Do składników majątku finansowanych umową leasingu operacyjnego przepis art. 7aa ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT nie ma zastosowania, a więc spółka przekształcona nie wykazuje dochodu z przekształcenia od tych składników.
Oddział prowadzący działalność poprzez zagraniczny zakład ma prawo do wyłączenia wzrostu kosztów nabycia mediów z kalkulacji minimalnego CIT. Osiągnięcie wskaźnika rentowności powyżej 2% w jednym z trzech poprzednich lat umożliwia zwolnienie z CIT minimalnego w kolejnych latach, ale nie w roku osiągnięcia tego wskaźnika.
Stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia na działalność w SSE zgodnie z art. 19 ust. 5 pkt 3 UoSSE, nie obliguje do zwrotu pomocy publicznej. Po wygaśnięciu zezwolenia, spółka, spełniając wymogi, może wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek (tzw. „CIT estoński”) w bieżącym roku podatkowym.
Spółka A jako nowy pracodawca i płatnik, kontynuuje obowiązki płatnika z art. 93c Ordynacji podatkowej, wystawiając PIT-11 i PIT-4R za pełny rok podatkowy 2025 dla przejętych pracowników, mimo formalnego przejęcia od połowy roku.
Nie złożenie podpisu pod sprawozdaniem finansowym w ustawowym terminie oznacza jego sporządzenie niezgodnie z rachunkowością, co skutkuje nieskutecznym wyborem estońskiego CIT przez podatnika.
Podatnik ma prawo pomniejszać zaliczki na podatek dochodowy przekazywane po złożeniu zeznania CIT-8 o niewykorzystaną ulgę B+R, niezależnie od miesiąca, którego dotyczą wynagrodzenia, o ile pomniejszenie wynika z przepisów art. 18db ustawy o CIT.
Podatnik, który wykorzystał w pełni przyznany limit pomocy publicznej w ramach decyzji o wsparciu, przestaje osiągać dochody zwolnione z opodatkowania na jej podstawie, o ile decyzja nie wygeneruje nowych dochodów, może w tym samym roku kalendarzowym wybrać Estoński CIT.
Połączenie spółek kapitałowych metodą łączenia udziałów, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, zwalnia z obowiązku zamknięcia ksiąg rachunkowych spółki przejmowanej, co skutkuje brakiem zakończenia jej roku podatkowego; spółka przejmująca staje się sukcesorem podatkowym, uwzględniając jej przychody i koszty w swoim rozliczeniu, z uwzględnieniem ograniczeń w rozliczaniu strat podatkowych.
Zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz sporządzenie sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami rachunkowości na dzień poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem, z zachowaniem formy i terminu, spełnia warunki wyboru CIT estońskiego zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT.
Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, jako przekształcenie jednej „spółki” w drugą „spółkę” w rozumieniu ustawy o CIT, nie skutkuje obowiązkiem zamknięcia ksiąg rachunkowych; spółka przekształcona kontynuuje rok podatkowy spółki przekształcanej.
Samo sporządzenie sprawozdania finansowego bez jego podpisania w regulaminowym terminie trzech miesięcy od dnia bilansowego nie uprawnia do wyboru estońskiego CIT; podpisanie stanowi integralną część procedury wymaganej przez przepisy rachunkowości.
Spółka spełnia warunek zatrudnienia wymagany dla estońskiego CIT poprzez program łącznego zatrudnienia. Zatrudnianie do czerwca dwóch pracowników, a następnie od czerwca czterech - spełnia sumaryczne kryterium zatrudnienia co najmniej 3 etatów przez min. 300 dni w roku.
Zachowanie tożsamości roku podatkowego pomiędzy spółkami w wyniku połączeń metodą łączenia udziałów, przy zachowaniu struktury właścicielskiej określonej w art. 24ca ust. 14 pkt 6 ustawy CIT oraz przekroczeniu 2% progu rentowności, uprawnia do zwolnienia z minimalnego podatku dochodowego.
Obowiązek prowadzenia i przesyłania ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej dotyczy wyłącznie przychodów uzyskanych przez polski oddział zagranicznej spółki, a nie całości przychodów przedsiębiorstwa.
Przekształcenie spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością powoduje kontynuację roku podatkowego spółki przekształcanej; zmiana roku podatkowego na kalendarzowy staje się efektywna po zakończeniu kontynuowanego roku podatkowego.
Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie wymaga zamknięcia ksiąg rachunkowych podatkowo, a rok podatkowy przekształcanej spółki jest kontynuowany, zgodnie z postanowieniami ustawy CIT oraz zasadą sukcesji z Ordynacji Podatkowej.
W przypadku przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie ma obowiązku zamknięcia ksiąg rachunkowych, a rok podatkowy spółki przekształcanej jest kontynuowany przez spółkę przekształconą. Zmiana roku podatkowego na kalendarzowy staje się możliwa po zakończeniu obecnego roku podatkowego.
Kontynuacja roku podatkowego spółki przekształcanej w przypadku przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością jest prawidłowa, gdyż brak jest obowiązku zamknięcia ksiąg rachunkowych na potrzeby podatkowe, z uwagi na utrzymanie statusu podatnika CIT w obu formach spółek.
Na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, spółka powstała przez przekształcenie, spełniająca kryterium małego podatnika, może zastosować 9% stawkę podatkową dla przychodów innych niż zyski kapitałowe, jeśli całkowite przychody nie przekroczyły równowartości 2 milionów euro.
W przypadku opodatkowania estońskim CIT, zobowiązania podatkowe spółki z tytułu ryczałtu od dochodów spółek nie obciążają udziałowców i nie pomniejszają wysokości dywidend ani zaliczek na poczet dywidend. Obowiązek zapłaty podatku ciąży na spółce z o.o.
W wyniku transgranicznego przekształcenia spółka zachowuje wszelkie prawa i obowiązki podatkowe, a pierwszy rok podatkowy po przekształceniu trwa do końca roku kalendarzowego. Spółka będzie uprawniona do stosowania stawki 9% CIT, przy spełnieniu warunków dotyczących przychodów i małego podatnika. Odsetki uznane za przychód na Cyprze nie stanowią przychodu w momencie ich otrzymania w Polsce.
Organ podatkowy potwierdził, że przy kalkulacji wskaźnika dochodowości na potrzeby ustalenia obowiązku podatkowego z art. 24ca ustawy o CIT, Spółka nie powinna uwzględniać przychodów z dotacji i ulg podatkowych oraz może wyłączyć 20% kosztów wynagrodzeń i opłat leasingowych, natomiast nie powinna wyłączać odpisów amortyzacyjnych od własnych środków.
W przypadku podmiotów, których rok podatkowy nie pokrywa się z kalendarzowym, weryfikacja progów przychodu dla ustalenia obowiązku raportowania JPK_CIT następuje na podstawie przychodów osiągniętych w bezpośrednio poprzedzającym rok bazowy rozliczeniowy kończącym się po 31 grudnia 2025 r. Próg ten jest ustalany w kontekście przepisów przejściowych.
Podatnik, którego rok podatkowy rozpoczął się przed 1 stycznia 2024 r. i zakończył po 31 grudnia 2023 r., nie jest zobowiązany do zapłaty minimalnego podatku dochodowego za ten rok; obowiązek płatniczy powstaje pierwszy raz za rok 2025, zgodnie z art. 38ec ustawy CIT.