Składki na fundusz pomocowy systemu ochrony banków spółdzielczych, stanowią koszty uzyskania przychodów, jeśli są nakierowane na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, oraz wymogami bezpieczeństwa finansowego instytucji.
Składki na funkcjonowanie systemu ochrony banków komercyjnych mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, jeżeli ich poniesienie ma na celu zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, pomimo braku obowiązkowego charakteru przynależności do systemu.
Składki ponoszone przez bank na funkcjonowanie spółki zarządzającej systemem ochrony mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, jako koszty pośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą banku, spełniające przesłanki art. 15 ust. 1 UPDOP, niewykluczone z wykazu art. 16 ust. 1 UPDOP.
Zwrot składki zdrowotnej pobranej od emerytury wypłacanej przez ZUS, stanowiący korektę nieprawidłowo pobranych składek, nadal podlega opodatkowaniu dochodowym w Polsce poprzez obowiązek doliczenia do podatku dochodowego uprzednio odliczonych kwot składek, zgodnie z art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podmiot zobowiązany do rozpoznania przychodów podatkowych wskazuje data powstania przychodu i sukcesja praw podatkowych, przy czym spółka dzielona rozpoznaje przychody powstałe przed Dniem Wydzielenia, a spółka przejmująca - powstałe po tej dacie, zgodnie z art. 93c Ordynacji podatkowej.
Zamierzone transakcje podatnika nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT na terytorium kraju, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, gdyż nie spełniają definicji dostawy towarów ani świadczenia usług.
Świadczenie z ubezpieczenia na życie, otrzymane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, jest opodatkowane według regulacji polskich, jednakże zwolnione z podatku dochodowego, o ile nie pochodzi z inwestowania składki ubezpieczeniowej, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne zapłacone w Norwegii mogą być odliczone od dochodu w zeznaniu podatkowym składanym w Polsce, pod warunkiem że nie zostały odliczone w Norwegii ani zwrócone podatnikowi, oraz istnieje możliwość ich wyodrębnienia zgodnie z norweskimi przepisami.
Zapłacone składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne przez komplementariusza spółki komandytowej nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia spraw spółki, ponieważ brak jest związku przyczynowego między tymi składkami a konkretnym źródłem przychodu, jakim jest wynagrodzenie za prowadzenie spraw spółki.
Przychody uzyskane po ukończeniu 65. roku życia, lecz przed wypłatą pierwszego świadczenia emerytalnego, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile podatnik nie otrzymywał emerytury w momencie ich uzyskania.
Podatnik posiadający nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce może odliczyć od dochodu składki na ubezpieczenie społeczne zapłacone w Norwegii, jeśli składki te nie zostały wcześniej odliczone w Norwegii ani w żadnej formie zwrócone, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Wydatki spółki na składki ubezpieczenia na życie członków zarządu (będących wspólnikami) mogą być uznane za pośrednie koszty uzyskania przychodu, potrącalne w momencie poniesienia, o ile służą zabezpieczeniu lub zachowaniu źródła przychodów, nie mając charakteru jednostronnego świadczenia (art. 15 ust. 1 i 4d u.p.d.o.p.).
Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia od dochodu składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne zapłaconych w Norwegii w 2024 r., zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile składki te nie zostały odliczone w Norwegii ani zwrócone podatnikowi.
Koszty poniesienia składek samorządowych oraz opłaty za egzamin adwokacki przez aplikanta adwokackiego przed formalnym rozpoczęciem działalności adwokackiej mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów tej działalności, o ile mają charakter niezbędny do zabezpieczenia źródła przychodów w formie kancelarii adwokackiej.
Składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne, zapłacone przez rezydenta podatkowego Polski w Norwegii, mogą być odliczone od dochodu opodatkowanego w Polsce, pod warunkiem spełnienia określonych przesłanek prawnych, w tym braku ich wcześniejszego odliczenia w państwie zapłaty oraz uwzględnienia metod unikania podwójnego opodatkowania.
Podatnik prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem ewidencjonowanym ma prawo odliczyć 50% składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz 100% składek na ubezpieczenia społeczne, nawet gdy część przychodów objęta jest ulgą rodzin 4+, zwolnienie to nie wpływa na możliwość odliczeń.
Podatnik, który otrzymał zwrot nienależnie zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne, jest zobowiązany doliczyć zwrócone kwoty do podatku należnego za rok podatkowy, w którym otrzymał zwrot, i wykazać to w zeznaniu podatkowym PIT-37.
Składki na Fundusz Pomocowy odprowadzone przez Wnioskodawcę w latach 2016-2020 na rzecz Systemu Ochrony stanowią koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako że są one związane z osiąganiem przychodów i nie są wyłączone przez art. 16 tej ustawy.
Odroczone składki ZUS w części finansowanej przez płatnika mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich faktycznej zapłaty, a nie w miesiącu, za który są należne, w przypadku opóźnionej płatności po uzyskaniu zgody na odroczenie.
Wydatki na składki ubezpieczeniowe na życie wspólników nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, gdyż nie wykazano związku z uzyskiwanymi przez spółkę dochodami oraz nie zostały one określone w umowie spółki ani uchwale wspólników.
Podatnik, którego jedynym dochodem są zwolnione z opodatkowania świadczenia pielęgnacyjne, nie jest uprawniony do dodatkowego zwrotu ulgi prorodzinnej na podstawie składek od tych świadczeń, zgodnie z art. 27f ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Diety wirtualne dla kierowców międzynarodowych są zwolnione z podatku, jednak nie wpływają na odliczenie składek społecznych, które powinny być obliczane od dochodu niezwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.