Aport nieruchomości gruntowej zabudowanej przez Gminę Miasto A do spółki B jest zwolniony z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z uwagi na brak pierwszego zasiedlenia w okresie dwóch lat poprzedzających dostawę.
Gmina realizująca projekt unijny, w którym nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących infrastruktury wodociągowej za pomocą prewspółczynnika metrażowego opartego na rzeczywistej ilości wody dostarczonej w transakcjach opodatkowanych VAT, jeśli taka metoda najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności, a metoda z rozporządzenia nie spełnia tego wymogu.
Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na zakup autobusu niskoemisyjnego, albowiem nabycie to nie jest związane z czynnościami opodatkowanymi w rozumieniu ustawy o VAT.
Gmina, nabywając samochód ratowniczo-gaśniczy przeznaczony wyłącznie dla działalności publicznoprawnej Ochotniczej Straży Pożarnej, nie nabywa prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż samochód nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych, co wyklucza możliwość zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina realizująca projekt niezwiązany z czynnościami opodatkowanymi VAT nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż nabywane towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do działalności publicznej niepodlegającej opodatkowaniu.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na inwestycję, stosując proporcję określoną w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, gdy przypisanie wydatków do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Gminny Ośrodek Kultury, realizując projekt finansowany zewnętrznie, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT, gdyż zakupy towarów i usług nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunki odliczenia, przewidziane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie zostały spełnione z powodu braku rejestracji jako podatnik VAT czynny i braku związku z działalnością gospodarczą.
Odpłatne zbycie przez Miasto nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami niemieszkalnymi będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w sprzężeniu z art. 29a ust. 8 tej ustawy, z powodu upływu okresu ponad dwóch lat od pierwszego zasiedlenia i braku nakładów na ulepszenie tych budynków przekraczających 30% ich wartości początkowej.
Gmina nie posiada uprawnienia do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP, gdyż zakup nie służy działalności opodatkowanej, lecz realizacji zadań publicznych.
Podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia autobusów elektrycznych, budowy stacji ładowania i kosztów eksploatacyjnych, jeśli są one w całości wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, bez konieczności stosowania pre-współczynnika, nawet przy świadczeniu ulgowych przejazdów.
Podatnik będący gminą ma prawo stosować prewspółczynnik metrażowy zamiast określonego w Rozporządzeniu, jeżeli ten lepiej odpowiada specyfice gospodarczej i bardziej obiektywnie odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do czynności opodatkowanych, zapewniając prawidłowe odliczenie VAT.
Rekompensata wypłacana Spółce za świadczenie publicznego transportu zbiorowego, w przypadku braku bezpośredniego wpływu na cenę biletów, nie stanowi elementu obrotu podlegającego opodatkowaniu VAT. Tym samym, Spółka zachowuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z działalnością opodatkowaną.
Zwolnienie z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, przewidziane w art. 11n pkt 5 ustawy o CIT, nie ma zastosowania, jeżeli pomiędzy spółką a jej jedynym udziałowcem, jednostką samorządu terytorialnego, istnieją nie tylko powiązania kapitałowe, ale także powiązania osobowe związane z obecnością przedstawicieli gminy w organach spółki.
Sprzedaż nieruchomości gruntowej na rzecz użytkownika wieczystego, w sytuacji, gdy prawo użytkowania wieczystego ustanowiono przed 1 maja 2004 r., nie stanowi odpłatnej dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż jest to jedynie przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
Gmina, realizując zadania własne związane z edukacją publiczną oraz nieodpłatne świadczenie usługi edukacyjnej, nie ma prawa do obniżenia kwoty VAT należnego na podstawie art. 86 ustawy o VAT, gdyż nie działa w charakterze podatnika w ramach działalności gospodarczej.
Świadczenie odpłatnych usług w zakresie dostarczania wody i odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez gminę stanowi działalność gospodarczą objętą VAT. Gmina ma prawo do odliczenia części podatku naliczonego związanej z wydatkami inwestycyjnymi na infrastrukturę, obliczonej według proporcji określonej udziałem metrażowym operacyjnym infrastruktury używanej do czynności opodatkowanych.
Sprzedaż posiłków realizowana przez gminną stołówkę na rzecz odbiorców niebędących uczniami szkół podstawowych podlega opodatkowaniu VAT. Obowiązek ewidencji na kasie fiskalnej dotyczy tylko sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Świadczenie odpłatnych usług odprowadzania ścieków przez jednostkę samorządu terytorialnego na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Niecelowe jest naliczanie podatku należnego z tytułu wykorzystywania infrastruktury na potrzeby wewnętrzne gminy. Zastosowanie prewspółczynnika metrażowego odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury do
Jednostki samorządu terytorialnego nie mają prawa do obniżenia VAT należnego ani zwrotu VAT naliczonego, jeżeli zakupiony towar jest przeznaczony wyłącznie do realizacji zadań publicznych niepodlegających opodatkowaniu.
Odpłatne usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz Odbiorców zewnętrznych podlegają opodatkowaniu VAT bez zwolnienia. Wykorzystanie Infrastruktury na rzecz Odbiorców wewnętrznych nie jest opodatkowane. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT od inwestycji w Infrastrukturę, stosując proporcję obliczoną na podstawie rzeczywistego użycia wody i ścieków.
Stypendia otrzymywane przez studentów od jednostek samorządu terytorialnego, przyznane na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, korzystają z pełnego zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f., niezależnie od kwoty świadczenia.
Sprzedaż przez gminę nieruchomości niezabudowanych, które są terenami budowlanymi zgodnie z miejscowym planem, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzysta ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, nawet jeśli przy ich nabyciu nie wystąpił podatek. Brak spełnienia warunków z art. 43 ust. 1 pkt 2 wyklucza zwolnienie podatkowe.
Połączenie przez przejęcie dwóch spółek komunalnych, w których Gmina jest jedynym wspólnikiem, bez przydzielenia nowych udziałów, nie skutkuje powstaniem przychodu na podstawie art. 12 ustawy o CIT. W przypadku powstania przychodu z tytułu przekształcenia, korzysta on z podmiotowego zwolnienia podatkowego przewidzianego dla jednostek samorządu terytorialnego.