Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków przez Gminę na rzecz Odbiorców zewnętrznych stanowi działalność opodatkowaną VAT. Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną, z wyliczeniem według wskaźnika proporcjonalnego do ilości dostarczanej wody lub odprowadzanych ścieków.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego przy realizacji inwestycji w infrastrukturę wodociągową przy zastosowaniu prewspółczynnika metrażowego, w przypadku gdy ten sposób najdokładniej odzwierciedla podział pomiędzy czynnościami opodatkowanymi i nieopodatkowanymi VAT.
W przypadku wydatków związanych z modernizacją infrastruktury wodociągowej, możliwe jest zastosowanie pre-współczynnika metrażowego opartego na liczbie metrów sześciennych dostarczonej wody, gdyż ten sposób proporcji obiektywnie odzwierciedla wykorzystanie do czynności opodatkowanych. Metoda ta jest bardziej reprezentatywna niż wzór z Rozporządzenia Ministra Finansów.
Usługi przesyłu wody i ścieków świadczone odpłatnie przez związek międzygminny są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, niekorzystającymi ze zwolnienia podatkowego, z prawem do odliczenia podatku naliczonego, przy spełnieniu warunku bycia czynnym podatnikiem VAT.
Z samego charakteru przedstawionego problemu i oceny rozwiania wynika, że jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego związane z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną, przy czym najbardziej reprezentatywną metodą do ustalenia pre-współczynnika jest ta oparta na stosunku ilości wody i ścieków przypisanych do czynności opodatkowanych VAT do całkowitej ilości
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina może w pełni odliczyć VAT naliczony od wydatków związanych z infrastrukturą kanalizacyjną, wykorzystywaną wyłącznie do odpłatnego świadczenia usług opodatkowanych.
Gmina ma prawo stosować własny prewspółczynnik, oparty na kryterium ilościowym dostawy wody i ścieków, odzwierciedlający rzeczywiste wykorzystanie do celów działalności opodatkowanej, zgodnie z art. 86 ust. 2a i 2h ustawy o VAT, zamiast wzoru z rozporządzenia, który nie uwzględnia specyfiki działalności wodno-kanalizacyjnej.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, a dla obliczenia prewspółczynnika odliczenia podatku naliczonego można zastosować metodę metrażową, odzwierciedlającą rzeczywiste zużycie wody i odbioru ścieków.
Gmina, będąca czynnym podatnikiem VAT, jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki na budowę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, gdy infrastruktura ta będzie służyć wyłącznie do opodatkowanej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jednostka samorządu terytorialnego, będąca czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych, jeśli te wydatki związane są wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych, realizowanych na podstawie umów cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 86 i 88 ustawy o VAT.
Aport infrastruktury wod-kan. i wozu przez Gminę do spółki jest opodatkowany VAT jako odpłatna dostawa towarów, nie wyłączona na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Podstawą opodatkowania jest wartość nominalna udziałów, bez zwolnień, z prawem do korekty podatku naliczonego.
Wydatki poniesione przez spółkę na realizację inwestycji stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodu i mogą zostać rozpoznane jako takie w momencie ich przekazania na rzecz gminy lub PWiK.
Wniesienie aportem Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji do Spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części, a zatem podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, z uwagi na brak możliwości zastosowania zwolnień związanych z pierwszym zasiedleniem. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego związanego z tą transakcją.
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej przez gminę do spółki jest czynnością opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia podatkowego, a gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków inwestycyjnych.
Dopłaty do ceny odprowadzania ścieków, będące czynnością wewnętrzną Gminy, nie stanowią elementu podstawy opodatkowania podatkiem VAT i nie wpływają na prawo do odliczenia podatku naliczonego metrażowym prewspółczynnikiem. Nie zmniejszają dochodów przy kalkulacji prewspółczynnika Urzędu i nie wymagają wykazania na fakturze VAT.
Zastosowanie do wydatków inwestycyjnych tzw. prewspółczynnika metrażowego opartego o stosunek ilości ścieków odprowadzonych od odbiorców zewnętrznych w ogólnej ilości ścieków odprowadzonych od wszystkich odbiorców, oraz zastosowanie tzw. prewspółczynnika metrażowego w odniesieniu do wydatków dotyczących Inwestycji, które dotyczą / dotyczyłyby zarówno działalności wodociągowej, jak i kanalizacyjnej
Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z przebudową i modernizacją stacji uzdatniania wody wraz z rozbudową gminnej sieci wodociągowej.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji.
Opodatkowanie odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków świadczonych na rzecz odbiorców zewnętrznych, braku opodatkowania świadczeń na rzecz odbiorców wewnętrznych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wykorzystywaniem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej.
Podatek od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT przy zastosowaniu klucza wg. m3.
Podatek od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur w związku z dostawą w formie aportu.
Konsekwencje podatkowe wniesienia w drodze aportu Infrastruktury do Spółki.
Opodatkowanie odpłatnych usług dostarczania wody na rzecz Odbiorców zewnętrznych, brak obowiązku naliczenia podatku należnego z tytułu wykorzystywania Infrastruktury w celu dostaw wody na rzecz Odbiorców wewnętrznych, prawo do odliczenia części podatku naliczonego.
Skoro podstawę prawną opisanych umów będzie stanowił art. 49 Kodeksu cywilnego, to stwierdzić należy, że umowy takie jako niewymienione w zamkniętym katalogu czynności cywilnoprawnych, określonym w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie będą podlegały opodatkowaniu tym podatkiem.