Podatnicy nie uzyskają już informacji o prowadzonych postępowaniach w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe w standardowym zaświadczeniu o niezaleganiu w podatkach. Mogą uzyskać taką informację składając odrębny wniosek.
Od 1 października 2020 r. za każdy błąd w ewidencji (pliku JPK_VAT) grozi kara. Wprowadzono też dodatkowe sankcje karnoskarbowe za uchybienia związane z ewidencją dla celów VAT. Ponieważ w wielu przypadkach podatnicy powierzają prowadzenie ewidencji i wysyłkę JPK_VAT biurom rachunkowym, należy przypomnieć, kto poniesie odpowiedzialność, jeżeli błąd zostanie popełniony przez biuro.
Niespłacone wierzytelności jako przychód na dzień wykreślenia z KRS.
Podatnik w prawidłowej wysokości i w terminie odprowadził VAT do urzędu skarbowego. Jednak ze względów technicznych deklarację dotyczącą tego podatku przesłał kilka dni po terminie. Czy w tej sytuacji może mu zostać wymierzona kara przez urząd skarbowy?
Wysokość kar nakładanych na podstawie przepisów Kodeku karnego skarbowego (dalej: k.k.s.) jest zależna od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wzrost minimalnego wynagrodzenia w 2017 r. spowodował też wzrost wysokości kar nakładanych na podstawie k.k.s. Przedstawiamy informację o wysokości kar obowiązujących po podwyżce minimalnego wynagrodzenia w 2017 r. do 2000 zł.
Od 1 stycznia 2013 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 1600 zł (w porównaniu z 2012 r. kwota minimalnego wynagrodzenia wzrosła o 100 zł). Podwyżka płacy minimalnej oznacza nie tylko wzrost pensji osób zarabiających najniższe stawki, ale też wyższe kary grzywny za wykroczenia i przestępstwa skarbowe. Minimalna płaca jest to wskaźnik wykorzystywany przy obliczaniu tych kar. Im wyższa jest płaca
Od 1 stycznia 2016 r. płaca minimalna wzrosła do 1850 zł. Podwyżka płacy minimalnej oznacza nie tylko wzrost pensji osób zarabiających najniższe stawki, ale też wyższe kary grzywny za wykroczenia i przestępstwa skarbowe. Minimalna płaca to wskaźnik wykorzystywany przy obliczaniu tych kar. Im wyższa jest płaca minimalna, tym wyższe kary grożą podatnikom za wykroczenia i przestępstwa skarbowe.
Od 1 stycznia 2017 r. do ustawy o VAT powróciło tzw. "dodatkowe zobowiązanie podatkowe". Takie zobowiązanie może być na podatnika nałożone przede wszystkim w przypadkach, gdy zaniża on lub nie wpłaca należnego VAT, ale nie tylko. W artykule przedstawiamy listę przypadków, w których podatnik może zostać w ten sposób ukarany, oraz zasady wymierzania tej sankcji, która może wynieść 20, 30 a nawet 100
Nie jest sprzeczne z Konstytucją pociągnięcie do odpowiedzialności za przestępstwo skarbowe, na podstawie art. 62 § 2 k.k.s., osoby fizycznej, wobec której, za ten sam czyn, tj. wystawienie nierzetelnej (fikcyjnej) faktury, zastosowano obowiązek zapłaty podatku na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT. Zastosowanie obu tych przepisów nie stanowi naruszenia zasady ne bis in idem, czyli zakazu podwójnego
Można w dalszym ciągu spodziewać się instrumentalnego wykorzystywania przepisów Ordynacji podatkowej wyłącznie do celu zawieszania (w razie potrzeby) biegu terminów przedawnienia zobowiązań podatkowych. Minister Finansów uznał, że wyrok TK zobowiązuje organy wyłącznie do zawiadomienia podatnika o takim zawieszeniu. Wystarczy jednak dopełnić tej formalności, aby nie dopuścić do przedawnienia zobowiązania
Minister Finansów nakazał podległym mu urzędom, aby zawiadamiały podatników o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego oraz o rozpoczęciu bądź dalszym biegu terminu przedawnienia. Jest to efekt wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który uznał, że podatnik powinien zostać powiadomiony o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia. Niestety, MF potraktował stanowisko Trybunału bardzo
Od sierpnia 2006 r. zatrudniliśmy w naszym przedsiębiorstwie nową osobę, która będzie odpowiedzialna za naliczanie wynagrodzeń oraz odprowadzanie od nich podatku i składek na ubezpieczenia społeczne. Jakie obowiązki wobec urzędu skarbowego i ZUS ciążą na nas w związku z jej zatrudnieniem?