Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego jest możliwe wyłącznie w części, w której kredyt został zaciągnięty na wydatki opisane w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozporządzeniu Ministra Finansów.
Zwrot nadpłaconych rat kredytu hipotecznego nie stanowi przychodu podatkowego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli zwrócona kwota nie przekracza wcześniejszych wpłat i nie jest trwałym przysporzeniem majątkowym dla podatnika.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego przeznaczonego na jedną inwestycję mieszkaniową odpowiada kryteriom zaniechania poboru podatku dochodowego, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów, uzasadniając zaniechanie opodatkowania. Zwroty nienależnych środków oraz kosztów procesowych nie podlegają opodatkowaniu jako przychód.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego może korzystać z zaniechania poboru podatku dochodowego, jeśli spełnione są przesłanki określone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., m.in. kredyt został zaciągnięty na jedną inwestycję mieszkaniową przed 15 stycznia 2015 r. i jest zabezpieczony hipotecznie.
Umorzenie kredytu hipotecznego oraz zwrot części wpłaconych na jego spłatę kwot w ramach ugody z bankiem jest neutralne podatkowo; nie kreuje przychodu, a umorzenie spełnia warunki zaniechania poboru podatku zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów.
Dochód wynikający ze zwolnienia z długu w ramach ugody dotyczącej kredytu mieszkaniowego, zaciągniętego przed 2015 r. i spełniającego określone warunki, jest objęty zaniechaniem poboru podatku dochodowego. Zwrot nadpłat nie powoduje powstania dodatkowego przychodu podlegającego opodatkowaniu.
Umorzenie przez bank wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego zaciągniętego przed 2015 r. może być objęte zaniechaniem poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 2022 r., jeżeli kredyt służył realizacji jednej inwestycji mieszkaniowej. Zwrot nadpłaconych rat przez bank jest neutralny podatkowo.
Umorzenie wierzytelności z kredytu hipotecznego, które obejmuje środki na refinansowanie, nie kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 11 marca 2022 r., chyba że spełnione są wszystkie warunki dotyczące kredytów mieszkaniowych. Refinansowanie nie stanowi celu mieszkaniowego, co wyklucza zaniechanie podatkowe.
Umorzenie kapitału kredytu hipotecznego z 2005 r., zaciągniętego na zakup działki pod budowę domu, stanowi przychód podlegający zasadniczo opodatkowaniu, jednakże korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, o ile obie umowy kredytowe dotyczą jednej inwestycji mieszkaniowej.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonego kredytu hipotecznego jest możliwe, o ile spełnione są warunki z Rozporządzenia Ministra Finansów z 11 marca 2022 r., w tym zaciągnięcie kredytu do 15 stycznia 2015 r. na jedną inwestycję mieszkaniową i zabezpieczenie go hipotecznie.
Kwota 48 500,00 zł otrzymana w wyniku ugody mediacyjnej z bankiem nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zaniechanie poboru podatku od umorzonej kwoty kredytu jest zasadne na mocy rozporządzenia Ministra Finansów w przypadku spełnienia warunków przewidzianych dla kredytów hipotecznych zabezpieczonych hipoteką, zaciągniętych na cele mieszkaniowe przed
Zastosowanie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych do umorzonych kwot kredytu mieszkaniowego jest możliwe, jeśli spełnione są warunki przewidziane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., w tym zaciągnięcie kredytu przed dniem 15 stycznia 2015 r. oraz przeznaczenie kredytu na jedną inwestycję mieszkaniową.
Umorzenie odsetek od kredytu hipotecznego spełniającego warunki mieszkaniowe, przy odpowiednim zastosowaniu przepisów, może podlegać zwolnieniu z opodatkowania, z wyłączeniem części przeznaczonej na cele niemieszkaniowe.
Umorzenie przez bank kwoty kredytu mieszkaniowego, zaciągniętego na cele mieszkaniowe i zabezpieczonego hipotecznie, może korzystać z zaniechania poboru podatku dochodowego, gdy wnioskodawca wcześniej nie korzystał z takiego zwolnienia, a kredyt służył realizacji jednej inwestycji mieszkaniowej.
Zwrot środków dokonany przez bank na podstawie ugody sądowej, mający na celu restytucję nienależnie przekazanych rat kredytowych, nie generuje u podatnika przychodu podlegającego opodatkowaniu, przez co nie podlega wykazaniu w zeznaniach podatkowych oraz nie korzysta z zaniechania poboru podatku na mocy rozporządzenia Ministra Finansów.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego zaciągniętego na dwie inwestycje mieszkaniowe nie kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku dochodowego na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów, a uzyskane z tego tytułu przychody podlegają opodatkowaniu jako przychody z innych źródeł.
Dochody uzyskane w Polsce przez wykonawcę kontraktowego, będącego podwykonawcą świadczącym usługi na rzecz sił zbrojnych USA, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT oraz postanowieniami umowy EDCA.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych znajduje zastosowanie do umorzonych kwot wierzytelności z tytułu kredytów zaciągniętych na cele mieszkaniowe pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z rozporządzenia, w tym braku wcześniejszego zaniechania wobec innych inwestycji mieszkaniowych.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu konsolidacyjnego zaciągniętego częściowo na cele mieszkaniowe może korzystać z zaniechania poboru podatku dochodowego jedynie w zakresie przypadającym na kwotę konsolidowanego kredytu mieszkaniowego, na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym oraz rozporządzenia Ministra Finansów.
Przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. obejmują jedynie zaniechanie poboru podatku od umorzenia kredytu mieszkaniowego w części przeznaczonej na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT, z wyłączeniem kosztów refinansowania i ubezpieczeń.
Wypłata dodatkowej kwoty przez bank w ramach ugody zwracająca nadpłacone środki nie stanowi przychodu podatkowego, a umorzenie długu z tytułu kredytu mieszkaniowego spełniające warunki zaniechania poboru podatku nie powoduje obowiązku podatkowego.
Wsparcie finansowe przyznawane w ramach programu Erasmus+ dla pracowników stanowi przychód z innych źródeł, który korzysta ze zwolnienia podatkowego jedynie do wysokości diet, zgodnie z przepisami o podróżach służbowych. Nadwyżka świadczeń powyżej tego limitu podlega podatkowi, aczkolwiek w związku z rozporządzeniem Ministra Finansów z 2022 r., pobór podatku został zaniechany.
Umorzenie części zadłużenia z tytułu kredytu hipotecznego podlega podatkowi dochodowemu, z tym że zaniechanie poboru podatku odnosi się wyłącznie do kapitału kredytu i odsetek, które służyły zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych, wyłączając opłaty dodatkowe.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 11 marca 2022 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe.