Środki finansowe otrzymane w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy jako udział w projekcie korzystają ze zwolnienia z CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT. Koszty amortyzacji środków dofinansowanych nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.
Dotacja oświatowa przyznana na wynagrodzenie organu prowadzącego przedszkole, stanowi przychód z działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu stawką 3% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dotacja przeznaczona częściowo na konkretne usługi kształcenia stanowi podstawę opodatkowania VAT, gdyż wpływa bezpośrednio na cenę. Jednocześnie zwolnieniom z VAT podlegają kursy i praktyki zawodowe, jak również zajęcia językowe na podstawie odpowiednich przepisów ustawy o VAT, pod warunkiem spełnienia przesłanek dotyczących form i źródeł finansowania.
Podatnik, który dokonał zakupu towarów przed rejestracją jako czynny podatnik VAT i wykorzystywał je początkowo w działalności zwolnionej z VAT, nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tego zakupu. Prawo takie może wystąpić po zmianie przeznaczenia towarów na działalność opodatkowaną, jednak realizacja odliczenia wymaga przestrzegania zasad korekty przewidzianych w art. 91 ustawy
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu, przy zastosowaniu prewspółczynnika dla zadań mieszanych. Środki finansowe otrzymane na realizację tego projektu, niepowiązane bezpośrednio z ceną konkretnych usług, nie będą stanowiły podstawy opodatkowania VAT.
Wypłata wyrównania dotacji oświatowej dokonana po upływie roku budżetowego nie stanowi dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i jako taka nie korzysta ze zwolnienia podatkowego, lecz podlega opodatkowaniu jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Środki wypłacone jednostce edukacyjnej jako wyrównanie dotacji oświatowej po zamknięciu roku budżetowego nie uznaje się za dotację w rozumieniu art. 126 ustawy o finansach publicznych i nie korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, stając się opodatkowanym przychodem z działalności gospodarczej.
Gmina, jako podmiot podejmujący zadania z zakresu prawa publicznego, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów wykorzystywanych do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT oraz otrzymana dotacja nie jest opodatkowana, gdyż nie wpływa bezpośrednio na cenę dostawy lub świadczenia usług podlegających opodatkowaniu.
Gmina nie jest uprawniona do stosowania dwóch odrębnych metod kalkulacji prewspółczynnika VAT dla działalności wodno-kanalizacyjnej oraz pozostałej, a metoda obrotowa nie spełnia wymogów specyfiki jej działalności, w tym uwzględnienia dotacji w prewspółczynniku.
Podatnik realizujący projekt związany z działalnością mieszaną, w sytuacji gdy proporcja odliczenia podatku naliczonego nie przekracza 2%, ma prawo uznać, że proporcja wynosi 0% i nie odliczać podatku naliczonego, ale prawo wyboru pozwala również na częściowe odliczenie zgodnie z wyliczoną proporcją, co nie czyni stanowiska o braku możliwości odliczenia całkowicie słusznym.
Wynagrodzenie organu prowadzącego niepubliczne przedszkole, pokryte dotacją oświatową, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który może być opodatkowany ryczałtem w wysokości 3% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jeśli nie występują przesłanki wyłączające tę formę opodatkowania.
Dotacja z Programu Czyste Powietrze, stanowiąca część masy spadkowej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, lecz wchodzi w zakres opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Nabycie prawa do roszczenia o wypłatę dotacji stanowi masę spadkową, podlega zgłoszeniu w SD-Z2 lub SD-3, lecz sama wypłata dotacji jest neutralna podatkowo na gruncie ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Pomoc finansowa przyznana gminie w związku z realizacją inwestycji wodno-kanalizacyjnych nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż nie jest bezpośrednio związana z ceną świadczonych przez gminę usług. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT dla projektów kanalizacyjnych przy zastosowaniu adekwatnego prewspółczynnika.
Na potrzeby obliczania limitu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, zgodnie z art. 15c ustawy CIT, spółka powinna uwzględniać przychody z tytułu dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 tej ustawy.
Środki finansowe pochodzące z funduszy strukturalnych wypłacane wspólnikom spółki partnerskiej przez agencje wykonawcze, które otrzymały je z budżetu państwa, nie są przychodem podatkowym, zaś te wypłacane przez Bank Gospodarstwa Krajowego podlegają zwolnieniu podatkowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Działania Gminy w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, które są realizowane głównie z subwencji, nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, gdyż nie są skierowane na osiąganie stałego dochodu. W związku z tym, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z realizacją tej inwestycji.
Pomoc finansowa przyznana gminie na realizację infrastruktury kanalizacyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a usługi wykonania przyłączy są opodatkowane według właściwej stawki VAT. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT stosując prewspółczynnik wyliczony dla jej jednostki organizacyjnej, jaką jest zakład budżetowy.
Przychody uzyskiwane z działalności w postaci świadczenia usług doradztwa związanych z pozyskiwaniem dotacji z funduszy unijnych, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.30.0, nie kwalifikują się do opodatkowania stawką 15% jako usługi doradztwa związanego z zarządzaniem, lecz podlegają stawce 8,5% ryczałtu.
W zakresie uprawnienia do łączenia (kumulowania) pomocy udzielonej na podstawie DoW oraz pomocy udzielonej w formie dotacji celowych.
Wpływ dotacji na limit małego podatnika prowadzącego działalność edukacyjną zgodnie z art. 4a pkt 10 i na limit przychodów zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2. Stosowanie 9% stawki podatku w przypadku nie przekroczenia limitu określonego w art. 19 ust. 1 pkt 2 w roku 2019 i przekroczenia limitu w roku 2020.
Zastosowanie zwolnienia przedmiotowego do stypendium z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.