Rozwiązanie umowy o pracę z osobą zatrudnioną w służbie cywilnej może nastąpić na podstawie porozumienia stron, a także za wypowiedzeniem lub bez zachowania okresu wypowiedzenia. Szczegółowe zasady zakończenia stosunku pracy zależą od tego, czy pracownik ma status urzędnika oraz czy zajmuje wyższe stanowisko w służbie cywilnej.
Zatrudnianie cudzoziemców spoza Unii Europejskiej w Polsce jest znacznie bardziej skomplikowane i czasochłonne niż zatrudnianie obywateli polskich. Jednak pracodawcy często decydują się na takich zatrudnienie obcokrajowców, ponieważ nie mogą pozyskać odpowiednich pracowników w Polsce. Ponadto zatrudnienie cudzoziemców spoza UE jest często opłacalne pod względem finansowym.
Pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągający co najmniej 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest zobowiązany do dokonywania miesięcznych wpłat na PFRON. W wyniku nowelizacji przepisów podmiotami, które będą musiały dokonywać wpłat na PFRON, począwszy od wpłat za styczeń 2019 r., będą również pracodawcy prowadzący zakłady
Powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy i pragmatyki służbowe nie wyłączają możliwości zatrudniania urzędników państwowych w sobotę. Praca w tym dniu może odbywać się z tytułu rozkładu czasu pracy obowiązującego daną komórkę czy pracownika. Najczęściej jednak praca w sobotę wynika z potrzeby realizacji zadań służbowych w godzinach nadliczbowych.
Do zawieranych na czas określony umów o pracę z pracownikami samorządowymi podejmującymi pracę po raz pierwszy w jednostce samorządowej trzeba będzie stosować okresy wypowiedzenia właściwe dla umów na czas nieokreślony. Ponadto do umów zawieranych z pracownikami zatrudnionymi w gabinecie politycznym członków Rady Ministrów oraz z doradcami lub pełniącymi funkcje doradców osób zajmujących kierownicze
Możliwość zlecania pracy nadliczbowej, oprócz przypadków wskazanych w Kodeksie pracy, przewidują też przepisy szczególne zawarte w pragmatykach służbowych, m.in. dotyczących pracowników służby cywilnej i urzędników państwowych. Przepisy te dopuszczają wykonywanie pracy w nadgodzinach w znacznie szerszym zakresie, niż przewiduje to Kodeks pracy. Jednocześnie ograniczają przywileje związane z jej rekompensowaniem