Nabycie jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych we własnym imieniu, choć na rachunek osoby trzeciej, stanowi posiadanie tytułów uczestnictwa w rozumieniu art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, skutkującym utratą prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Usługi zarządzania świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz ASI kwalifikują się jako zwolnione z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) i b) ustawy o VAT, gdyż stanowią istotne i specyficzne funkcje zarządzania funduszami inwestycyjnymi i spełniają odpowiednie warunki przedmiotowe i podmiotowe.
Usługi świadczone przez wnioskodawczynię na rzecz spółki A jako element zarządzania portfelami funduszy inwestycyjnych spełniają przesłanki zwolnienia od podatku VAT przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) i b) ustawy o VAT, gdyż dotyczą zarządzania funduszami inwestycyjnymi w rozumieniu przepisów krajowych oraz dyrektywy 2006/112/WE.
Usługi doradztwa podatkowego świadczone przez podmiot na rzecz funduszy inwestycyjnych kwalifikowane są jako usługi zarządzania funduszami i podlegają zwolnieniu z podatku VAT, jeśli spełniają kryteria wyszczególnione w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy o VAT oraz są uznawane za istotne i specyficzne dla zarządzania funduszem.
Umorzenie jednostek uczestnictwa w wyniku automatycznego połączenia funduszy inwestycyjnych, mimo braku zgody podatnika, stanowi przychód z kapitałów podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy PIT.
Usługi świadczone przez podatnika na rzecz Zarządzających Alternatywnymi Spółkami Inwestycyjnymi i Alternatywnych Spółek Inwestycyjnych korzystają ze zwolnienia od VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i b ustawy o VAT, jako usługi zarządzania w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem że są świadczone na rzecz podmiotów z siedzibą w Polsce.
Wykup certyfikatów inwestycyjnych przez fundusz inwestycyjny zamknięty (FIZAN) w celu ich umorzenia nie stanowi czynności cywilnoprawnej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a zatem nie rodzi obowiązku podatkowego po stronie funduszu ani podmiotu sprzedającego.
Wykup certyfikatów inwestycyjnych przez A Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych oraz ich umorzenie nie powoduje dla Spółki B powstania ograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce, ani obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku przez Fundusz.
Dochody uzyskiwane przez podatnika z tytułu świadczenia usług na rzecz spółki zarządzającej alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i podlegają opodatkowaniu według skali podatkowej.
Usługi doradztwa prawnego oraz reprezentacji przed organami i sądami świadczone na rzecz zarządzających ASI, które są bezpośrednio związane z procesem zarządzania ASI, podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT, jako istotny i specyficzny element zarządzania funduszami inwestycyjnymi.
Podatek od dochodów kapitałowych, zapłacony w związku z realizacją nabytych w spadku praw majątkowych, nie stanowi ciężaru pomniejszającego podstawę opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.
Planowana transakcja wniesienia aportem udziałów w spółkach operacyjnych do spółki holdingowej przez luksemburski fundusz inwestycyjny jest neutralna podatkowo w ramach ustawy o CIT, nie powodując powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu, niezależnie od formy zarządzania funduszem.
Dochody uzyskane przez szwajcarską spółkę z tytułu wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych przez polski fundusz inwestycyjny nie stanowią dochodu uzyskiwanego na terytorium Polski i nie są objęte obowiązkiem podatkowym w Polsce na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy o CIT.
Spółka transgranicznie przekształcona w spółkę komandytowo-akcyjną, zachowuje status alternatywnej spółki inwestycyjnej, uprawniając do zwolnienia z podatku CIT przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 58a Ustawy o CIT, z uwzględnieniem okresu posiadania udziałów przed przekształceniem.
Zyski ze zbycia certyfikatów inwestycyjnych przez spółkę z Luksemburga, nieposiadającą w Polsce rezydencji podatkowej, podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Luksemburgu, zgodnie z art. 13 ust. 5 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Luksemburgiem.
Zarządzanie portfelem inwestycyjnym funduszy inwestycyjnych, obejmujące działania specyficzne i istotne dla zarządzania funduszami, jest zwolnione z VAT. Usługi mające charakter techniczny, takie jak zarządzanie nieruchomościami, nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT (art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. b ustawy o VAT).
Usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz obsługi kadrowej świadczone na rzecz Alternatywnej Spółki Inwestycyjnej są zwolnione z VAT na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i b ustawy o VAT, gdyż spełniają kryteria usługi zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi w świetle krajowych przepisów oraz orzecznictwa TSUE.
Świadczenie usług zarządzania na rzecz zarządzającego alternatywną spółką inwestycyjną, mających siedzibę w Polsce, kwalifikuje się do zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) i b) Ustawy o VAT, z uwagi na ich istotną rolę w procesie zarządzania portfelami inwestycyjnymi.
Usługi świadczone na rzecz zarządzającego alternatywną spółką inwestycyjną, obejmujące bieżącą obsługę procesu inwestycyjnego i inne czynności administracyjno-zarządcze, spełniają wymogi usługi zarządzania zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i b ustawy o VAT i podlegają zwolnieniu z VAT.
Usługi świadczone przez podatnika na rzecz zewnętrznego zarządzającego alternatywną spółką inwestycyjną, w zakresie bieżącej obsługi procesu inwestycyjnego, korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) i b) ustawy o VAT, jako usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi.
Weryfikacja stawki podatku u źródła z art. 10 ust. 2 UPO powinna obejmować niemieckie fundusze jako faktycznych beneficjentów, jednak brak bezpośredniego udziału wyklucza 5% stawkę, wymagając zastosowania 15% stawki.
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów zagranicznych podlegają przychody uzyskane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski, które nie były polskimi rezydentami przez co najmniej pięć z sześciu poprzedzających lat podatkowych.
Usługi bieżącej obsługi prawnej świadczone na rzecz towarzystw funduszy inwestycyjnych oraz zarządzanych przez nie funduszy inwestycyjnych kwalifikują się do zwolnienia z VAT jako usługi zarządzania funduszami specjalnymi w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy o VAT oraz orzecznictwa TSUE.