Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje projekt w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i nieodpłatnie udostępnia powstały majątek, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż czynności te nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.
Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur dotyczących doradztwa transakcyjnego i prawnego oraz usług VDD i VDR, wyłącznie w przypadku bezpośredniej sprzedaży udziałów lub refinansowania zobowiązań. Prawo to nie przysługuje w przypadku pośredniej sprzedaży udziałów poprzez udziały w jedynym wspólniku Spółki.
Gmina, realizując zadania publiczne bez związku z czynnościami opodatkowanymi VAT, nie ma prawa do odliczenia naliczonego VAT związanego z inwestycją, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.
Dostawa nieruchomości obejmująca działki zabudowane, które nastąpiły po pierwszym zasiedleniu, jest zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Możliwe jest jednak opodatkowanie po spełnieniu określonych wymogów formalnych przez strony transakcji. Dostawa działek uznawanych za tereny budowlane, w tym niezabudowanych, nie może korzystać ze zwolnienia.
Podmiot nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od kosztów inwestycji, jeśli nie prowadzi opodatkowanej działalności gospodarczej związanej z nabytymi towarami i usługami, co podlega wyłączeniu zgodnie z regułami ustawy o VAT, w szczególności jeśli efekty projektu nie służą generowaniu dochodów.
Podmioty sektora publicznego, jak gmina, nie mogą odliczać podatku VAT naliczonego na projektach o niekomercyjnym charakterze, gdy wydatki nie są związane z działalnością opodatkowaną.
Dla skutecznej rezygnacji ze zwolnienia z VAT i wyboru opodatkowania dostaw budynków wymagane jest wyraźne oświadczenie zawarte w akcie notarialnym, zgodne z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT. Brak takiego oświadczenia skutkuje brakiem opodatkowania i brakiem prawa do odliczenia VAT.
Gmina, realizując inwestycje w ramach zadań własnych niezwiązanych z działalnością gospodarczą, nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupowych dotyczących inwestycji, z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).
Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dla projektu remontu Gminnego Ośrodka Kultury, gdyż realizowane zadanie nie jest związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W ramach tego projektu Gmina nie działa jako podatnik VAT, ponieważ nie wykonuje działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1-2 ustawy o VAT.
Czynności Gminy polegające na wykorzystywaniu majątku powstałego w inwestycji realizowanej w ramach zadań publicznych nie są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, ze względu na ich publicznoprawny charakter. Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdy wydatki nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Interpretacja uznaje, że zadania własne nie stanowią działalności gospodarczej
Z upływem terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie powstaje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu dodatkowych prac budowlanych, ani poprzez później wystawioną fakturę, ani na podstawie wyroku sądu potwierdzającego należność obejmującą 23% VAT.
Odliczenie składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i zdrowotne zapłaconych w innym państwie UE jest dopuszczalne tylko pod warunkiem, że nie zostały one odliczone przy ustaleniu podstawy opodatkowania w tym państwie, a w przypadku składek zdrowotnych do końca 2021 r.
Sprzedaż nieruchomości przez Wnioskodawcę jako wierzyciela jest dostawą towarów w rozumieniu ustawy o VAT, która podlega opodatkowaniu, z wyjątkiem zabudowanych działek zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 tej ustawy, przy czym istnieje możliwość rezygnacji ze zwolnienia.
Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na rekultywację terenów zdegradowanych, gdyż wydatki te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, co skutkuje brakiem prawa do obniżenia podatku należnego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania transakcji w akcie notarialnym musi ściśle spełniać wymogi ustawy o VAT, w przeciwnym razie transakcja pozostaje opodatkowana zgodnie z przepisami o zwolnieniach. Złożone po dostawie oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia w akcie zmieniającym pierwotną umowę jest nieskuteczne, mimo spełnienia innych warunków formalnych.
Brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją inwestycji.
Brak prawa do odliczenia podatku od wydatków dotyczących realizacji inwestycji w zakresie Zadania nr 1 oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących Zadania nr 2.
Podleganie opodatkowaniu podatkiem VAT w ramach Transakcji dostawy Działek z (...), zwolnienie od podatku dostawy Działek z (...) w ramach Transakcji, prawo do odliczenia VAT naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej dostawę Działek z (...).
Brak prawa do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z refaktury otrzymanej od firmy spedycyjnej.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Projektem.
Opodatkowanie podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę osobom trzecim materiałów promocyjnych i reklamowych oraz Nagród niepieniężnych oraz braku prawa Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów przekazywanych nieodpłatnie.
Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu dla rolnika ryczałtowego.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki/koszty związane z realizacją projektu dotyczącego Kościoła Parafialnego/Konkatedry i Dzwonnicy oraz braku obowiązku ewidencjonowania w rejestrach VAT i wykazania w JPK_V7 ww. podatku naliczonego.