzenie części wierzytelności z tytułu kredytu refinansowego, w zakresie związanym z wydatkami na cele mieszkaniowe zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT, kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku, z wyłączeniem prowizji, która nie spełnia tego wymogu.
Przychód z umowy stażowej zawartej przez polskiego rezydenta podatkowego z zagranicznym podmiotem stanowi przychód z innych źródeł, podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych w Polsce, bez możliwości zastosowania ulgi dla młodych. Nie spełnia on przesłanek dochodów z działalności wykonywanej osobiście ani innych, objętych ulgą.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego stanowi przychód podatkowy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu. Zaniechanie poboru podatku, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 2022 r., nie ma zastosowania, gdy kredyt dotyczy kilku inwestycji mieszkaniowych.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności dotyczy wyłącznie kredytów hipotecznych na cele mieszkaniowe, nie obejmuje pożyczek. Zwolnienie podatkowe obowiązuje dla zobowiązań umorzonych po 1 stycznia 2025 roku.