W 2024 r. sądy, w tym Sąd Najwyższy oraz Naczelny Sąd Administracyjny, zajmowały się m.in. problematyką danych osobowych w relacjach pracodawcy z organizacjami związkowymi, odszkodowań nawet po ustaniu przyczyn zakazu konkurencji, skrócenia okresu wypowiedzenia czy naruszenia godności pracowniczej. Natomiast Sądy Apelacyjne m.in. analizowały definicję choroby zawodowej oraz podróży służbowej.
Przepisy prawa pracy i ubezpieczeń społecznych określają nie tylko prawa pracowników oraz obowiązki pracodawców, ale przewidują również sankcje za naruszanie prawa. W większości wiąże się to z odpowiedzialnością wykroczeniową zagrożoną karą grzywny od 1000 zł do 30 000 zł. Jednak są też przypadki odpowiedzialności karnej powiązanej z ograniczeniem, a nawet pozbawieniem wolności do lat 3. Przedstawiamy
Od kiedy Spółka powinna stosować art. 15 ust. 4h uCIT zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. a ustawy z dnia 7 października 2022 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180)?
Tylko zapewnienie posiłków dla części pracowników, dla których przepisy Kodeksu pracy zobowiązują Państwa do ich zapewnienia, wpisują się w cele prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej. Zatem, w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy nie będą stanowić odpłatnego świadczenia usług, a w konsekwencji, nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Kalendarium wydarzeń lipiec–sierpień 2023 r.
Określenie przez strony w umowie o pracę wynagrodzenia odpowiadającego rodzajowi pracy oraz wskazanie składników wynagrodzenia jest jednym z obligatoryjnych elementów umowy o pracę. Zapisy w umowie o pracę dotyczące pensji mogą mieć różną treść - być mniej lub bardziej szczegółowe, nawet jeśli dotyczą wynagrodzenia w podobnej wysokości. Istotne znaczenie ma w tym kontekście to, czy wynagrodzenia w
W zakresie opodatkowania odszkodowania z tytułu rozwiązania umowy o pracę (zmiana sposobu rozwiązania umowy na porozumienie stron).
16 maja 2022 r. odwołano stan epidemii, który zastąpiono stanem zagrożenia epidemicznego. Redakcja „Mk” przygotowała dwa zestawienia w listą szczególnych regulacji podatkowych, prawa pracy i ZUS obowiązujących w czasie stanu epidemii z informacją, czy można je nadal stosować.
Pracodawca, u którego w zakładzie pracy nie działają związki zawodowe, musi niektóre kwestie związane z zatrudnieniem ustalać z przedstawicielami pracowników. Takie ustalenia dotyczą najczęściej funkcjonowania zfśs, wydłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy czy przeprowadzania zwolnień grupowych.
Pracodawca, który ze względu na zmniejszenie stanu zatrudnienia nie jest już zobowiązany do tworzenia regulaminu wynagradzania, może z niego zrezygnować. Co do zasady regulamin wynagradzania tworzony jest na czas nieoznaczony, a przepisy prawa pracy nie wskazują wprost trybu jego uchylenia ze względu na spadek liczby zatrudnionych pracowników. Jednak w dobie trudnej sytuacji ekonomicznej spowodowanej
Dodatki spisowe i nagrody spisowe przyznane członkom Gminnego Biura Spisowego nie stanowią przychodu ze stosunku pracy dla pracowników Urzędu Gminy. Świadczenia te są otrzymywane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez inny podmiot niż pracodawca, mianowicie Gminnego Komisarza Spisowego, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej
Skutki podatkowe otrzymania od pracodawcy zasądzonego wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy, w związku z niezgodnym z prawem rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia.
Dodatki spisowe i nagrody spisowe przyznane członkom Gminnego Biura Spisowego nie stanowią przychodu ze stosunku pracy dla pracowników Urzędu Gminy. Świadczenia te są otrzymywane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez inny podmiot niż pracodawca, mianowicie Gminnego Komisarza Spisowego, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej
Dodatki spisowe i nagrody spisowe przyznane członkom Gminnego Biura Spisowego nie stanowią przychodu ze stosunku pracy dla pracowników Urzędu Gminy. Świadczenia te są otrzymywane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez inny podmiot niż pracodawca, mianowicie Gminnego Komisarza Spisowego, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej
1. Czy zasądzona wyrokiem Sądu od pracodawcy na rzecz Wnioskodawczyni kwota z tytułu wynagrodzenia za cały okres pozostawania bez pracy na skutek przywrócenia przez Sąd Wnioskodawczyni do pracy jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. l pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? 2. Czy tym samym pracodawca należnie pobrał zaliczkę i pomniejszył zasądzoną
Dodatki spisowe i nagrody spisowe przyznane członkom Gminnego Biura Spisowego nie stanowią przychodu ze stosunku pracy dla pracowników zatrudnianych przez Urząd Miasta. Świadczenia te są otrzymywane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez inny podmiot niż pracodawca, mianowicie gminnego komisarza spisowego, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności
Dodatki spisowe i nagrody spisowe przyznane członkom Gminnego Biura Spisowego nie stanowią przychodu ze stosunku pracy dla pracowników Urzędu Gminy. Świadczenia te są otrzymywane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez inny podmiot niż pracodawca, mianowicie gminnego komisarza spisowego, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej
Dodatki spisowe i nagrody spisowe przyznane członkom Gminnego Biura Spisowego nie stanowią przychodu ze stosunku pracy dla pracowników zatrudnianych przez Wnioskodawcę i nie będą ciążyły na nim z tego tytułu obowiązki płatnika, wynikające z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Świadczenia te są otrzymywane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez inny podmiot
działalność Wnioskodawcy polegająca na realizacji Projektów R&D i Projektów Inwestycyjnych podejmowana w sposób przedstawiony w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 Ustawy CIT w brzmieniu obowiązującym zarówno od dnia 1 października 2018 roku, jak i również przed dniem 1 października 2018 roku, która uprawnia do zastosowania
w zakresie koszty prac rozwojowych, stanowią element wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej w postaci Prac Rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
skutki podatkowe w związku z otrzymanym wynagrodzeniem za czas pozostawania bez pracy