PROBLEM ZUS ustalił nam w decyzji wyższą, sankcyjną stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe na okres składkowy od 1 kwietnia 2018 r. do 31 marca 2019 r. W jaki sposób powinniśmy przeprowadzić korektę dokumentacji rozliczeniowej ZUS? Czy korekta będzie miała wpływ na rozliczenia podatkowe płatnika lub ubezpieczonych?
Płatnik składek ma obowiązek dokonywać korekty dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych ZUS zawsze, gdy zostaną stwierdzone nieprawidłowości - czy to w wyniku samokontroli, czy przez ZUS. Konsekwencje ewentualnych nieprawidłowości w zgłoszeniu do ubezpieczeń czy rozliczeniu składek mogą być poważne. Błędy w dokumentacji mogą skutkować m.in. koniecznością dopłaty składek, wypłatą nienależnych świadczeń
Od 26 stycznia 2019 r. płatnicy korzystają z nowej wersji programu Płatnik (10.02.002) do przesyłania danych zgłoszeniowych i rozliczeniowych swoich ubezpieczonych do ZUS. Podobnie jak poprzednio (w wersji 10.01.001) płatnicy mogą korygować dokumenty rozliczeniowe, pobierając żądany okres bezpośrednio w programie. Samodzielne pobranie przez płatnika danych do korekty jest jednak możliwe najwcześniej