Odsprzedaż opłat eksploatacyjnych w formie mediów, jako niezależne świadczenia od usługi najmu, podlega wliczeniu do limitu zwolnienia podmiotowego z VAT. Nieobjęcie ich tym limitem stanowi naruszenie przepisów art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Refakturowanie energii elektrycznej przez wnioskodawcę jako stronę umowy z dostawcami, na współużytkownika jest dopuszczalne zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT. Natomiast refakturowanie przez wnioskodawcę wody i ścieków, bez bezpośredniego tytułu do zakupu tych mediów, jest niezgodne z ustawą o VAT.
Jednostce samorządu terytorialnego, która nie może jednoznacznie przypisać wydatków na media do czynności opodatkowanych VAT, przysługuje prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego. Wydatki na media związane z mieszkaniem chronionym, jako czynnością niepodlegającą opodatkowaniu, wymagają częściowego odliczenia podatku.
Refakturowanie kosztów mediów przez Samorządowy Zakład Budżetowy Gminy na rzecz najemców lokali użytkowych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem właściwych stawek, nawet jeśli usługi te są nabywane od podmiotów niebędących czynnymi podatnikami VAT.
Wynajem pomieszczeń i refakturowanie mediów przez Zakład Karny na podstawie umów cywilnoprawnych wypełnia znamiona działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, wymuszając na podmiocie status czynnego podatnika VAT, niezależnie od celu czy publicznego charakteru generowanych przychodów.
Obciążanie najemców opłatami za media (ciepła i zimna woda, ścieki, dostarczanie ciepła) przez właściciela lokali mieszkalnych będącego członkiem wspólnoty mieszkaniowej jest zwolnione z VAT, jeśli świadczenia te są oddzielnie rozliczane według faktycznego zużycia wynikającego z indywidualnych liczników.
Koszty mediów refakturowane na najemcę powinny być opodatkowane odrębnie od usługi najmu według stawek właściwych dla danych świadczeń, ponieważ nie stanowią one integralnej części usługi kompleksowej najmu. Decyduje odrębność świadczeń oraz brak stosowania indywidualnego rozliczania zużycia, co wyklucza klasyfikację jako świadczenie kompleksowe.
Opłaty otrzymywane przez Gminę X od stron umów użyczenia, jako zwrot kosztów zużytych mediów, stanowią wynagrodzenie za dostawę towarów bądź świadczenie usług, kwalifikując się jako czynności objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług, gdyż Gmina działa w roli podatnika VAT.
W zakresie podatku VAT dostawa mediów, takich jak energia elektryczna i opał, w ramach umowy użyczenia budynku powinna być traktowana jako odrębne świadczenie od samej umowy użyczenia, z osobnym momentem powstania obowiązku podatkowego. Przeniesienia kosztów poniesionych na media winno uwzględniać odrębność tych świadczeń od czynności głównej.
Gmina refakturując media powinna stosować stawki VAT zgodne z fakturami dostawców mediów. Przysługuje jej zatem prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego, gdyż dokonuje odsprzedaży według wyjściowych stawek VAT, a zakupy te wykorzystywane są w działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.
Opłaty eksploatacyjne i za media przed nabyciem lokalu podlegają opodatkowaniu VAT, z wyjątkiem opłat za media dla lokali mieszkalnych wykorzystywanych wyłącznie na cele mieszkaniowe, które są zwolnione z VAT zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia o zwolnieniach z VAT, także gdy są udostępniane osobom trzecim.
Refakturowane opłaty eksploatacyjne nie stanowią elementu przychodu z najmu prywatnego podlegającego opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym, gdyż wynajmujący pełni jedynie rolę pośrednika w rozliczeniach.
W przypadku refakturowania kosztów mediów na najemców, świadczenia takie jak dostawa paliwa gazowego i energii elektrycznej stanowią niezależne usługi od najmu lokalu, wymagającym zastosowania właściwej stawki VAT. Spółka, nabywając media na warstrunek odsprzedaży, ma prawo do odliczenia VAT zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT.
Bank, działając we własnym imieniu, lecz na rzecz osób trzecich, prawidłowo refakturował opłaty za media (woda, ścieki, c.o.) zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, bez doliczania marży i zachowując stawki VAT określone w pierwotnej fakturze, na podstawie ustnych porozumień.
Odsprzedaż mediów przez wspólnotę mieszkaniową na cele mieszkalne, jako transakcja niezwiązana konstytutywnie z nieruchomością, nie jest wliczana w podstawę obliczania limitu sprzedaży dla zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Przychody z tytułu opłat za media związane z działalnością najmu nieruchomości, rozliczane w formie refaktur, stanowią przychód z działalności gospodarczej i podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Refakturowane opłaty za media przez wynajmującego, rozliczane jako zwrot kosztów, stanowią jego przychód podatkowy z działalności gospodarczej i podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.
Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z nabyciem i refakturowaniem mediów na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy.
Prawidłowość dokumentowania przenoszonych na najemców opłat eksploatacyjnych.
Brak opodatkowania podatkiem VAT przejęcia przez Kupującą obowiązku rozliczenia kosztów opłat eksploatacyjnych z najemcami za okres styczeń-marzec 2024 r. i brak obowiązku udokumentowania tej czynności przez Kupującą fakturą, oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego wskazanego na fakturach otrzymanych od usługodawców za okres styczeń-marzec 2024 r. przez Sprzedająca, w związku z przejęciem
Opodatkowanie ryczałtem przychodów z najmu - media, czynsz administracyjny, fundusz remontowy.
Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT do refaktury opłat za zużycie przez Najemców Mediów (ciepła i zimna woda, dostarczanie ciepła) w lokalu mieszkalnym.