Umorzenie zobowiązań z tytułu kredytu mieszkaniowego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, lecz kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów dotyczącym kredytów na cele mieszkaniowe, zaś zwroty nadpłat i kosztów prawnych nie są opodatkowane.
Podatek od spadków i darowizn pobrany od umowy, która okazała się bezwzględnie nieważna, podlega zwrotowi jako nadpłata, ponieważ nie powstał obowiązek podatkowy. Obowiązek podatkowy z tytułu darowizny powstaje jedynie przy skutecznym nabyciu własności rzeczy, co w przypadku umowy nieważnej nie miało miejsca.
Zwrot nadpłaconej przez kredytobiorców kwoty kredytu hipotecznego, dokonany na podstawie ugody z bankiem, nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na brak definitywnego przysporzenia majątkowego.
Kwota zwrócona w wyniku ugody bankowej, jako nadpłata rat i odsetek kredytu, nie stanowi przychodu podatkowego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie powoduje trwałego przysporzenia majątkowego. Definitywny zwrot nienależnie pobranych świadczeń nie stanowi podstawy do opodatkowania jako przychód.
Umorzenie kredytu hipotecznego na cele mieszkaniowe podlega zaniechaniu poboru podatku dochodowego, gdy spełnione są warunki dotyczące jednorazowej inwestycji mieszkaniowej i brak wcześniejszego korzystania z zaniechania. Zwrot nadpłaconego kapitału kredytu jest neutralny podatkowo.
Kwoty zwrócone podatnikowi w ramach ugody pozasądowej, będące zwrotem uprzednio wpłaconych środków oraz zwrotu kosztów zastępstwa procesowego, nie stanowią przychodu podatkowego w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Zwrot nienależnie pobranych świadczeń przez bank, w tym odsetek ustawowych oraz kosztów zastępstwa procesowego, nie stanowi przychodu podatkowego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie przynosi realnego przysporzenia majątkowego dla kredytobiorcy.
Zwrot środków przez bank na podstawie ugody dotyczącej nadpłaconych odsetek kredytu hipotecznego nie stanowi przychodu podatkowego w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jako taki nie podlega opodatkowaniu oraz nie wymaga wystawienia PIT-11.
Kwota dodatkowa wypłacona na podstawie zawartej z bankiem ugody, stanowiąca zwrot nadpłaconych rat kredytu hipotecznego, nie stanowi przychodu podatkowego i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik, który otrzymuje zwrot nienależnie zapłaconych odsetek będących podstawą ulgi odsetkowej, jest zobowiązany do doliczenia wartości tej ulgi do dochodu za rok, w którym nastąpił zwrot, niezależnie od sposobu prawnego, w jaki do zwrotu doszło.
Zasądzone odsetki ustawowe za opóźnienie w wypłacie nienależne pobranych świadczeń z tytułu unieważnionej umowy kredytu hipotecznego są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 95b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Umorzenie wierzytelności z kredytu hipotecznego zaciągniętego na refinansowanie kosztów nie stanowi dochodu zwolnionego z podatku dochodowego. Zwrot nadpłaty po przewalutowaniu kredytu nie podlega opodatkowaniu jako przychód, gdyż nie powoduje przysporzenia majątkowego.
Zwolnienie z długu w ramach ugody dotyczącej kredytu hipotecznego CHF-1 spełnia przesłanki zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, kwoty dodatkowe stanowią częściowy zwrot nadpłat i nie generują przychodu podatkowego.
Podatnik jest uprawniony do wykorzystania metody FIFO w rozliczaniu aktywów B+R w ramach ulgi na innowacyjnych pracowników w ciągu sześciu lat od roku nabycia prawa do ulgi. Prawo do żądania zwrotu nadpłaty nie przysługuje w sytuacji niewykorzystania ulgi w określonym okresie, chyba że istnieją odmienne regulacje prawne.
Zwolnienie z długu stanowi przychód podatkowy, a umorzenie kredytu konsolidacyjnego może częściowo korzystać z zaniechania poboru podatku, jeśli kredyt spłacał hipotetyczny kredyt mieszkaniowy spełniający odpowiednie kryteria rozporządzenia Ministra Finansów.
Umorzenie wierzytelności hipotecznej stanowi przychód, ale z zastosowaniem rozporządzenia o zaniechaniu poboru podatku, nie powoduje obowiązku podatkowego. Dodatkowy zwrot z ugody nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o PIT, gdyż jest ekwiwalentem wcześniej poniesionych kosztów.
Skutki podatkowe zawarcia ugody z bankiem w związku kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe.
Skutki podatkowe otrzymania od Banku kwot wynikających z rozliczenia umowy kredytu i zwrotu kosztów postępowania sądowego oraz brak obowiązku wykazywania określonych kwot w zeznaniu podatkowym.
Skutki podatkowe otrzymania zwrotu na podstawie ugody z bankiem dotyczącej kredytu hipotecznego (zwrot nadpłaty, odsetki i koszty zastępstwa procesowego).
Kwota nadwyżki podatku CIT uiszczona w wyniku zastosowania względem Pakietów Wierzytelności metody proporcjonalnego rozliczenia kosztów a kwotą wynikającą z art. 15ba updop stanowi nadpłatę w rozumieniu art. 72 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej.
Skutki podatkowe umorzenia części zobowiązania kredytowego, otrzymania „kwoty dodatkowej” oraz odsetek od nadpłaty kredytu na podstawie ugody z bankiem.