Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z nieważnymi znakami akcyzy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu, jest dopuszczalne, pod warunkiem późniejszego ponownego i prawidłowego ich oznaczenia przed dopuszczeniem do konsumpcji, zgodnie z art. 41 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym.
Przychody uzyskiwane z określonych czynności mogą być klasyfikowane jako przychody z działalności gospodarczej, jeżeli spełniają warunki ciągłości, odpłatności i zawodowej organizacji, co obliguje do ich opodatkowania jako dochody z działalności gospodarczej.
Sprzedaż nieruchomości, która następuje przed pierwszym zasiedleniem lub gdy od zasiedlenia upłynęło mniej niż dwa lata, nie kwalifikuje się do zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Sprzedaż sprzętu komputerowego przez związek zawodowy członkowi związku, jako odpłatne świadczenie usług, podlega opodatkowaniu VAT, co nakłada na związek obowiązek rejestracji jako podatnika VAT po przekroczeniu progu sprzedaży.
Odbiór faktury przez finalnego nabywcę węglowego za pomocą KSeF, zgodnie z art. 31a ust. 3i ustawy o podatku akcyzowym, spełnia wymóg złożenia oświadczenia niezbędnego do zwolnienia z akcyzy na wyroby węglowe.
Podmiot prowadzący skład podatkowy jest uprawniony do przyjmowania esencji własności innych podmiotów, wytwarzania z nich wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, pod warunkiem przestrzegania przepisów i ewidencji, bez konieczności ustalenia ich własności na siebie.
Sprzedaż części eksploatacyjnych do wielorazowych papierosów elektronicznych, takich jak grzałki i zbiorniki na liquid, niezależnie i oddzielnie od zestawów części, nie powoduje powstania obowiązku podatkowego z tytułu akcyzy.
Podmiot prowadzący skład podatkowy jest podatnikiem odpowiedzialnym za oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, chyba że właściciel wyrobów posiada zezwolenie na wyprowadzenie z cudzego składu podatkowego. Obowiązki akcyzowe w takiej sytuacji przechodzą na właściciela wraz z zezwoleniem.
Przetwarzanie suszu tytoniowego w procesie ekstrakcji nikotyny nie prowadzi do "zużycia" tego suszu, a co za tym idzie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Pozostałości po ekstrakcji zachowują swoją formę suszu tytoniowego, spełniając definicję wyrobu akcyzowego, a straty powstałe w trakcie procesu nie są ubytkami w rozumieniu ustawy akcyzowej.
Dostawa wewnątrzwspólnotowa płynu do papierosów elektronicznych nie podlega opodatkowaniu akcyzą w Polsce, a przepisy o znakach akcyzy nie nakładają obowiązku ich zdejmowania, przy braku zamiaru wystąpienia o zwrot akcyzy.
Stosowanie zerowej stawki akcyzy na benzynę ekstrakcyjną oraz zwolnienie od akcyzy preparatów smarowych wymaga dokumentowania przesunięć wewnątrzzakładowych za pomocą e-DD, nawet gdy przemieszczenie odbywa się w obrębie jednego zakładu i pod tym samym adresem.
Zwrot wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy względem przeznaczenia do składu podatkowego możliwy jest wyłącznie do tego samego składu, z którego zostały one pierwotnie wyprowadzone. Wprowadzenie do innego składu nie stanowi zwrotu i wyklucza zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy.
W przypadku sprzedaży zestawów części do urządzeń do waporyzacji podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, brak jest obowiązku dodatkowej weryfikacji nabywcy w celu potwierdzenia braku opodatkowania akcyzą, o ile transakcja jest potwierdzona fakturą.
Nabycie urządzeń do waporyzacji po 1 lipca 2025 r., które były wprowadzone na rynek krajowy przed tą datą, nie skutkuje obowiązkiem podatkowym ani koniecznością oznaczania znakami akcyzy do dnia 31 sierpnia 2025 r., o ile spełnione są warunki przepisów przejściowych.
Sprzedaż urządzeń do waporyzacji wprowadzonych na rynek przed 1 lipca 2025 r. nie rodzi obowiązku akcyzowego po stronie nabywcy, o ile sprzedaż odbywa się do dnia 31 sierpnia 2025 r. po upewnieniu się, że były wcześniej prawidłowo wprowadzone przez dystrybutora.
Zwolnienie z podatku akcyzowego ubytków alkoholu spowodowanych zdarzeniem losowym wymaga udowodnienia przez podatnika, iż okoliczności te były niezależne i nieprzewidywalne mimo zachowania wszelkich środków ostrożności, co w niniejszym przypadku nie zostało spełnione.
Sprzedaż odpadu w postaci miazgi wiśniowej z alkoholem, przeznaczonego do utylizacji, zgodnie z akceptowanymi normami zużycia alkoholu, nie skutkuje utratą zwolnienia z akcyzy ani nie powoduje obowiązku podatkowego, gdyż zachowane są warunki zwolnienia określone w ustawie o podatku akcyzowym.
Podstawą opodatkowania akcyzą kompleksowego produktu zawierającego kilka atomizerów jest liczba tych atomizerów jako urządzeń do waporyzacji, zgodnie z art. 99ca ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.
Zużycie porektyfikatu jako paliwa grzewczego w składzie podatkowym, nie prowadząc bezpośrednio do produkcji innego wyrobu akcyzowego, nie spełnia wymogów art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej, skutkując koniecznością opodatkowania akcyzą.
Sprzedaż pojedynczych części eksploatacyjnych do urządzeń do waporyzacji nie podlega opodatkowaniu akcyzą, w przeciwieństwie do zestawów części, które po złożeniu tworzą urządzenie gotowe do użycia.
Foliowanie opakowań jednostkowych urządzeń do waporyzacji w składzie podatkowym stanowi produkcję w rozumieniu art. 99ca ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Podmiot prowadzący skład podatkowy, wprowadzający wyroby akcyzowe do tego składu, jest zobowiązany do spełnienia formalnych warunków procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz jest podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego tych wyrobów w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.
Podmiot ma prawo wycofać wyroby akcyzowe przed utratą ważności podatkowych znaków akcyzy, przechować je, a po utracie ważności nałożyć legalizacyjne znaki akcyzy, by ponownie wprowadzić je do sprzedaży, zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym.