Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z modernizacją infrastruktury edukacyjnej, gdyż nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, co wyklucza prawo do odliczenia zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje wyłącznie w przypadku, gdy wydatki mają bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W przypadku Gminy, której inwestycja służy realizacji zadań publicznych, nie korzystają z tej możliwości, gdyż wydatki nie mają związku z działalnością gospodarczą opodatkowaną.
Umorzenie kredytu konsolidacyjnego może korzystać ze zwolnienia podatkowego tylko w tej części, która odpowiada kwocie spłaconego kredytu mieszkaniowego przeznaczonego na cele mieszkaniowe, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., jeśli spełnione są wszystkie warunki tego rozporządzenia.
Wydatki na remontowo-adaptacyjne prace Fit-Outu Wtórnego, służące dostosowaniu niezmiennie użytkowych lokali do potrzeb najemców, stanowią koszty pośrednie uzyskania przychodu w CIT, rozliczane jednorazowo w dacie ich poniesienia, bez zwiększania wartości początkowej nieruchomości.
Przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości przed upływem pięciu lat od ich nabycia, przeznaczone na remont nieruchomości niebędącej własnością podatnika nie mogą korzystać z ulgi podatkowej zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wydatki poniesione na wyposażenie lokalu mieszkalnego mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej, o ile spełniają wymagania co do wartości początkowej lub podlegają odpisom amortyzacyjnym; natomiast wydatki na prace wykończeniowe lokalu nie mogą być bezpośrednio odliczone jako koszty uzyskania przychodów.
Umorzenie kredytu hipotecznego przysługuje zaniechaniu poboru podatku dochodowego od kwot umorzonych, o ile kredyt mieszkaniowy zaciągnięty został na cele mieszkaniowe zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów. Część kredytu na refinansowanie nie uprawnia do zaniechania, gdyż nie spełnia definicji kredytu mieszkaniowego w rozumieniu ustawy podatkowej.
Dochód ze sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze darowizny może być zwolniony z opodatkowania, jeśli środki uzyskane przeznaczone będą na remont mieszkania oraz zakup działki budowlanej na własne cele mieszkaniowe, stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d i c u.p.d.o.f., pod warunkiem wydatkowania ich w terminie określonym w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektów rozbudowy infrastruktury, które mają charakter niekomercyjny i nie służą czynnościom opodatkowanym, jako że Gmina działa w tym zakresie nie jako podatnik, lecz w charakterze organu władzy publicznej.
Wydatki poniesione przed oddaniem środka trwałego do użytku, mające na celu jego przystosowanie do funkcjonowania, podwyższają wartość początkową tego środka i powinny być rozliczane jako odpisy amortyzacyjne, a nie jako bezpośrednie koszty uzyskania przychodów.
Dochody ze sprzedaży nieruchomości wydatkowane na budowę domu dla bliskich nie uprawniają do zwolnienia podatkowego, jeśli nie są przeznaczone na własne cele mieszkaniowe podatnika.
Gmina nie jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na realizację projektu modernizacyjnego, jako że projekt nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Darowizna środków na zakup lokalu, rozszerzenie wspólnoty majątkowej oraz wydatki konstrukcyjne i prace projektowe związane z wykończeniem lokalu mogą podlegać ulgowej kwalifikacji jako wydatki mieszkaniowe w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy pacifi podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki te muszą być dokumentowane i poniesione przed upływem trzech lat od końca roku podatkowego sprzedaży
Dochody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości są zwolnione z opodatkowania, gdy przeznaczone zostaną na własne cele mieszkaniowe, obejmujące spłatę kredytu hipotecznego i koszty remontu nieruchomości, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 31 ustawy o PIT.
Wydatki na zakup zlewozmywaka oraz brodzika z kabiną prysznicową i baterią prysznicową poniesione na remont/wykończenie własnego lokalu kwalifikują się na cele mieszkaniowe, uprawniając do zwolnienia z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT.
Dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości, wydatkowany na własne cele mieszkaniowe, może korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od chronologii wydatkowania, pod warunkiem jego realizacji w terminie trzech lat od końca roku podatkowego zbycia.
Dochód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego lub jego części, wydatkowany na remont posiadanego mieszkania, obejmujący m.in. zabudowę wanny i montaż daszku balkonowego, może być zwolniony z opodatkowania jako wydatki na własne cele mieszkaniowe w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Transakcja wynikająca z Umowy Transferu pomiędzy Polską Spółką a Oddziałem nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 3 i 4 ustawy o CIT. Przeniesienie praw i obowiązków z Umowy Zarządzania nie obejmuje składników, które mogłyby funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo.
Sprzedaż nieruchomości zakupionej na cele działalności gospodarczej, pomimo niewprowadzenia do ewidencji środków trwałych, stanowi przychód z działalności gospodarczej i jest opodatkowana, jeżeli zamiar jej wykorzystania obejmował funkcje firmowe.
Montaż klimatyzacji z funkcją grzania kwalifikuje się jako wydatek na własne cele mieszkaniowe, co uzasadnia zastosowanie zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest to możliwe, gdy zakup i montaż nastąpią w terminie określonym w ustawie.
Wydatki na wykonanie elewacji w systemie vinyl siding, podnoszącej efektywność energetyczną budynku jednorodzinnego, kwalifikują się do ulgi termomodernizacyjnej zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym, pod warunkiem posiadania odpowiedniej dokumentacji oraz nieskorzystania z innych dofinansowań.
Wydatki poniesione na naprawę hali namiotowej, będące odtworzeniem jej pierwotnego stanu technicznego bez zmiany jej funkcji użytkowej, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia jako koszty remontowe, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wydatki poniesione na remont instalacji centralnego ogrzewania stanowią koszty uzyskania przychodów jako koszty pośrednie, niezwiększające wartości początkowej środków trwałych, ponieważ dotyczą jedynie odtworzenia ich pierwotnej funkcji użytkowej, a nie ich ulepszenia.
Poniesienie w/w wydatku na prace wykonane w związku z poprowadzeniem fragmentu kanalizacji deszczowej w nowym miejscu, tj. poprzez położenie obok niedrożnej kanalizacji nowej rury i wpięcie jej do istniejącej infrastruktury kanalizacyjnej, można potraktować w świetle obowiązujących przepisów jako wydatki na remont i uznać je za koszty uzyskania przychodu w dacie poniesienia.