Dochody z odpłatnego zbycia akcji nabytych przed 1 stycznia 2004 roku w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej, niepodlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o PIT oraz art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej. Wnioskodawczyni ma prawo do stwierdzenia nadpłaty podatku.
Na gruncie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość bilansowa majątku spółki przekształcanej nie stanowi wydatków na objęcie akcji, lecz wydatki te mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu z ich zbycia, gdy nie wiążą się z historycznym okresem nabycia majątku przekształconej spółki.
W przypadku sprzedaży udziałów w spółce akcyjnej powstałej przez przekształcenie spółki komandytowej, kosztem uzyskania przychodu jest wartość bilansowa spółki komandytowej na dzień jej przekształcenia w spółkę akcyjną, odpowiadająca wkładom akcjonariuszy obejmujących akcje w spółce przekształconej.
Moment przekształcenia jednostek RSU w akcje powoduje powstanie przychodu z działalności gospodarczej, opodatkowanego 3% ryczałtem. Dochód z odpłatnego zbycia tych akcji zalicza się do kapitałów pieniężnych i podlega 19% „podatkowi Belki”. Kurs NBP z dnia poprzedniego wpływa na przeliczenia przychodów i kosztów.
Przychód z przekształcenia opcji A w B nie występuje w momencie spełnienia warunków umowy, lecz w momencie realizacji opcji. Różnica między ceną nabycia a rynkową wartością akcji jest opodatkowana jako przychód z działalności gospodarczej, natomiast zysk ze zbycia akcji jest przychodem z kapitałów pieniężnych.
W przypadku podziału spółki przez wydzielenie, koszty uzyskania przychodu ze zbycia udziałów lub akcji spółki dzielonej oraz przejmującej należy ustalać, stosując proporcję wartości rynkowej majątku, z uwzględnieniem wszelkich aktywów i zobowiązań, do wartości całkowitego majątku spółki przed podziałem.
Moment uzyskania przychodu z tytułu nabycia akcji po preferencyjnej cenie powstaje przy transakcji nabycia, jako przychód z innych źródeł, niezależny od momentu zbycia akcji.
Jeżeli akcje są nabywane w ramach programu opcyjnego, a nie na podstawie oferty publicznej, dochody z ich zbycia nie są zwolnione z opodatkowania według art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o PIT, lecz opodatkowane zgodnie z art. 30b ustawy.
Świadczenie pieniężne uzyskane z realizacji praw z akcji fantomowych nie stanowi przychodu z kapitałów pieniężnych. Wobec specyfiki oraz ograniczenia akcji fantomowych, przychód ten kwalifikuje się jako przychód z innych źródeł, podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Polska spółka nie ma obowiązku pełnić roli płatnika podatku dochodowego w związku z zagranicznym programem motywacyjnym RSU, gdyż przychód podatkowy powstaje w momencie zbycia akcji, nie przy ich przyznaniu.
Długoterminowe programy motywacyjne spełniają wymogi art. 24 ust. 11b ustawy o p.d.o.f., a przychód z tytułu nabycia akcji w wyniku tych programów powstaje w momencie ich odpłatnego zbycia, podlegając opodatkowaniu jako przychód z kapitałów pieniężnych.
Dochody ze sprzedaży akcji, zakupionych na giełdzie przed 1 stycznia 2004 r., nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w 2024 r., pod warunkiem braku związku z działalnością gospodarczą nabywcy.
Przychód podatkowy uczestników programu motywacyjnego powstaje dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji, co zwalnia polskiego wnioskodawcę z obowiązków płatnika i informacyjnych.
W procesie realizacji programu motywacyjnego przychód podatkowy, jako element działalności gospodarczej, powstaje dopiero przy nieodpłatnym objęciu akcji, nie zaś na etapie przyznania uprawnień; zbycie akcji generuje przychód kapitałowy pomniejszony o koszty uzyskania z tytułu nabycia.
Prowizja pobrana za zbycie akcji może zostać uznana za koszt odpłatnego zbycia, a dzień przeniesienia własności decyduje o dniu uzyskania przychodu. Zyski ze sprzedaży akcji, zgodnie z umową polsko-holenderską, podlegają opodatkowaniu jedynie w Polsce, co eliminuje obowiązek składania PIT/ZG.
Przychód wynikający z nabycia akcji poprzez realizację jednostek RSU stanowi dochód z działalności gospodarczej podlegający ryczałtowi 3%, zaś dochód z ich późniejszej sprzedaży jest opodatkowany jako przychód z kapitałów pieniężnych według stawki 19%. Koszt zakupu akcji ustala się na dzień poniesienia związanych z tym kosztów.
Przychód z tytułu nabycia akcji w ramach długoterminowego programu motywacyjnego, utworzonego na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji i stanowi przychód z kapitałów pieniężnych opodatkowany zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o PIT.
Przychody z realizacji praw z jednostek RSU, związanych z prowadzoną rękojmią działalnością gospodarczą, podlegają opodatkowaniu zryczałtowaną stawką 3% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W przypadku emisji warrantów subskrypcyjnych w ramach programu motywacyjnego, przychód podatkowy z tytułu ich nabycia za cenę niższą od rynkowej stanowi przychód z innych źródeł. Opodatkowanie dochodu z realizacji warrantów przez nabycie akcji następuje przy zbyciu akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11 i 12a ustawy o PIT, jako dochód z kapitałów pieniężnych.
Przychody uzyskane w drodze realizacji programu RSU przyznawanego przez zagraniczną spółkę akcyjną, niespełniającą przesłanek ekonomicznego pracodawcy zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, stanowią przychód z innych źródeł w momencie nabycia akcji oraz przychód z kapitałów pieniężnych w chwili późniejszej ich sprzedaży, co wyklucza równoczesne zastosowanie preferencyjnego momentu rozpoznania przychodu
Uzyskanie akcji w wyniku realizacji jednostek RSU stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu ustawy o PIT, powstający w chwili nabycia akcji, nie zaś ich zbycia. Program RSU organizowany przez zagraniczną spółkę nie kwalifikuje się do programów motywacyjnych w myśl art. 24 ust. 11 ustawy o PIT.
Organ podatkowy potwierdził, że program motywacyjny prowadzony przez Spółkę Dominującą kwalifikuje się jako program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód po stronie uczestników powstaje dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji. Na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego w związku z tym programem.
Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych przychód z programu motywacyjnego uzyskany przez udział w programie U podlega rozpoznaniu z tytułu realizacji U jako przychód z innych źródeł w momencie vestingu, a także z kapitałów pieniężnych przy zbyciu akcji. Brak spełnienia warunków art. 24 ust. 11 UPDOF uniemożliwia przeniesienie momentu opodatkowania na czas sprzedaży akcji.