Artykuł aktualny

Naliczanie oraz wypłacanie wynagrodzeń i świadczeń w jednostkach samorządu terytorialnego podlega kontroli przez regionalne izby obrachunkowe (RIO). Z kontroli tych wynika, że wszelkie nieprawidłowości i uchybienia w tym zakresie są najczęściej spowodowane błędną interpretacją obowiązujących przepisów prawa bądź ich nieprzestrzeganiem. Błędy występują najczęściej przy naliczaniu dodatków, nagród i

Interpretacja

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne a rekompensata wypłacona pracownikom z tytułu likwidacji uprawnienia do nagrody jubileuszowej.

Porada
28.06.2014 Kadry i płace

W naszej spółce, zgodnie z postanowieniami regulaminu wynagradzania, wypłacamy nagrody jubileuszowe. Jedna z pracownic prawo do tego świadczenia nabyła w kwietniu 2014 r., w trakcie urlopu wychowawczego udzielonego do końca marca 2015 r. Wkrótce zawarta z nią umowa o pracę, z powodu zmiany jej miejsca zamieszkania, ulegnie rozwiązaniu na mocy porozumienia stron. Czy w tej sytuacji należy wypłacać pracownicy

Porada
28.04.2013 Kadry i płace

Jesteśmy pracodawcą z sektora prywatnego. Zgodnie z obowiązującym w naszej firmie regulaminem wynagradzania pracownicy mają prawo do nagrody jubileuszowej po 25 latach pracy. Obecnie chcielibyśmy skrócić ten okres i zróżnicować go dla kilku różnych grup pracowników - dla osób pracujących w dziale produkcji - do 10 lat, dla kadry zatrudnionej w dziale sprzedaży i w serwisie - do 15 lat, a dla pozostałych

Porada

Jesteśmy pracodawcą sektora prywatnego. Według obowiązującego w naszej firmie regulaminu płacowego pracownicy dostają nagrody jubileuszowe co 5 lat - pierwszą po przepracowaniu 5 lat w wysokości 100% wynagrodzenia, a następne zwiększane o 50% wynagrodzenia - po upływie kolejnych 5-letnich okresów. Jednemu z pracowników źle policzyliśmy w zeszłym roku staż uprawniający do wypłaty nagrody: pierwsze 5

Porada

Jesteśmy pracodawcą z sektora prywatnego. Ponieważ nasze zatrudnienie w ostatnim czasie wzrosło i wynosi obecnie powyżej 20 pracowników, mamy obowiązek wprowadzenia regulaminu wynagradzania, który wymaga uzgodnienia z funkcjonującą u nas zakładową organizacją związkową. Organizacja związkowa domaga się, aby do regulaminu wynagradzania wprowadzić postanowienie o prawie pracowników do nagród jubileuszowych

Artykuł
07.12.2010 Kadry i płace

Mimo że ustawa o pracownikach samorządowych w obecnym kształcie obowiązuje już prawie od 2 lat, to pracodawcy ciągle mają problemy związane z zatrudnianiem pracowników samorządowych. Największe kłopoty dotyczą nawiązywania stosunków pracy, czasu pracy oraz wynagradzania. Poniżej przedstawiamy rozwiązania najczęściej spotykanych problemów związanych z zatrudnieniem pracowników samorządowych. Nauczyciele

Porada

Ustalam regulamin wynagradzania pracowników mojej firmy (jest to firma prywatna zatrudniająca 37 osób). Czy mogę wpisać, że dodatek za staż pracy, dodatek funkcyjny i nagroda jubileuszowa będą uzależnione od minimalnego wynagrodzenia za pracę, tj. dodatki jako określony procent będą zależały nie od wynagrodzenia poszczególnych pracowników, lecz od minimalnego wynagrodzenia?

Porada
28.04.2005

W styczniu przejęłam pracowników na mocy art. 231 Kodeksu pracy. Zarówno u mnie, jak i u poprzedniego pracodawcy obowiązuje regulamin wynagradzania. Jednak pracodawca, od którego przejęłam pracowników, wypłacał nagrody jubileuszowe. W regulaminie obowiązującym w moim zakładzie pracy nagrody jubileuszowe nie są przewidziane. W kwietniu jednemu z przejętych pracowników minęło 20 lat pracy i zwrócił się

Porada
29.01.2005

Zajmuję się sprawami kadrowo-płacowymi w urzędzie państwowym. Jeden z naszych pracowników po rozwiązaniu umowy o pracę przeszedł na świadczenie przedemerytalne. Teraz wystąpił o wypłacenie mu nagrody jubileuszowej za 40-lecie pracy, które minęło mu 4 miesiące po ustaniu stosunku pracy. Czy jestem zobowiązana do wypłaty nagrody?

Porada
27.02.2004 Ubezpieczenia

W naszym zakładzie pracy wypłacamy pracownikom rekompensaty z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych. Likwidacja tych nagród nastąpiła poprzez zmianę naszych wewnętrznych przepisów. Spowodowane jest to trudną sytuacją finansową firmy i związanymi z nią ograniczeniami kosztów. Czy od wypłaty tego rodzaju rekompensat powinniśmy odprowadzić składki na ubezpieczenia społeczne?