Wydatki poniesione na wymianę poszycia dachowego, mimo iż przyczyniły się do zmniejszenia strat ciepła, nie są kosztami kwalifikującymi się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, ponieważ nie spełniają warunków określonych w właściwych przepisach prawa oraz wydanych na ich podstawie przepisach wykonawczych.
Preproporcja i proporcja sprzedaży uprawniają Gminę do częściowego odliczenia VAT od inwestycji, niezależnie od finansowania z Polskiego Ładu. Dofinansowanie nie zwiększa podstawy opodatkowania, gdyż nie jest dopłatą do ceny usług.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego jest możliwe wyłącznie w części, w której kredyt został zaciągnięty na wydatki opisane w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozporządzeniu Ministra Finansów.
Wydatki związane z nabyciem usług doradczych, w tym koszty nierozłączne i konieczne dla zakończenia transakcji pozyskania nowego inwestora, stanowią koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem spełnienia przesłanek art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, chyba że zostaną zakwalifikowane jako wyłączone z art. 16 ust. 1 CIT.
Czynność gospodarcza, jako działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być zgodnie z ustawą odpowiednio udokumentowana, a podatnik jest zobowiązany do przestrzegania zasad określających zwolnienia i inne obowiązki podatkowe związane z jej realizacją.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację Projektu budowy sieci kanalizacji sanitarnej, ponieważ projekt ten nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, lecz działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Gmina, jako prosument energii odnawialnej, będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji, w części odnoszącej się do montażu instalacji fotowoltaicznej, w zakresie, w jakim wydatki te będą służyły działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, przy czym stosowne przepisy o proporcjonalnym określaniu obniżenia podatku naliczonego mają zastosowanie.
Koszty odsetek i prowizji od kredytów na finansowanie/refinansowanie udziałów w spółce Y należy alokować jako koszty działalności operacyjnej, jeśli zwiększają przychody z działalności gospodarczej, a nie z zysków kapitałowych.
Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z montażem wodomierzy używanych do dostawy wody dla odbiorców zewnętrznych, pod warunkiem, że nie wystąpią przesłanki negatywne zgodnie z art. 88 ustawy o VAT. Wydatki muszą służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym.
Odpłatne udostępnianie Sali przez gminę na rzecz podmiotów zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT i niekorzystającą ze zwolnienia. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z utrzymaniem sali, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.
Gmina ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, stosując proporcję opartą na zużyciu m3, co obiektywnie odzwierciedla wykorzystanie infrastruktury do czynności opodatkowanych, a nie generalny prewspółczynnik z rozporządzenia.
Odpłatne udostępnienie majątku przez gminę na podstawie umowy dzierżawy stanowi czynność opodatkowaną VAT, dającą prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego, pod warunkiem związania czynności gospodarczych z działalnością opodatkowaną.
Odpłatne udostępnianie hali sportowej gminy stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, która nie korzysta ze zwolnienia podatkowego; natomiast prewspółczynnik czasowy obliczania proporcji nie jest uznany za bardziej obiektywny niż metoda określona w rozporządzeniu, wobec czego gmina powinna zastosować proporcję według art. 86 ustawy o VAT i rozporządzenia.
Umorzenie wierzytelności z kredytu hipotecznego, które obejmuje środki na refinansowanie, nie kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 11 marca 2022 r., chyba że spełnione są wszystkie warunki dotyczące kredytów mieszkaniowych. Refinansowanie nie stanowi celu mieszkaniowego, co wyklucza zaniechanie podatkowe.
Nieodpłatne udostępnienie infrastruktury komunalnej przez Gminę w ramach realizacji jej zadań własnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdy inwestycja nie jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT.
Wydatek na nabycie maszyn i urządzeń od podmiotu powiązanego, dokonany po cenie rynkowej, może stanowić koszt kwalifikowany nowej inwestycji w rozumieniu § 8 rozporządzenia ws. pomocy publicznej, na cel zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p., pod warunkiem spełnienia przesłanek formalnych i materiałowych określonych w prawie podatkowym.
Nieodpłatne udostępnienie infrastruktury ciepłowniczej przez Gminę nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, gdyż realizowane jest w ramach zadań publicznoprawnych Gminy, nie związanych z działalnością gospodarczą. Brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na tę infrastrukturę.
Odpłatne udostępnienie hali widowiskowo-sportowej przez gminę na rzecz osób trzecich i spółki zależnej stanowi czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia, przy czym gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z obiektem.
Wpłaty, które Partycypant przekazuje na rzecz A. sp. z o.o. w ramach partycypacji finansowej w budowie urządzeń infrastrukturalnych, nie stanowią wynagrodzenia za odpłatne świadczenie usług, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Podatek od dochodów kapitałowych, zapłacony w związku z realizacją nabytych w spadku praw majątkowych, nie stanowi ciężaru pomniejszającego podstawę opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.
Jednostce samorządu terytorialnego nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co ma miejsce w przypadku nieodpłatnej realizacji zadań własnych gminy.
Gmina ma prawo do odliczenia pełnego podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją przedsięwzięcia, przeznaczonego do oddania w dzierżawę na warunkach rynkowych, ponieważ całość inwestycji będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Do momentu zakończenia inwestycji określonego w decyzji o wsparciu, dochody i koszty działalności inwestycyjnej kwalifikują jako opodatkowane, a spółka może korzystać z ulg o ile koszty nie zmniejszają dochodu zwolnionego. Straty przed zakończeniem inwestycji rozlicza się według generalnych reguł CIT.
Transakcja wynikająca z Umowy Transferu pomiędzy Polską Spółką a Oddziałem nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 3 i 4 ustawy o CIT. Przeniesienie praw i obowiązków z Umowy Zarządzania nie obejmuje składników, które mogłyby funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo.