Porady i artykuły

Porada
01.07.2018 Ubezpieczenia

Jeden z naszych pracowników od maja 2006 r. ma ustalony kapitał początkowy z uwzględnieniem zarobków uzyskanych w latach 1980-1989. Najwyższe pensje miał jednak w latach 1976-1979. Dotychczas te zarobki nie mogły zostać uwzględnione przy ustalaniu kapitału początkowego, gdyż wykraczały poza okres 1980-1998. Wiemy, że ostatnio zmieniły się zasady ustalania kapitału początkowego i przy wyborze wariantu

Porada
01.07.2018 Ubezpieczenia

Jeden z naszych pracowników (ur. w czerwcu 1976 r.) podjął pierwszą pracę 1 września 1998 r. Kilka lat temu zgłosiliśmy za niego wniosek o ustalenie kapitału początkowego dołączając świadectwo pracy oraz zaświadczenie potwierdzające zarobki uzyskane w 1998 r., wystawione przez pracodawcę, który zatrudniał go przed 1 stycznia 1999 r. ZUS wydał jednak decyzję odmawiającą ustalenia kapitału początkowego

Porada
29.06.2018 Ubezpieczenia

Prowadzę działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dawniej Ewidencja Działalności Gospodarczej) oraz zatrudniam pracowników. Mam wypracowany staż pracy od 1 września 1965 r., w tym od 2 stycznia 1995 r. prowadzę firmę. W styczniu 2012 r. skończę 65 lat. Czy muszę zakończyć działalność (przynajmniej na 1 dzień) z powodu osiągnięcia wieku

Porada
29.06.2018 Ubezpieczenia

Nasza pracownica urodziła się 20 lipca 1951 r. Do ubezpieczenia społecznego po raz pierwszy przystąpiła w wieku 18 lat. Do końca 1998 r. udowodniła 21 lat, 3 miesiące oraz 15 dni składkowych oraz 3 lata, 2 miesiące i 10 dni nieskładkowych. W 2004 r. zgłosiliśmy wniosek o ustalenie jej kapitału początkowego. ZUS obliczył ten kapitał, uwzględniając 24-letni staż ubezpieczeniowy. Pominął natomiast pozostałe

Porada
28.06.2018 Ubezpieczenia

Pracownik w tym roku ukończy 65 lat i chciałby przejść na emeryturę. Udowodnił 10 lat składkowych oraz 3 lata nieskładkowe w Polsce. Ponadto przez 8 lat pracował w Kanadzie. Czy ustalając prawo do tego świadczenia ZUS uwzględni mu również kanadyjskie okresy ubezpieczenia? Czy powinniśmy pomóc pracownikowi skompletować wniosek o emeryturę?

Artykuł
12.04.2018 Kadry i płace

Świadectwo pracy jest wystawiane w przypadku zakończenia stosunku pracy. Przy jego wypełnianiu często powstają błędy. Może to skutkować koniecznością sprostowania świadectwa pracy, a nawet wypłacenia odszkodowania pracownikowi, jeżeli wydanie niewłaściwego świadectwa wyrządziło mu szkodę. W takim przypadku odszkodowanie przysługuje maksymalnie w wysokości 6-tygodniowego wynagrodzenia pracownika.

Porada
29.10.2012 Kadry i płace

Najczęściej popełnianym błędem podczas wypełniania świadectwa pracy jest wpisywanie do świadectwa informacji o okresach nieusprawiedliwionych nieobecności. Taką informację pracodawcy często zamieszczają w rubryce dotyczącej okresów nieskładkowych. Jest to nieprawidłowe, ponieważ w świadectwie pracy w ogóle nie należy podawać takiej informacji.

Porada
07.12.2011 Kadry i płace

Po trwającej ponad 2 miesiące chorobie pracownika skierowaliśmy go na badania kontrolne. Zaświadczenie, które uzyskał od lekarza medycyny pracy, wskazuje, że badania lekarskie są ważne do 14 grudnia 2011 r. Pracownik posiada jednak zaświadczenie z wcześniej wykonanych badań okresowych z datą ważności do 20 lutego 2012 r. Czy w takiej sytuacji jesteśmy zobowiązani skierować pracownika na kolejne badania

Porada
29.05.2005 Kadry i płace

Przy ustalaniu uprawnień do świadczeń z ubezpieczenia społecznego w Polsce istnieje możliwość uwzględnienia również okresów wykonywania pracy za granicą. Poza udokumentowaniem takich okresów instytucje przyznające te świadczenia wymagają spełnienia dodatkowych warunków.