Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na inwestycję poprzez zastosowanie preproporcji oraz proporcji sprzedaży, zgodnie z przepisami ustawy o VAT i wskazaniami Rozporządzenia Ministra Finansów.
Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego za nakłady poniesione w ramach projektu niekomercyjnego, ponieważ nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Brak związku z czynnościami opodatkowanymi wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego.
Gmina, realizując zadania publiczne bez związku z czynnościami opodatkowanymi VAT, nie ma prawa do odliczenia naliczonego VAT związanego z inwestycją, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.
Gmina, realizując projekt przebudowy zbiornika wodnego w ramach zadań publicznych, bez związku z czynnościami opodatkowanymi, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług zakupionych na potrzeby projektu, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Wydatki na przebudowę infrastruktury drogowej, stanowiące koszty uzyskania przychodu, powinny być ujęte w dacie ich poniesienia, a nie w momencie zakończenia inwestycji, co znajduje oparcie w art. 22 ust. 5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przekazanie nowo wybudowanych odcinków infrastruktury przez Inwestora nie stanowi dla Spółki nieodpłatnego świadczenia ani przychodu podatkowego w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Brak jest możliwości zaliczenia odpisów amortyzacyjnych jako kosztów uzyskania przychodów, gdyż usunięcie kolizji nie powoduje ulepszenia środków trwałych.
Podmiotowi wykonującemu zadania publicznoprawne, które nie wiążą się z działalnością opodatkowaną VAT, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków, które nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi na mocy art. 86 ustawy o VAT.
Wydatki poniesione na remont, przebudowę i budowę trwałych dróg publicznych, które stanowią inwestycję wspierającą działalność gospodarczą podatnika, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, pod warunkiem udokumentowania ich związku z realizowaną inwestycją oraz traktowania ich jako wydatki definitywne i właściwie udokumentowane
Jednostce samorządu terytorialnego nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadań publicznoprawnych, które nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, jako że takie działania nie spełniają przesłanek uznania ich za działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT.
Działania Gminy w ramach inwestycji realizowanej we własnym zakresie, nieodpłatnie i bez generowania dochodów, nie stanowią czynności opodatkowanych VAT, wykluczając tym samym prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją.
Wydatki związane z budową i modernizacją konstrukcyjnych części nieruchomości mogą kwalifikować się do ulgi mieszkaniowej, o ile spełniają ustawowe kryteria celów mieszkaniowych. Finansowanie proporcjonalne do udziałów nie powoduje powstania przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń.
Gmina posiada prawo do stosowania prewspółczynnika celem odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z budynkiem wykorzystywanym do czynności mieszanych, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, a korekty deklaracji mogą być dokonane w ciągu pięcioletniego okresu od powstania prawa do odliczenia.
Usługi związane z przebudową/remontem nabrzeży portowych, które przyczyniają się do ochrony środowiska morskiego i utrzymania akwenów w odpowiednim stanie, podlegają stawce VAT 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT, przy posiadaniu odpowiedniej dokumentacji.
Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z przebudową drogi wewnętrznej na drogę publiczną, gdyż działania te stanowią czynności publicznoprawne związane z realizacją zadań własnych Gminy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wydatkowanie przychodu z tytułu zamiany nieruchomości przed upływem 5 lat od jej nabycia kwalifikuje się do zwolnienia z podatku dochodowego jedynie, gdy jest przeznaczone na zaspokojenie wyłącznie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika. Zamiana części mieszkania dla rodziców nie jest uznawana za wydatek na własne cele mieszkaniowe podlegający zwolnieniu.
Gmina, realizując zadania własne w ramach działalności publicznoprawnej, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż takie zakupy nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem gmina nie może odliczyć VAT przy realizacji inwestycji publicznych niepodlegających opodatkowaniu.
Brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją inwestycji.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji.
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.
Prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków przeznaczonych na inwestycję.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.
Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie zbiornika retencyjnego wraz z całą istniejąca infrastrukturą oraz zagospodarowaniem.