Dostawa nieruchomości obejmująca działki zabudowane, które nastąpiły po pierwszym zasiedleniu, jest zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Możliwe jest jednak opodatkowanie po spełnieniu określonych wymogów formalnych przez strony transakcji. Dostawa działek uznawanych za tereny budowlane, w tym niezabudowanych, nie może korzystać ze zwolnienia.
Sprzedaż nieruchomości przez komornika sądowego, w sytuacji braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, podlega opodatkowaniu VAT, gdy warunki zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9-10a ustawy o VAT nie są spełnione.
Wydatki na zakup i montaż płyt OSB oraz membrany IKO w związku z wymianą pokrycia dachowego nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, ponieważ nie mieszczą się w katalogu kosztów termomodernizacyjnych przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju oraz ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odpłatne udostępnianie pomieszczeń i wprowadzanie energii do sieci przez Gminę podlegają opodatkowaniu VAT, co stanowi działalność gospodarczą. Natomiast nieodpłatne udostępnianie przestrzeni dla zadań statutowych Sołectwa nie podlega opodatkowaniu VAT jako realizacja zadań publicznych. Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika, gdy wydatki są wykorzystywane do działalności
Sprzedaż lokalu mieszkalnego ujętego jako towar handlowy, po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia, korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT; nakłady remontowe nie skutkują pierwszym zasiedleniem, uniemożliwiając odliczenie VAT naliczonego od takich wydatków.
Sprzedaż budynku jako towaru handlowego, który nie stanowi środka trwałego, może korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, mimo nakładów remontowych przekraczających 30% wartości początkowej nieruchomości, gdy pierwsze zasiedlenie nastąpiło ponad 24 miesiące przed sprzedażą i nie dokonano odliczenia VAT od tych nakładów.
Sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu z rozpoczętą, niezakończoną budową, przez syndyka masy upadłości, nie korzysta ze zwolnienia z VAT i jest traktowana jako dostawa terenu budowlanego opodatkowana podatkiem VAT.
Sprzedaż działki przez Gminę, na której posadowiony jest budynek własności dzierżawcy, stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o VAT, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako dostawa gruntu budowlanego, bez możliwości zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Dostawa ziemi oznaczonej symbolami AG/2, mimo obecności ruin nie uznanych za budynki lub budowle VAT, podlega opodatkowaniu VAT jako teren budowlany, umożliwiając kupującemu zgodne z przepisami obniżenie podatku należnego o podatek naliczony przedstawiony na odpowiednich fakturach VAT.
Stanowiące przedmiot aportu budynki i budowle, które były użytkowane przez okres dłuższy niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia, są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jednakże aport stalowych wiat, które nie są trwale związane z gruntem, podlega opodatkowaniu VAT.
Podmiotowi przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych w zakresie czynności opodatkowanych VAT. Jednakże, przy proporcji wydatków poniżej 2%, zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, podmiot może przyjąć, że proporcja wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń.
Gmina, wykonując czynności zwolnione z podatku VAT, takie jak wynajem mieszkań na cele mieszkaniowe, nie spełnia przesłanek określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, co wyklucza możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z modernizacją energetyczną budynku mieszkalnego.
Dostawa wyodrębnionych lokali mieszkalnych w kamienicy nie stanowi pierwszego zasiedlenia, a pomiędzy zasiedleniem a dostawą upłynął okres powyżej dwóch lat, co umożliwia skorzystanie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Zgodnie z przepisami art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, sprzedaż nieruchomości, gdzie od pierwszego zasiedlenia upłynęły co najmniej dwa lata, jest zwolniona z opodatkowania VAT, bez względu na status nabywcy i dokonaną wcześniej egzekucję sądową.
Gmina nie jest uprawniona do odliczenia VAT od wydatków na termomodernizację budynku OSP, gdyż czynności te nie są opodatkowane. Jednakże prawo to przysługuje w zakresie wydatków związanych z montażem instalacji fotowoltaicznej, ponieważ energia wprowadzona do sieci podlega VAT jako sprzedaż towaru, a gmina działa jako podatnik VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdy nabyte towary lub usługi w ramach realizacji projektu finansowanego dotacją i pożyczką są przeznaczone wyłącznie do realizacji zadań publicznych niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Podatnik będący właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, jeżeli poniesione wydatki na przekształcenie nieruchomości i jej modernizację odpowiadają katalogowi wskazanemu w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju, a prace zakończono w terminie trzech lat od pierwszego wydatku (art. 26h ust. 1 ustawy o PIT).
Podatnik prowadzący gospodarstwo rolne, będący czynnym podatnikiem VAT, przy sprzedaży nieruchomości wykorzystywanych w działalności gospodarczej, działa w charakterze podatnika VAT. Dostawa niezabudowanych działek gruntowych, będących terenami budowlanymi według miejscowego planu zagospodarowania, nie korzysta ze zwolnienia z VAT (art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT).
Czynności Gminy polegające na nieodpłatnym udostępnianiu majątku powstałego w ramach inwestycji dla zadań własnych nie są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT. Wydatki na inwestycję nie związane z czynnościami opodatkowanymi nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Ulga termomodernizacyjna obejmuje jedynie wydatki na instalacje na budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, a nie gospodarczych. Skutek wykonania instalacji na budynku gospodarczym wyłącza możliwość pełnego odliczenia, ograniczając je do części przypadającej na budynek mieszkalny.
Ulga termomodernizacyjna nie obejmuje wydatków poniesionych w trakcie prac wykończeniowych budynku, a jedynie modernizacje budynków już użytkowanych, co wyklucza skorzystanie z ulgi w przypadku działań przed oddaniem budynku do użytkowania.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu termomodernizacji budynku Ochotniczej Straży Pożarnej, gdyż efekty tego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Ulga termomodernizacyjna, określona w art. 26h ustawy o PIT, przysługuje wyłącznie właścicielom budynków jednorodzinnych. Przedsięwzięcia termomodernizacyjne w lokalach mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych są z tego prawa wyłączone, niezależnie od ich celu i charakteru.
Wydatki na zakup oraz montaż magazynu energii, będącego integralną częścią instalacji fotowoltaicznej, kwalifikują się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej pod warunkiem, że urządzenia te służą wyłącznie zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych budynku jednorodzinnego.