Gmina (...) ma prawo do stosowania prewspółczynnika ilościowego przy rozliczaniu wydatków na działalność wodno-kanalizacyjną w celu określenia kwoty podatku VAT do odliczenia. Prewspółczynnik ten lepiej odzwierciedla specyfikę działalności opodatkowanej i nieopodatkowanej prowadzonej przez Gminę, zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących infrastruktury wodociągowej za pomocą prewspółczynnika metrażowego opartego na rzeczywistej ilości wody dostarczonej w transakcjach opodatkowanych VAT, jeśli taka metoda najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności, a metoda z rozporządzenia nie spełnia tego wymogu.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na inwestycję, stosując proporcję określoną w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, gdy przypisanie wydatków do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych, stosując prewspółczynnik metrażowy jako najpełniej oddający specyfikę wykorzystywania infrastruktury do czynności podlegających opodatkowaniu.
Gmina, jako podatnik VAT, ma prawo zastosować indywidualny sposób ustalenia prewspółczynnika na podstawie kryteriów ilościowych przy odliczaniu VAT z wydatków na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, o ile metoda ta obiektywnie odzwierciedla związek wydatków z działalnością gospodarczą, zgodnie z art. 86 ust. 2a i 2h ustawy o VAT.
Nie można uznać, że kalkulacja prewspółczynnika alokacji VAT, uwzględniająca przychody związane z działalnością statutową, zapewnia dokonanie prawidłowego obniżenia podatku należnego. Metoda winna precyzyjnie odzwierciedlać wykorzystywanie nabyć wyłącznie do działalności gospodarczej.
Podatnik będący gminą ma prawo stosować prewspółczynnik metrażowy zamiast określonego w Rozporządzeniu, jeżeli ten lepiej odpowiada specyfice gospodarczej i bardziej obiektywnie odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do czynności opodatkowanych, zapewniając prawidłowe odliczenie VAT.
Świadczenie odpłatnych usług odprowadzania ścieków przez jednostkę samorządu terytorialnego na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Niecelowe jest naliczanie podatku należnego z tytułu wykorzystywania infrastruktury na potrzeby wewnętrzne gminy. Zastosowanie prewspółczynnika metrażowego odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury do
Przychody ze zbycia udziałów w spółkach zależnych powinny być uwzględniane przy kalkulacji "Proporcji" odliczenia VAT, jako integralne z działalności gospodarczej, zaś uzyskiwane dywidendy z tychże spółek nie wprowadzają konieczności uwzględniania ich w kalkulacji, z uwagi na ich charakter jako działania niemającego oddzielnego celu gospodarczego.
Jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na inwestycje wodno-kanalizacyjne, z zastosowaniem prewspółczynnika opartego na ilościowej metodzie kalkulacji, bazującej na stosunku ilości m3 dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków do całkowitej ilości, jako najbardziej reprezentatywnej względem wykonywanej działalności.
Jednostka samorządu terytorialnego, przy realizacji projektów termomodernizacji w ramach zadań własnych, nie jest podatnikiem VAT i brak jest prawa do odliczenia podatku naliczonego od takich wydatków, chyba że proporcja dla działalności mieszanej zezwala na częściowe odliczenie, czego organ podatkowy nie uznano w analizowanym przypadku.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika VAT opartego na ilości dostarczonej wody i odprowadzanych ścieków, co lepiej odpowiada specyfice jej działalności niż metoda wskazana w Rozporządzeniu Ministra Finansów. Gmina ma również prawo do korekt deklaracji podatkowych za przeszłe okresy, z uwzględnieniem przepisów o przedawnieniu.
Usługi dostarczania wody i odbioru ścieków wykonywane przez JST na rzecz Odbiorców zewnętrznych podlegają opodatkowaniu VAT jako działalność gospodarcza. Prawo do odliczenia VAT w ramach infrastruktury wodno-kanalizacyjnej wymaga zastosowania specyficznego klucza odliczenia, tj. pre-współczynnika metrażowego, odzwierciedlającego stopień wykorzystania do działań opodatkowanych.
Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku VAT związanego z budową sieci wodociągowej, realizowaną jako zadanie własne. Przysługuje jej prawo do częściowego odliczenia VAT przy zastosowaniu metody prewspółczynnika, uwzględniającego zarówno działania opodatkowane, jak i wyłączone z opodatkowania.
Podatnik, będący organem samorządu terytorialnego, może stosować indywidualnie określony prewspółczynnik dla przypisywania kosztów do działalności gospodarczej, jeżeli proponowana metoda jest bardziej reprezentatywna dla specyfiki wykonywanej działalności niż metoda określona w rozporządzeniu Ministra Finansów.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu, przy zastosowaniu prewspółczynnika dla zadań mieszanych. Środki finansowe otrzymane na realizację tego projektu, niepowiązane bezpośrednio z ceną konkretnych usług, nie będą stanowiły podstawy opodatkowania VAT.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika metrażowego, jako najbardziej reprezentatywnego dla odliczenia VAT w kontekście działalności wodociągowo-kanalizacyjnej.|Z wykorzystania infrastruktury na rzecz odbiorców wewnętrznych nie wynika obowiązek naliczania VAT, gdyż są to czynności wewnętrzne w ramach jednego podatnika.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia części podatku naliczonego od wydatków związanych z infrastruktura wodociągową i kanalizacyjną, obliczonej według metody proporcji opierającej się na ilości metrów sześciennych wody/ścieków dostarczanych/odebranych do/od odbiorców zewnętrznych w relacji do całkowitej ilości, jako najbardziej reprezentatywnej dla specyfiki prowadzonej działalności.
Odpłatne świadczenie usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez Gminę na rzecz Odbiorców zewnętrznych, niekorzystające ze zwolnienia z VAT, stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu. Wykorzystanie prewspółczynnika metrażowego do rozliczeń VAT jest uzasadnione i zapewnia obiektywne odwzorowanie rzeczywistego podziału wydatków między działalnością opodatkowaną a inną aktywnością
Przekazanie nieodpłatne nakładów inwestycyjnych na przebudowę infrastruktury do celów działalności gospodarczej nie podlega VAT. Grupie VAT przysługuje częściowe prawo do odliczenia VAT od inwestycji oraz pełne zastosowanie prewspółczynnika do usług hurtowego odbioru ścieków z uwzględnieniem działalności mieszanej.
Dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez gminę podlega opodatkowaniu VAT jako działalność gospodarcza, bez prawa do zwolnienia, zaś odliczenie VAT od wydatków inwestycyjnych możliwe jest poprzez zastosowanie klucza odliczenia opartego na zużyciu przez odbiorców zewnętrznych.
Gmina ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, stosując proporcję opartą na zużyciu m3, co obiektywnie odzwierciedla wykorzystanie infrastruktury do czynności opodatkowanych, a nie generalny prewspółczynnik z rozporządzenia.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego przy realizacji inwestycji w infrastrukturę wodociągową przy zastosowaniu prewspółczynnika metrażowego, w przypadku gdy ten sposób najdokładniej odzwierciedla podział pomiędzy czynnościami opodatkowanymi i nieopodatkowanymi VAT.
Świadczenie usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez gminę stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej determinowane jest przez klucz odliczenia oparty na rzeczywistym zużyciu, zapewniający prawidłowe przypisanie wydatków do działalności opodatkowanej