Usługi wynajmu miejsc postojowych uznane są za usługi parkingowe, co skutkuje brakiem prawa do zwolnienia z ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących, z wyjątkiem okresu do końca marca 2026, uwzględniając przepisy przejściowe rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2024 r.
Opłaty parkingowe na drogach publicznych nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż wynikają z realizacji zadań publicznych. Opłaty za parkowanie na terenach poza pasem drogowym oraz opłaty sankcyjne za przekroczenie czasu parkowania podlegają VAT jako świadczenia opodatkowane. Prawo odliczenia VAT przysługuje proporcjonalnie do wykorzystania do działalności opodatkowanej.
Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z działalnością parkingową, ponieważ ta działalność, nawet w ramach bezpłatnych świadczeń związanych z Kartą Mieszkańca, jest uznawana za działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Fakt nieodpłatnego świadczenia usług w określonym zakresie nie wpływa na prawo do pełnego odliczenia podatku.
Umorzenie części kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe podlega zaniechaniu poboru podatku, o ile dotyczy kosztów zgodnych z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT. Zwrot nadpłaconych kwot spłaconego kredytu przez bank nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Wydatek na miejsce postojowe w hali garażowej, przynależne do lokalu mieszkalnego jako część wspólna, może zostać uznany za wydatek na cele mieszkaniowe w PIT-39, jeśli środek zostanie wydatkowany na realizację własnych potrzeb mieszkaniowych.
Opłaty dodatkowe związane z nieuregulowaniem należności parkingowej zawierają w sobie znamiona świadczenia usług, przez co stanowią wynagrodzenie opodatkowane VAT, pomimo iż ich charakter jest zbliżony do kar umownych.
Usługi parkingowe, w kontekście obowiązku podatkowego, należy klasyfikować jako usługi najmu, co determinuje moment powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 19a ust. 1 i 5 pkt 4 ustawy o VAT. Zwolnienie z użytkowania kas rejestrujących do 31 marca 2027 r. ma zastosowanie przy świadczeniu tych usług za pomocą bezobsługowych automatów płatniczych.
Wydatki na zakup miejsc parkingowych, nawet jeśli mają być zaadaptowane do potrzeb osoby niepełnosprawnej, nie kwalifikują się jako koszty adaptacji bądź wyposażenia lokalu mieszkalnego, dlatego nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej zgodnie z art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Opłaty dodatkowe za niedokonanie opłaty za parkowanie i przekroczenie czasu w strefach płatnego parkowania nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż stanowią odszkodowanie za naruszenie regulaminu, a ich pobór odbywa się w reżimie administracyjnoprawnym, nie zaś w ramach czynności cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych umowa sprzedaży nieruchomości oraz związane z nią Wynagrodzenia Dodatkowe, opodatkowane podatkiem od towarów i usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jeżeli strony transakcji zrezygnowały ze zwolnienia z VAT.
Czynności, w ramach których Gmina będzie wykorzystywała majątek powstały w ramach Projektu (objęty przedmiotem wniosku), nie będą stanowiły czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu w przedmiotowym zakresie.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu zaciągniętego na zakup lokalu mieszkalnego z prawem do korzystania z miejsca parkingowego.
Czy Spółce przysługuje prawo do zaliczenia kosztu najmu miejsc postojowych do kosztu uzyskania przychodów jako tzw. kosztu pośredniego (kosztu innego niż bezpośrednio związany z przychodami, o którym mowa w art. 15 ust. 4d ustawy o CIT).
Wnioskodawca nie ma obowiązku wykazywania w ewidencji, sporządzanej na podstawie art. 109 ust. 3 ustawy, danych z faktur dokumentujących sprzedaż (nieewidencjonowaną na kasie rejestrującej) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, ponieważ faktury te nie są objęte zakresem art. 109 ust. 3d ustawy.
Opodatkowanie sprzedaży udziału prawa użytkowania wieczystego nieruchomości.
Opodatkowanie podatkiem VAT opłaty dodatkowej nakładanej w przypadku stwierdzenia parkowania pojazdu innego rodzaju niż dopuszczony na terenie danego parkingu, niezamieszczenia ważnego biletu parkingowego na podszybiu pojazdu, parkowania poza miejscami wyznaczonymi, palenia lub używania otwartego ognia, lub też zanieczyszczania parkingu.
Opodatkowanie kary umownej w postaci opłaty dodatkowej za brak biletu parkomatowego.
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatnego udostępnienia przez Gminę na rzecz podmiotu trzeciego obszaru celem umieszczenia urządzeń technicznych w ramach projektu oraz braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją projektu.
Możliwość korzystania ze zwolnienia z ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej pobieranych opłat parkingowych przy użyciu urządzenia samoobsługowego.
Uznanie wydania miejsc parkingowych do korzystania przez nabywcę za dostawę towaru, zwolnienia od podatku VAT sprzedaży miejsc parkingowych oraz obowiązek udokumentowania transakcji fakturą.
Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją opisanego projektu oraz brak obowiązku odprowadzenia podatku VAT od kwoty otrzymanej dotacji na realizację ww. projektu.