Umorzenie zobowiązań z tytułu kredytu mieszkaniowego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, lecz kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów dotyczącym kredytów na cele mieszkaniowe, zaś zwroty nadpłat i kosztów prawnych nie są opodatkowane.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego jest możliwe wyłącznie w części, w której kredyt został zaciągnięty na wydatki opisane w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozporządzeniu Ministra Finansów.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności z kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe, pod warunkiem zabezpieczenia hipotecznego oraz przeznaczenia środków na jedną inwestycję mieszkaniową, znajduje zastosowanie na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r.
Kwota umorzonego kredytu hipotecznego stanowi przychód zwolniony z opodatkowania na mocy rozporządzenia Ministra Finansów o zaniechaniu poboru podatku, natomiast zwrot dodatkowej kwoty jako nienależnie pobranej nie stanowi przychodu podatkowego.
Zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonej kwoty kapitału kredytu mieszkaniowego, pod warunkiem spełnienia przesłanek rozporządzenia Ministra Finansów, z wyjątkiem części umorzonej związanej z kosztami ubezpieczenia, która podlega opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł.
Umorzone wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego denominowanego w walucie obcej, przeznaczonego na jedną inwestycję mieszkaniową, mogą korzystać z zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych przez kredytobiorców, jeśli nie korzystali uprzednio z analogicznego zaniechania dla innej inwestycji.
Wydatki na usuwanie skutków powodzi pokryte odszkodowaniem majątkowym, od którego zaniechano poboru podatku, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, jeśli spełniają ustawowe przesłanki i nie są wyłączone przez art. 16 ust. 1 ustawy.
Umorzenie części kredytu hipotecznego w wyniku ugody nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego, pod warunkiem, że spełnione są warunki określone w rozporządzeniu Ministra Finansów o zaniechaniu poboru podatku. Dodatkowe kwoty i zwrot kosztów procesu nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu.
Wypłata kwoty z tytułu umorzenia kredytu oraz dodatkowej kwoty wynikającej z ugody, nie powoduje obowiązku zapłaty podatku dochodowego, jeśli udzielony na cele mieszkaniowe kredyt spełnia warunki rozporządzenia z 11 marca 2022 roku.
Umorzenie kredytu hipotecznego na rzecz celów mieszkaniowych, zaciągniętego przed dniem 15 stycznia 2015 r., skutkuje powstaniem przychodu z innych źródeł, jednak podlega zaniechaniu poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów, jeżeli spełnione są wymogi formalne zawarte w tym akcie.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego przysługuje wyłącznie dla umorzeń kredytów mieszkaniowych przeznaczonych na cele mieszkalne, z wyłączeniem lokali niemieszkalnych oraz ubezpieczeń; umorzenia na cele niemieszkalne i ubezpieczeniowe podlegają opodatkowaniu.
Zbycie wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe, spełniającego przesłanki rozporządzenia Ministra Finansów, może podlegać zaniechaniu poboru podatku dochodowego, nawet jeśli lokal był czasowo użytkowany na cele gospodarcze, o ile głównym celem kredytu było zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od kwot umorzonych wierzytelności kredytowych jest uzasadnione, gdy spełnione są przesłanki dotyczące kredytów hipotecznych zaciągniętych na cele mieszkaniowe, wynikające z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r.
Umorzone wierzytelności kredytu hipotecznego stanowią przychód z innych źródeł, lecz zaniechanie poboru podatku dotyczy wyłącznie części dotyczącej nabycia lokalu mieszkalnego, o ile kredyty służą jednej inwestycji mieszkaniowej zgodnie z prawem.
Umorzenie kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe przed 2015 r., przeznaczonego na tę samą inwestycję mieszkaniową, kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku dochodowego, pod warunkiem, że dochody z tego tytułu uzyskane będą do końca 2026 roku.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego dotyczy kwot umorzonych z tytułu kredytu mieszkaniowego, przy spełnieniu określonych warunków, zaś wypłata środków ponad kwotę kapitału stanowi zwrot nieopodatkowanych środków własnych.
Umorzenie kredytu hipotecznego kwalifikowane do celów mieszkaniowych może być objęte zaniechaniem poboru podatku jedynie w części dotyczącej budynku mieszkalnego i związanego z nim gruntu. Umorzenie zadłużenia związanego z gruntami rolnymi i budynkami niemieszkalnymi stanowi przychód podlegający opodatkowaniu.
Umorzenie pożyczki hipotecznej waloryzowanej kursem obcej waluty, zaciągniętej przed 2025 rokiem, skutkuje powstaniem podlegającego opodatkowaniu przychodu, który nie korzysta z zaniechania poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 2022 roku, obowiązującego przed 2025 rokiem.
Umorzenie wierzytelności kredytowej zaciągniętej na cele mieszkaniowe uprawnia do zaniechania poboru podatku dochodowego, pod warunkiem spełnienia określonych przesłanek, zaś zwrot środków, stanowiący korektę nadpłaconego kredytu, nie stanowi przychodu podatkowego osoby fizycznej.
Umorzenie części kredytu konsolidacyjnego zastępującego kredyt hipoteczny zaciągnięty na cele mieszkaniowe stanowi przychód z innych źródeł, lecz wobec spełnienia warunków z Rozporządzenia Ministra Finansów z 11 marca 2022 r., zastosowanie znajdzie zaniechanie poboru podatku dochodowego od takich przychodów.
Umorzenie zadłużenia z tytułu kredytu hipotecznego, udzielonego na cele mieszkaniowe, może korzystać z zaniechania poboru podatku dochodowego, z zastrzeżeniem spełnienia warunków przewidzianych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 marca 2022 r. O istotności takiego zwolnienia decyduje charakter kredytu oraz brak wcześniejszego korzystania z preferencji dotyczących umorzenia.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2024 r. dotyczy tylko umorzonych wierzytelności z tytułu kredytów mieszkaniowych, a nie pożyczek hipotecznych. Zwrot nadpłat z tytułu ugody z bankiem nie jest przychodem podatkowym, ale umorzenie części zadłużenia stanowi przychód z nieodpłatnych świadczeń, podlegający opodatkowaniu.
Umorzenie kredytu hipotecznego przysługuje zaniechaniu poboru podatku dochodowego od kwot umorzonych, o ile kredyt mieszkaniowy zaciągnięty został na cele mieszkaniowe zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów. Część kredytu na refinansowanie nie uprawnia do zaniechania, gdyż nie spełnia definicji kredytu mieszkaniowego w rozumieniu ustawy podatkowej.
Zaniechanie poboru podatku od umorzonej kwoty pożyczki hipotecznej jest dopuszczalne, jeśli pożyczka była zaciągnięta na realizację inwestycji mieszkaniowej, nawet gdy umowa jej celu nie wskazywała, pod warunkiem spełnienia wymogów przewidzianych w przepisach szczególnych.