Gmina, jako podatnik podatku od towarów i usług, ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego za wydatki poniesione na przebudowę targowiska, jeśli realizuje odpłatne usługi w postaci pobierania opłat rezerwacyjnych opodatkowanych tym podatkiem. Działalność ta kwalifikuje się jako działalność gospodarcza, podlegająca opodatkowaniu według ustawy o VAT.
Jeżeli podatnik nie może bezpośrednio przyporządkować podatku naliczonego do czynności opodatkowanych VAT, ma obowiązek stosowania proporcji według art. 90 ustawy o VAT, umożliwiającej proporcjonalne odliczenie podatku w zakresie związanym z czynnościami opodatkowanymi.
Transakcja wniesienia aportem majątku inwestycji wraz z działką do spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a zatem nie jest wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Czynność ta podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, nie korzystając ze zwolnień przewidzianych ustawą.
Czynności gminy związane z inwestycją szkolną, z wyłączeniem instalacji, nie podlegają VAT. Prawo do odliczenia VAT od wydatków na instalację przysługuje, gdy są związane z działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu.
Podatnikowi, który dokonuje nabyć towarów i usług niewykorzystywanych do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Podatnikowi, który prowadzi działalność obejmującą czynności opodatkowane i zwolnione z VAT, przysługuje zwrot podatku naliczonego wyłącznie przy zastosowaniu odpowiedniego współczynnika proporcji, nawet gdy brak możliwości oszacowania proporcji, z czym podatnik powinien się liczyć składając wniosek o zwrot w terminie 180 dni. Sama intencja przeznaczenia wydatków na czynności opodatkowane nie wystarcza
Odliczenie podatku naliczonego na podstawie duplikatu faktury możliwe jest wyłącznie, gdy faktura pierwotna jest w obrocie. Jej odesłanie i nieksięgowanie nie przerywa biegu prawa do odliczenia od momentu pierwotnego otrzymania faktury.
Dostawy dokonywane przez spółkę GMBH z magazynu w Polsce nie stanowią dostaw łańcuchowych w rozumieniu art. 22 ust. 2 ustawy o VAT, a spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na wykorzystywanie towarów do działalności opodatkowanej.
W przypadku dostaw towarów przez dostawcę krajowego, które są następnie przemieszczane do magazynów w innym kraju UE, nabywca ma prawo do odliczenia VAT, jeżeli towar służy działalności opodatkowanej i spełnia warunki wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Organ podatkowy potwierdził, że jednostka samorządu terytorialnego posiada prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od inwestycji realizowanej w ramach obowiązków własnych, stosując przepis art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz § 3 ust. 2 rozporządzenia, przy równoczesnym zastosowaniu proporcji określonej w art. 90 ustawy o VAT.
Dostawa nieruchomości obejmująca działki zabudowane, które nastąpiły po pierwszym zasiedleniu, jest zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Możliwe jest jednak opodatkowanie po spełnieniu określonych wymogów formalnych przez strony transakcji. Dostawa działek uznawanych za tereny budowlane, w tym niezabudowanych, nie może korzystać ze zwolnienia.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od kosztów inwestycji, gdy prewspółczynnik wynosi poniżej 2% i uznawany jest za 0%.
Gmina, jako podatnik, ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych związanych z termomodernizacją, gdyż wydatki te służą czynnościom opodatkowanym. Odrębne przypisanie do czynności opodatkowanych powinno być dokonywane przy użyciu prewspółczynnika i proporcji, z poszanowaniem regulacji ustawy o VAT.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji, poprzez zastosowanie preproporcji i proporcji sprzedaży, wyłącznie w zakresie czynności podlegających VAT (opodatkowanych lub zwolnionych), z wyłączeniem spoza regulacji podatku VAT.
Sprzedaż nieruchomości o cechach terenów budowlanych przez osobę fizyczną, wykorzystywaną w działalności gospodarczej poprzez wynajem, podlega opodatkowaniu VAT, pozbawiona zwolnienia podatkowego, z możliwością odliczenia podatku przez nabywcę dla celów opodatkowanych.
Wynikiem wykładni przepisów jest uznanie, iż wydatki poniesione w ramach Kosztów Promocyjno-Informacyjnych i Uczestnictwa w Targach stanowią koszty uzyskania przychodów, umożliwiające skorzystanie z ulgi prowzrostowej, o której mowa w art. 18eb Ustawy CIT. Koszty Spersonalizowane nie kwalifikują się jako rozpoznane koszty ulgowe.
Nie jest możliwe odliczenie podatku VAT przez Gminę w przypadku realizacji instalacji fotowoltaicznych, gdy proporcja wydatków związanych z działalnością gospodarczą nie przekracza 2%, zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT; wyjątek stanowi sytuacja, gdy działalność opodatkowana w Ośrodku Sportu i Rekreacji pozwala na częściowe odliczenie proporcjonalne.
Wydatki na zakup i montaż płyt OSB oraz membrany IKO w związku z wymianą pokrycia dachowego nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, ponieważ nie mieszczą się w katalogu kosztów termomodernizacyjnych przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju oraz ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odpłatne udostępnianie przez Gminę stanowisk handlowych i pawilonów, odbywane na podstawie umów cywilnoprawnych, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących związane z tym wydatki.
Gmina, realizując inwestycję termomodernizacji Szkoły, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż wydatki te związane są jedynie z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu, co uniemożliwia zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Wydatki na zakup komputera, smartfonu oraz tabletu mogą zostać odliczone w ramach ulgi rehabilitacyjnej według art. 26 ust. 7a ustawy o PIT, jako indywidualny sprzęt techniczny związany z niepełnosprawnością. Golarka elektryczna, jako sprzęt gospodarstwa domowego, nie podlega odliczeniu z tej ulgi.
Gmina, realizując zadania w zakresie infrastruktury drogowej w ramach przynależnych jej uprawnień władzy publicznej, nie działa jako podatnik VAT, a zatem nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z tymi zadaniami.