Transakcja sprzedaży nieruchomości w zakresie obejmującym naniesienia będące własnością podmiotów innych niż przedsiębiorstwo przesyłowe, posadowione na działkach należących do zbywcy, podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, za które odpowiedzialność podatkową ponosi nabywca, zgodnie z przepisami ustawy o PCC.
Sprzedaż nieruchomości dokonana w ramach transakcji, której część podlega opodatkowaniu VAT, jest wyłączona z opodatkowania PCC, z wyjątkiem naniesień stanowiących własność podmiotu nieprzesyłowego, które – jako część składowa gruntu Zbywcy – podlegają PCC.
Sprzedaż nieruchomości w ramach Transakcji, poza częścią dotyczącą naniesień będących własnością podmiotów trzecich, korzysta z wyłączenia z PCC, gdyż jest opodatkowana VAT, jednak same naniesienia obligatorily podlegają PCC jako niezwiązane z podatkiem VAT.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków przez Gminę na rzecz Odbiorców zewnętrznych stanowi działalność opodatkowaną VAT. Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną, z wyliczeniem według wskaźnika proporcjonalnego do ilości dostarczanej wody lub odprowadzanych ścieków.
Jednostka samorządu terytorialnego, przy realizacji projektów termomodernizacji w ramach zadań własnych, nie jest podatnikiem VAT i brak jest prawa do odliczenia podatku naliczonego od takich wydatków, chyba że proporcja dla działalności mieszanej zezwala na częściowe odliczenie, czego organ podatkowy nie uznano w analizowanym przypadku.
Prosumencka sprzedaż energii elektrycznej do sieci jest działalnością opodatkowaną, co umożliwia częściowe odliczenie podatku VAT od inwestycji, zgodnie z zasadami proporcjonalności z art. 86 ustawy o VAT.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego przy realizacji inwestycji w infrastrukturę wodociągową przy zastosowaniu prewspółczynnika metrażowego, w przypadku gdy ten sposób najdokładniej odzwierciedla podział pomiędzy czynnościami opodatkowanymi i nieopodatkowanymi VAT.
W przypadku wydatków związanych z modernizacją infrastruktury wodociągowej, możliwe jest zastosowanie pre-współczynnika metrażowego opartego na liczbie metrów sześciennych dostarczonej wody, gdyż ten sposób proporcji obiektywnie odzwierciedla wykorzystanie do czynności opodatkowanych. Metoda ta jest bardziej reprezentatywna niż wzór z Rozporządzenia Ministra Finansów.
Usługi przesyłu wody i ścieków świadczone odpłatnie przez związek międzygminny są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, niekorzystającymi ze zwolnienia podatkowego, z prawem do odliczenia podatku naliczonego, przy spełnieniu warunku bycia czynnym podatnikiem VAT.
Z samego charakteru przedstawionego problemu i oceny rozwiania wynika, że jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego związane z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną, przy czym najbardziej reprezentatywną metodą do ustalenia pre-współczynnika jest ta oparta na stosunku ilości wody i ścieków przypisanych do czynności opodatkowanych VAT do całkowitej ilości
Oddanie do sieci energii wyprodukowanej w użyczonej instalacji fotowoltaicznej nie jest odpłatną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu VAT przez Gminę. Gmina nie ma prawa odliczenia VAT naliczonego od wydatków na inwestycję, gdyż nie prowadzi czynności opodatkowanych VAT związanych z tym mieniem.
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina może w pełni odliczyć VAT naliczony od wydatków związanych z infrastrukturą kanalizacyjną, wykorzystywaną wyłącznie do odpłatnego świadczenia usług opodatkowanych.
Gmina ma prawo stosować własny prewspółczynnik, oparty na kryterium ilościowym dostawy wody i ścieków, odzwierciedlający rzeczywiste wykorzystanie do celów działalności opodatkowanej, zgodnie z art. 86 ust. 2a i 2h ustawy o VAT, zamiast wzoru z rozporządzenia, który nie uwzględnia specyfiki działalności wodno-kanalizacyjnej.
Przychody z usług pośrednictwa reklamowego w Internecie należy opodatkować 15% stawką ryczałtu, usługi obsługi poczty i zarządzania dokumentacją 8,5%, usługi związane z technologiami IT 12%. Brak ewidencji przychodów dla każdej usługi odrębnie skutkuje 15% stawką dla całości przychodów.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, a dla obliczenia prewspółczynnika odliczenia podatku naliczonego można zastosować metodę metrażową, odzwierciedlającą rzeczywiste zużycie wody i odbioru ścieków.
Gmina, będąca czynnym podatnikiem VAT, jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki na budowę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, gdy infrastruktura ta będzie służyć wyłącznie do opodatkowanej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Szpital świadczący usługi w zakresie opieki zdrowotnej, które są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z zakupów dokonanych do celów niezwiązanych z działalnością opodatkowaną.
Jednostka samorządu terytorialnego, będąca czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych, jeśli te wydatki związane są wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych, realizowanych na podstawie umów cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 86 i 88 ustawy o VAT.
Powiat (...) ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z montażem instalacji fotowoltaicznej w zakresie, w jakim wydatki są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, uwzględniając proporcję określoną w przepisach ustawy o VAT.
Aport infrastruktury wod-kan. i wozu przez Gminę do spółki jest opodatkowany VAT jako odpłatna dostawa towarów, nie wyłączona na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Podstawą opodatkowania jest wartość nominalna udziałów, bez zwolnień, z prawem do korekty podatku naliczonego.
Wydatki poniesione przez spółkę na realizację inwestycji stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodu i mogą zostać rozpoznane jako takie w momencie ich przekazania na rzecz gminy lub PWiK.
Wniesienie aportem Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji do Spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części, a zatem podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, z uwagi na brak możliwości zastosowania zwolnień związanych z pierwszym zasiedleniem. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego związanego z tą transakcją.
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej przez gminę do spółki jest czynnością opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia podatkowego, a gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków inwestycyjnych.
Dopłaty do ceny odprowadzania ścieków, będące czynnością wewnętrzną Gminy, nie stanowią elementu podstawy opodatkowania podatkiem VAT i nie wpływają na prawo do odliczenia podatku naliczonego metrażowym prewspółczynnikiem. Nie zmniejszają dochodów przy kalkulacji prewspółczynnika Urzędu i nie wymagają wykazania na fakturze VAT.