Umorzenie zobowiązań z tytułu pożyczek, przeznaczonych na finansowanie działalności gospodarczej, prowadzi do uzyskania przychodu z działalności gospodarczej zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 6 ustawy o PIT. Przysporzenie majątkowe z tego tytułu stanowi zatem przychód podlegający opodatkowaniu jako związany z działalnością gospodarczą.
Wypłata kwoty dodatkowej na rzecz Kredytobiorcy na podstawie ugody pozasądowej nie stanowi przychodu podatkowego w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, ponieważ jest to zwrot nadpłaconych środków, a nie przysporzenie majątkowe.
Umorzenie kredytu refinansowego zaciągniętego na cele inne niż bezpośrednio związane z zakupem lokalu mieszkalnego nie podlega zaniechaniu poboru podatku dochodowego, chyba że zadłużenie dotyczy kredytów faktycznie przeznaczonych na cele mieszkaniowe, określone w przepisach art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT.
Umorzone wierzytelności kredytu hipotecznego stanowią przychód z innych źródeł, lecz zaniechanie poboru podatku dotyczy wyłącznie części dotyczącej nabycia lokalu mieszkalnego, o ile kredyty służą jednej inwestycji mieszkaniowej zgodnie z prawem.
Umorzony przez Gminę czynsz za najem/dzierżawę w wyniku zastosowania przepisów Tarczy Antykryzysowej stanowi obniżenie ceny (opust) po sprzedaży, co skutkuje zmniejszeniem podstawy opodatkowania VAT, gdyż Gmina nie otrzymała zapłaty i nie ma obowiązku jej naliczania.
Zaniechanie poboru podatku od umorzonej wierzytelności kredytu hipotecznego dotyczy wyłącznie tej części kredytu, która została przeznaczona na cele mieszkaniowe, mianowicie nabycie działki nr X związanej z budową domu. Umorzenie części związanej z działką nr Y, która nie jest związana z budową, oraz z kosztami ubezpieczenia nie jest obciążone zaniechaniem poboru podatku.
Umorzenie kredytu konsolidacyjnego może korzystać ze zwolnienia podatkowego tylko w tej części, która odpowiada kwocie spłaconego kredytu mieszkaniowego przeznaczonego na cele mieszkaniowe, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., jeśli spełnione są wszystkie warunki tego rozporządzenia.
Umorzenie kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe przed 2015 r., przeznaczonego na tę samą inwestycję mieszkaniową, kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku dochodowego, pod warunkiem, że dochody z tego tytułu uzyskane będą do końca 2026 roku.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego dotyczy kwot umorzonych z tytułu kredytu mieszkaniowego, przy spełnieniu określonych warunków, zaś wypłata środków ponad kwotę kapitału stanowi zwrot nieopodatkowanych środków własnych.
Umorzenie części zadłużenia z tytułu pożyczki hipotecznej w 2024 r. nie kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku dochodowego na podstawie rozporządzenia MF z 11 marca 2022 r., gdyż zaniechanie to nie dotyczy pożyczek hipotecznych umorzonych przed 1 stycznia 2025 r.
Umorzenie przez bank części kwoty kredytu hipotecznego zaciągniętego na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej, podlega zaniechaniu poboru podatku dochodowego na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., w związku z niespełnieniem przesłanek do naliczenia tego podatku z tytułu nieodpłatnych świadczeń.
Umorzenie kredytu hipotecznego w części nieprzeznaczonej na cele mieszkaniowe stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie z długu, które obniża zobowiązania podatnika, jest traktowane jako przysporzenie majątkowe zwiększające przychody z innych źródeł.
Umorzenie zadłużenia z tytułu kredytu hipotecznego, udzielonego na cele mieszkaniowe, może korzystać z zaniechania poboru podatku dochodowego, z zastrzeżeniem spełnienia warunków przewidzianych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 marca 2022 r. O istotności takiego zwolnienia decyduje charakter kredytu oraz brak wcześniejszego korzystania z preferencji dotyczących umorzenia.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego można zastosować, jeżeli kredyt został zaciągnięty na jedną inwestycję mieszkaniową, a kredytobiorca nie korzystał uprzednio z analogicznego zaniechania. Zwrot nienależnych świadczeń oraz kosztów procesu nie stanowi opodatkowanego przychodu.
Umorzona kwota kredytu konsolidacyjnego, w części dotyczącej kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na własne cele mieszkaniowe, podlega zaniechaniu poboru podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r.; nie kwalifikuje się jako zwolniona z opodatkowania.
Przychód z tytułu zwrotu rat kredytowych nie stanowi przychodu podatkowego w znaczeniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a umorzenie kredytu hipotecznego podlega zaniechaniu poboru podatku na podstawie rozporządzenia MF z dnia 11 marca 2022 r., z uwagi na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych.
Umorzenie części kredytu konsolidacyjnego, o ile nie spełnia warunków kredytu mieszkaniowego, stanowi podlegający opodatkowaniu przychód. Zwroty nadpłat i koszty procesowe, jako nieprzynoszące przysporzenia, nie są uznawane za przychód podatkowy.
Umorzenie części wierzytelności z tytułu kredytu refinansowego, w zakresie związanym z wydatkami na cele mieszkaniowe zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT, kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku, z wyłączeniem prowizji, która nie spełnia tego wymogu.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego stanowi przychód podatkowy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu. Zaniechanie poboru podatku, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 2022 r., nie ma zastosowania, gdy kredyt dotyczy kilku inwestycji mieszkaniowych.
Wypłata kwoty w ramach ugody bankowej, która nie przewyższa sumy wcześniej dokonanych spłat, nie generuje przychodu podatkowego, skutkując brakiem obowiązku podatkowego w zakresie PIT.
Umorzenie kredytu hipotecznego na cele mieszkaniowe podlega zaniechaniu poboru podatku dochodowego, gdy spełnione są warunki dotyczące jednorazowej inwestycji mieszkaniowej i brak wcześniejszego korzystania z zaniechania. Zwrot nadpłaconego kapitału kredytu jest neutralny podatkowo.
Organ podatkowy uznał, że umorzenie kredytu hipotecznego w części dotyczącej bezpośredniego finansowania budowy domu korzysta z zaniechania poboru podatku, lecz część związaną z refinansowaniem poniesionych nakładów podlega opodatkowaniu. Zwrot rat od banku nie stanowi przychodu.
Zaniechanie poboru podatku dotyczy umorzonych kredytów mieszkaniowych zaciągniętych na jedną inwestycję, nie odnosi się do kredytów refinansujących środki własne. Umorzenie części kredytu na refinansowanie budowy domu stanowi opodatkowany przychód.
Kwotę umorzonej wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego, niewpisaną do księgi wieczystej jako hipoteka, należy traktować jako przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie spełnia wymogów zaniechania poboru podatku zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów.