Dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka) jest premią za efektywnie i nienagannie wykonywaną pracę przez cały rok kalendarzowy w jednostce sfery budżetowej. Prawo do tej gratyfikacji mają również pracownicy, którzy nie przepracowali pełnego roku kalendarzowego, ale okres ten zasadniczo nie może być krótszy niż 6 miesięcy. W takim przypadku otrzymają trzynastkę w wysokości proporcjonalnej.
Naliczanie oraz wypłacanie wynagrodzeń i świadczeń w jednostkach samorządu terytorialnego podlega kontroli przez regionalne izby obrachunkowe (RIO). Z kontroli tych wynika, że wszelkie nieprawidłowości i uchybienia w tym zakresie są najczęściej spowodowane błędną interpretacją obowiązujących przepisów prawa bądź ich nieprzestrzeganiem. Błędy występują najczęściej przy naliczaniu dodatków, nagród i
Zasady wliczania trzynastki i innych składników za 2021 r. do podstawy wymiaru świadczeń chorobowych
Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługujące pracownikom sfery budżetowej, tzw. trzynastka, zawsze jest wliczane do podstawy wymiaru zasiłków (chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego), a także świadczenia rehabilitacyjnego. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego stanowi określony procent wynagrodzenia pracownika, przysługującego za czas faktycznie przepracowany. Oznacza to, że zatrudniony nie
Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługujące pracownikom sfery budżetowej, tzw. trzynastka, zawsze jest wliczane do podstawy wymiaru zasiłków (chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego) oraz świadczenia rehabilitacyjnego. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego stanowi określony procent wynagrodzenia pracownika, przysługującego za czas faktycznie przepracowany. Oznacza to, że zatrudniony nie zachowuje
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego w jednostce minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje ta nagroda.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne podlega zajęciu do pełnej wysokości, jeżeli egzekucja dotyczy świadczeń alimentacyjnych. W pozostałych przypadkach taka wypłata podlega ochronie przed potrąceniami na podstawie ogólnych przepisów Kodeksu pracy, czyli z zastosowaniem kwoty wolnej od potrąceń i granic potrącenia.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługujące pracownikom sfery budżetowej, tzw. trzynastka, zawsze jest zaliczane do podstawy wymiaru zasiłków (chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego) oraz świadczenia rehabilitacyjnego. Od trzynastki jest bowiem obliczana składka na ubezpieczenie chorobowe. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego stanowi określony procent wynagrodzenia pracownika, przysługującego
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego w jednostce minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje ta nagroda.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługujące pracownikom sfery budżetowej, tzw. trzynastka, zawsze jest zaliczane do podstawy wymiaru zasiłków (chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego) oraz świadczenia rehabilitacyjnego. Od trzynastki jest bowiem obliczana składka na ubezpieczenie chorobowe. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego stanowi określony procent wynagrodzenia pracownika przysługującego
Jesteśmy publiczną szkołą. Czy wypłacony nauczycielom w tym roku jednorazowy dodatek uzupełniający za 2010 r. powinniśmy uwzględnić w podstawie "trzynastki" w pełnej wysokości czy tylko w 1/12 całości?
Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługujące pracownikom sfery budżetowej, tzw. trzynastka, zawsze jest zaliczane do podstawy wymiaru zasiłków (chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego) oraz świadczenia rehabilitacyjnego,ponieważ stanowi przychód, od którego jest obliczana składka na ubezpieczenie chorobowe. Wysokość trzynastki stanowi określony procent wynagrodzenia pracownika przysługującego za
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego w jednostce minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje ta nagroda.
Jesteśmy jednostką budżetową. Nasz wieloletni pracownik w 2016 r. korzystał z urlopów: wypoczynkowego, szkoleniowego, okolicznościowego i opieki nad dzieckiem (z art. 188 Kodeksu pracy). Czy dni tych nieobecności należy zaliczyć do stażu pracy pracownika, od którego zależy jego prawo do trzynastki za 2016 r.?
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje nagroda.
W podstawie wymiaru zasiłku chorobowego, macierzyńskiego czy opiekuńczego należy uwzględnić trzynastkę, jeśli pracownik nie zachowuje do niej prawa w okresie niezdolności do pracy spowodowanej chorobą oraz gdy od trzynastki została odprowadzona składka na ubezpieczenie chorobowe.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne jest świadczeniem motywacyjnym i ma charakter premii dla pracowników jednostek sfery budżetowej. Nie jest zatem powszechne. Nabycie prawa do trzynastki nie zależy jednak od jakości czy wydajności pracy świadczonej przez pracownika, lecz od efektywnie przepracowanego przez niego roku lub co najmniej 6 miesięcy u danego pracodawcy.
Jesteśmy jednostką budżetową. Czy dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. trzynastkę, powinniśmy pomniejszyć o dzień wolny udzielony pracownikowi z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności w celu wykonania przez niego badań specjalistycznych zgodnie z ustawą o rehabilitacji pracowników niepełnosprawnych?
Dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka) przysługuje pracownikom jednostek sfery budżetowej za efektywnie przepracowany rok u danego pracodawcy. Pracownik, który nie przepracował całego roku, nabywa prawo do trzynastki w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego okresu, jeżeli ten okres wynosi co najmniej 6 miesięcy. Trzynastka powinna zostać wypłacona najpóźniej do końca marca następnego
Składniki roczne, takie jak premia roczna, trzynastka, należy uwzględniać w podstawie wymiaru zasiłku w wysokości 1/12 kwoty. W sytuacji gdy pracownik nie przepracował pełnego roku z przyczyn usprawiedliwionych, składnik, który jest pomniejszany w sposób proporcjonalny za dni niezdolności do pracy, należy uwzględnić w podstawie wymiaru zasiłku, po uzupełnieniu.