Dochody uzyskiwane z inwestycji w kryptowaluty przez osobę fizyczną, prowadzącą działalność wyłącznie w zakresie własnego majątku, nie będą kwalifikowane jako przychody z działalności gospodarczej, lecz jako przychody z kapitałów pieniężnych, podlegające rozliczeniu w ramach PIT-38.
Zakup walut wirtualnych przez spółkę opodatkowaną ryczałtem od dochodów spółek nie jest wydatkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i nie prowadzi do utraty prawa do ryczałtowego opodatkowania CIT, o ile przychody nie przekraczają limitu przychodów pasywnych wskazanych w ustawie.
Przychód z tytułu wynagrodzenia w formie kryptowalut za udział w programach bug bounty powstaje w momencie przyznania tokenów na zablokowanym koncie kryptowalutowym, jako że stanowi trwałe przysporzenie majątkowe podatnika, niezależnie od późniejszej daty swobodnego dysponowania tymi środkami.
Program punktowy, w którym uczestnik wymienia punkty na nagrody jest nieodpłatnym świadczeniem generującym przychód z innych źródeł; nie podlega zwolnieniu podatkowemu z art. 21 ust. 1 pkt 68a u.p.d.o.f., gdyż nagrody są wydawane w zamian za konkretne działania.
Otrzymanie waluty wirtualnej (tokenów) na podstawie umowy partnerstwa strategicznego powoduje powstanie przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT w momencie otrzymania, niezależnie od późniejszych fluktuacji wartości tej waluty. Przychód ten uznawany jest za definitywny przyrost majątku podatnika.
Przychód z działalności opodatkowuje się w chwili wykonania usługi, niezależnie od płatności kryptowalutą, natomiast dochód ze zbycia kryptowaluty podlega 19% podatkowi wg art. 30b ustawy o PIT, uwzględniając koszty nabycia waluty.
Dochody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych należy klasyfikować jako przychody z kapitałów pieniężnych, niezależnie od liczby transakcji, a nagrody w kryptowalutach stanowią przychód w momencie ich otrzymania. Interpretacja odnosi się do art. 17 ust. 1 pkt 11 i art. 18 ustawy o PIT.
Otrzymanie przez podatnika walut wirtualnych w ramach airdrop powoduje powstanie przychodu podatkowego w momencie ich otrzymania, zgodnie z art. 18 ustawy o PIT, jako przychodu z praw majątkowych, niezależnie od późniejszego zbycia.
Waluty wirtualne, pomimo iż są traktowane jako prawa majątkowe, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn w przypadku ich dystrybucji przez airdrop, jako że nie dochodzi do darowizny w rozumieniu kodeksu cywilnego, a ich przekazywanie odbywa się w celach marketingowych.
Sprzedaż wirtualnych walut z gier komputerowych na rzecz podmiotów prywatnych, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy VAT, stanowi świadczenie usług zwolnionych od podatku, gdy miejscem świadczenia jest Polska.
Udokumentowane koszty nabycia walut wirtualnych przez polskiego rezydenta podatkowego, poniesione jako brytyjski rezydent przed zmianą rezydencji, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu w Polsce, pod warunkiem ich właściwego udokumentowania i wykazania w deklaracji PIT-38 za rok uzyskania przychodów ze zbycia tych walut.
Otrzymanie walut wirtualnych za usługi lub sprzedaż stokenizowanej treści audio stanowi przychód z działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 12 ust. 3 i 3a ustawy o CIT. Koszt uzyskania przychodu związany z walutami wirtualnymi powinien być rozpoznawany w roku poniesienia wydatków, zgodnie z art. 15 ust. 11 ustawy o CIT.
Prawo do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.
W zakresie skutków podatkowych dokonania operacji zabezpieczenia waluty wirtualnej (np. Y) i otrzymania w zamian kryptowaluty X.
Ustalenie wysokości i sposobu rozliczenia kosztów uzyskania przychodów z tytułu walut wirtualnych przejętych w wyniku połączenia transgranicznego.
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy