Zmiana statusu przedsiębiorcy ze średniego na dużego w trakcie inwestycji na podstawie wydanej Decyzji o wsparciu nie wpływa na wysokość wskaźnika intensywności pomocy publicznej ani nie ogranicza prawa do kwalifikowania wydatków na używane środki trwałe.
Stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia na działalność w SSE zgodnie z art. 19 ust. 5 pkt 3 UoSSE, nie obliguje do zwrotu pomocy publicznej. Po wygaśnięciu zezwolenia, spółka, spełniając wymogi, może wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek (tzw. „CIT estoński”) w bieżącym roku podatkowym.
Świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej na podstawie umowy cywilnoprawnej z powiatem nie stanowi samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeśli zleceniobiorca nie ponosi ryzyka ekonomicznego i odpowiedzialności wobec osób trzecich, korzystając z infrastruktury zleceniodawcy.
Jednorazowa amortyzacja środków trwałych, nabytych w ramach pomocy de minimis, możliwa jest w stosunku do środków finansowanych pożyczką stanowiącą również pomoc de minimis, o ile nie dochodzi do podwójnego rozliczenia tej samej formy pomocy.
Podział majątku wspólnego małżonków po rozwodzie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, natomiast naruszenie warunków zwolnienia z art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przez jednego z nabywców skutkuje utratą zastosowania zwolnienia dla wszystkich.
Jednostce samorządu terytorialnego, która nie może jednoznacznie przypisać wydatków na media do czynności opodatkowanych VAT, przysługuje prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego. Wydatki na media związane z mieszkaniem chronionym, jako czynnością niepodlegającą opodatkowaniu, wymagają częściowego odliczenia podatku.
Fundacja, świadcząc od 1 stycznia 2026 r. na rzecz powiatów i organizacji pozarządowych nieodpłatną pomoc prawną oraz poradnictwo obywatelskie w ramach umów zlecenia, jest podatnikiem VAT, a świadczone usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych podatku VAT, bez zwolnień przewidzianych w przepisach.
Świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej przez radcę prawnego na podstawie umów z powiatami nie stanowi samodzielnej działalności gospodarczej i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na gruncie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, gdyż zleceniobiorca nie ponosi ryzyka ekonomicznego, korzysta z infrastruktury zleceniodawcy oraz nie jest odpowiedzialny wobec osób trzecich.
Gmina nie jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z adaptacją na mieszkania wspomagane w ramach zadań własnych, które nie są działalnością gospodarczą. Jednakże, przysługuje jej częściowe odliczenie VAT od wydatków na OZE, realizowane w ramach działalności prosumenta, z zastosowaniem prewspółczynnika.
Podatnik, który wykorzystał w pełni przyznany limit pomocy publicznej w ramach decyzji o wsparciu, przestaje osiągać dochody zwolnione z opodatkowania na jej podstawie, o ile decyzja nie wygeneruje nowych dochodów, może w tym samym roku kalendarzowym wybrać Estoński CIT.
Zmiana statusu przedsiębiorcy w toku realizacji inwestycji w Polskiej Strefie Inwestycji, po wydaniu decyzji o wsparciu, nie wpływa na wskaźnik intensywności pomocy publicznej ani wysokość przysługującego zwolnienia z podatku CIT, ustalaną na dzień przyznania pomocy.
Uzyskiwane przez przedsiębiorcę wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług zakwaterowania, wyżywienia i zapewnienia warunków socjalno-bytowych na rzecz jednostki samorządu terytorialnego w zamian za ustalone świadczenie pieniężne, nie podlega stawce VAT 0% przewidzianej dla nieodpłatnych świadczeń humanitarnych.
Usługi nieodpłatnej pomocy prawnej świadczone przez wnioskodawcę na rzecz powiatów nie stanowią samodzielnej działalności gospodarczej, wobec czego wynagrodzenie za takie usługi nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Świadczenie przez Wnioskodawcę usług z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz poradnictwa obywatelskiego, realizowane w ramach umowy zlecenia z Fundacją, nie stanowi samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Środki uzyskane jako inkasent na mocy Spec Ustawy i przekazywane do Skarbu Państwa nie stanowią przychodu podatkowego na gruncie CIT z uwagi na brak charakteru definitywnego i trwałego wzrostu aktywów Spółki.
Badania diagnostyczne i konsultacje specjalistyczne realizowane na potrzeby wojskowej rekrutacji, nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, ponieważ ich głównym celem jest dostarczenie informacji niezbędnych dla rekrutacji, a nie profilaktyka lub zachowanie zdrowia.
Środki pobrane i przekazane przez Spółkę do Zarządcy Rozliczeń w związku z realizacją Obowiązku 1 nie stanowią przychodu podatkowego w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, z uwagi na brak definitywnego przysporzenia majątkowego dla Podatnika.
Wydatki ponoszone przez spółkę na rzecz uchodźców z Ukrainy, w części związanej z otrzymywanym świadczeniem pieniężnym od fundacji, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami, gdyż brak jest związku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz celem uzyskania, zabezpieczenia lub zachowania przychodów.
Momentem poniesienia wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną jest faktyczna zapłata, określona według metody kasowej, z wyjątkiem zaliczek, które uznaje się za poniesione w momencie, gdy staną się należne dostawcy.
Zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT dotyczy wyłącznie dochodu uzyskanego z realizacji nowej inwestycji, wyodrębnionego zgodnie z kryteriami funkcjonalnymi i ekonomicznymi, a wspólne koszty alokuje się wg klucza przychodowego.
Spółka pełniąc funkcję udzielającego pomocy publicznej nie działa jako podatnik VAT w odniesieniu do czynności polegających na pobieraniu i przekazywaniu nienależnej pomocy, natomiast dokonując korekt sprzedaży energii elektrycznej zgodnie z Obowiązkiem 2, zobowiązana jest do wystawienia faktur korygujących zmieniających cenę maksymalną na umowną.
Umorzenie części kredytu konsolidacyjnego nie stanowiącego celu mieszkaniowego skutkuje powstaniem przychodu z innych źródeł, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zaś zwrot nadpłaconych środków nie stanowi przychodu podatkowego i nie podlega opodatkowaniu.
Spółka, wykonując czynności w ramach Obowiązku 1, nie działa jako podatnik VAT, a czynności te nie podlegają opodatkowaniu. W kontekście Obowiązku 2 Spółka jest zobowiązana do wystawiania faktur korygujących, jeżeli zmienia się cena stosowana w ramach udzielanej pomocy publicznej.
Środki pieniężne pobierane jako nienależna pomoc publiczna i następnie przekazywane przez Spółkę do Zarządcy Rozliczeń, w procesie realizacji obowiązków wynikających z ustawy o bonie energetycznym, nie stanowią przychodu podatkowego na gruncie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, z uwagi na brak trwałego przysporzenia majątkowego.