Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (608094)
      • Kadry i płace (26134)
      • Obrót gospodarczy (88861)
      • Rachunkowość firm (3841)
      • Ubezpieczenia (35961)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    okres nieskładkowy
    okres nieskładkowy
    Kategoria
    Wszystkie Porady i artykuły Interpretacje
    Temat
    Wszystkie ubezpieczenia społeczne ubezpieczenie emerytalne umowa o pracę urlop bezpłatny urlop ojcowski urlop rodzicielski urlop wychowawczy urlop wypoczynkowy okres nieskładkowy
    Indeks tematów
    Wszystkie u
    Porada
    01.07.2018 Ubezpieczenia

    Czy ZUS może przeliczyć kapitał początkowy z uwzględnieniem zarobków uzyskanych w latach 70.

    Jeden z naszych pracowników od maja 2006 r. ma ustalony kapitał początkowy z uwzględnieniem zarobków uzyskanych w latach 1980-1989. Najwyższe pensje miał jednak w latach 1976-1979. Dotychczas te zarobki nie mogły zostać uwzględnione przy ustalaniu kapitału początkowego, gdyż wykraczały poza okres 1980-1998. Wiemy, że ostatnio zmieniły się zasady ustalania kapitału początkowego i przy wyborze wariantu

    czytaj dalej
    Porada
    01.07.2018 Ubezpieczenia

    Czy po zmianie przepisów osoba z krótkim stażem ubezpieczeniowym może ponownie złożyć wniosek o ustalenie kapitału początkowego

    Jeden z naszych pracowników (ur. w czerwcu 1976 r.) podjął pierwszą pracę 1 września 1998 r. Kilka lat temu zgłosiliśmy za niego wniosek o ustalenie kapitału początkowego dołączając świadectwo pracy oraz zaświadczenie potwierdzające zarobki uzyskane w 1998 r., wystawione przez pracodawcę, który zatrudniał go przed 1 stycznia 1999 r. ZUS wydał jednak decyzję odmawiającą ustalenia kapitału początkowego

    czytaj dalej
    Porada
    29.06.2018 Ubezpieczenia

    Czy osoba prowadząca działalność gospodarczą musi ją zakończyć, aby uzyskać prawo do emerytury

    Prowadzę działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dawniej Ewidencja Działalności Gospodarczej) oraz zatrudniam pracowników. Mam wypracowany staż pracy od 1 września 1965 r., w tym od 2 stycznia 1995 r. prowadzę firmę. W styczniu 2012 r. skończę 65 lat. Czy muszę zakończyć działalność (przynajmniej na 1 dzień) z powodu osiągnięcia wieku

    czytaj dalej
    Porada
    29.06.2018 Ubezpieczenia

    Czy ZUS obliczy na nowo kapitał początkowy, gdy wcześniej nie uwzględnił okresu krótszego niż 6 miesięcy i 1 dzień?

    Nasza pracownica urodziła się 20 lipca 1951 r. Do ubezpieczenia społecznego po raz pierwszy przystąpiła w wieku 18 lat. Do końca 1998 r. udowodniła 21 lat, 3 miesiące oraz 15 dni składkowych oraz 3 lata, 2 miesiące i 10 dni nieskładkowych. W 2004 r. zgłosiliśmy wniosek o ustalenie jej kapitału początkowego. ZUS obliczył ten kapitał, uwzględniając 24-letni staż ubezpieczeniowy. Pominął natomiast pozostałe

    czytaj dalej
    Porada
    28.06.2018 Ubezpieczenia

    Czy ustalając prawo do polskiej emerytury ZUS wliczy okres pracy w Kanadzie

    Pracownik w tym roku ukończy 65 lat i chciałby przejść na emeryturę. Udowodnił 10 lat składkowych oraz 3 lata nieskładkowe w Polsce. Ponadto przez 8 lat pracował w Kanadzie. Czy ustalając prawo do tego świadczenia ZUS uwzględni mu również kanadyjskie okresy ubezpieczenia? Czy powinniśmy pomóc pracownikowi skompletować wniosek o emeryturę?

    czytaj dalej
    Artykuł
    12.04.2018 Kadry i płace

    Wypełnianie świadectwa pracy – jak sporządzić je prawidłowo

    Świadectwo pracy jest wystawiane w przypadku zakończenia stosunku pracy. Przy jego wypełnianiu często powstają błędy. Może to skutkować koniecznością sprostowania świadectwa pracy, a nawet wypłacenia odszkodowania pracownikowi, jeżeli wydanie niewłaściwego świadectwa wyrządziło mu szkodę. W takim przypadku odszkodowanie przysługuje maksymalnie w wysokości 6-tygodniowego wynagrodzenia pracownika.

    czytaj dalej
    Porada
    12.12.2012 Kadry i płace

    Czy związek zawodowy musi informować pracodawcę o wszystkich pracownikach, których reprezentuje

    Nieudzielenie przez zakładową organizację związkową informacji o wszystkich pracownikach korzystających z jej obrony, żądanej przez pracodawcę bez rzeczowej potrzeby, nie zwalnia pracodawcy z obowiązku współdziałania z tą organizacją w indywidualnych sprawach ze stosunku pracy (uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z 21 listopada 2012 r., III PZP 6/12).

    czytaj dalej
    Porada
    29.10.2012 Kadry i płace

    Wypełnianie świadectwa pracy - 10 najczęściej popełnianych błędów w praktyce

    Najczęściej popełnianym błędem podczas wypełniania świadectwa pracy jest wpisywanie do świadectwa informacji o okresach nieusprawiedliwionych nieobecności. Taką informację pracodawcy często zamieszczają w rubryce dotyczącej okresów nieskładkowych. Jest to nieprawidłowe, ponieważ w świadectwie pracy w ogóle nie należy podawać takiej informacji.

    czytaj dalej
    Porada
    07.12.2011 Kadry i płace

    Kiedy należy przeprowadzić badania okresowe, jeżeli pracownik przeszedł badania kontrolne i ma różne terminy następnych badań lekarskich

    Po trwającej ponad 2 miesiące chorobie pracownika skierowaliśmy go na badania kontrolne. Zaświadczenie, które uzyskał od lekarza medycyny pracy, wskazuje, że badania lekarskie są ważne do 14 grudnia 2011 r. Pracownik posiada jednak zaświadczenie z wcześniej wykonanych badań okresowych z datą ważności do 20 lutego 2012 r. Czy w takiej sytuacji jesteśmy zobowiązani skierować pracownika na kolejne badania

    czytaj dalej
    Porada
    29.05.2005 Kadry i płace

    Kiedy okresy pracy za granicą uprawniają do świadczeń w Polsce?

    Przy ustalaniu uprawnień do świadczeń z ubezpieczenia społecznego w Polsce istnieje możliwość uwzględnienia również okresów wykonywania pracy za granicą. Poza udokumentowaniem takich okresów instytucje przyznające te świadczenia wymagają spełnienia dodatkowych warunków.

    czytaj dalej
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.