Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT, zwolnienie z podatku dochodowego dotyczy nagród związanych ze sprzedażą premiową przyznawanych nabywcy od sprzedawcy, co wyklucza programy lojalnościowe, w których nagrody przyznawane są przedstawicielom handlowym za sprzedaż lub promocję. Takie nagrody nie korzystają ze zwolnienia podatkowego i nie stanowią sprzedaży premiowej w rozumieniu przepisów prawa
Zwrot kaucji związanej z użyciem żetonów w grze karcianej niemającej charakteru hazardowego nie stanowi przychodu ani wygranej, w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier hazardowych, gdyż brak tu przesłanek gry oferującej nagrody pieniężne.
Bony promocyjne nie stanowią przychodu podatkowego, ponieważ nie przynoszą realnej korzyści ekonomicznej. Natomiast bony towarowe i świadczenia pieniężne stanowią przychód z innych źródeł i mogą być zwolnione z opodatkowania jedynie w zakresie nieprzekraczającym 200 zł. Z tytułu przyznania tych świadczeń powstają obowiązki informacyjne, nie powstają jednak obowiązki płatnicze.
Świadczenia pieniężne wypłacane w ramach Programu Poleceń, skierowanego do szerokiej grupy współpracowników, należy kwalifikować jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOF, co zwalnia płatnika z obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Wyjazdy organizowane przez spółkę jako nagrody w akcjach promocyjnych podlegają opodatkowaniu według szczególnej procedury VAT marża, nie dając jednocześnie prawa do odliczenia VAT od wydatków na te wyjazdy.
Wypłaty nagród rekrutacyjnych w ramach Programu Poleceń Pracowniczych stanowią przychód z innych źródeł zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, co zwalnia spółkę z obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od tego przychodu i ogranicza jej obowiązek do wypełnienia obowiązków informacyjnych.
Nagroda pieniężna dla uczestników programu rekomendacyjnego stanowi przychód z innych źródeł i nie obliguje spółki do poboru zaliczek na podatek dochodowy, lecz wymaga spełnienia obowiązku informacyjnego wobec organu podatkowego oraz uczestników programu.
Nagrody przekazywane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w ramach programów sprzedaży premiowej i konkursów stanowią przychód z innych źródeł, a nie sprzedaż premiową czy wygrane konkursowe, i podlegają opodatkowaniu wg skali podatkowej, zaś w odniesieniu do osób prowadzących działalność, stanowią przychód z tej działalności, eliminując obowiązki płatnika.
Przychód z tytułu wynagrodzenia w formie kryptowalut za udział w programach bug bounty powstaje w momencie przyznania tokenów na zablokowanym koncie kryptowalutowym, jako że stanowi trwałe przysporzenie majątkowe podatnika, niezależnie od późniejszej daty swobodnego dysponowania tymi środkami.
Wypłaty kapitału rezerwowego zawierającego zyski z JDG dokonane przez spółkę z o.o., powstałą z przekształcenia, na rzecz wspólnika traktuje się jako przychód z kapitałów pieniężnych podlegający opodatkowaniu PIT, z obowiązkiem pobrania podatku przez spółkę jako płatnika.
Nagrody przyznane w konkursach, które nie zawierają elementu współzawodnictwa, należy uznać za przychody z innych źródeł. Natomiast nagrody w konkursach, gdzie występuje współzawodnictwo i wartość nie przekracza 2000 zł, mogą być zwolnione z podatku. Przy przekroczeniu tej kwoty, na płatniku ciąży obowiązek poboru 10% podatku.
Program punktowy, w którym uczestnik wymienia punkty na nagrody jest nieodpłatnym świadczeniem generującym przychód z innych źródeł; nie podlega zwolnieniu podatkowemu z art. 21 ust. 1 pkt 68a u.p.d.o.f., gdyż nagrody są wydawane w zamian za konkretne działania.
Przekazanie pracownikom nagród jubileuszowych w postaci telefonów komórkowych z okazji osiągnięcia określonego stażu pracy w spółce X S.A., uznane za darowiznę, nie stanowi przychodu z tytułu stosunku pracy, a tym samym nie nakłada na spółkę obowiązków płatnika związanych z podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zwrot wydatków na premie z zysku, poniesionych przez wnioskodawcę, który nie zaliczył ich do kosztów uzyskania przychodu, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 6a updop.
Transfer środków pieniężnych od Zleceniodawcy na Zleceniobiorcę, związany z pokryciem kosztów nagród pieniężnych i rzeczowych, oraz przepływ środków z opłat za udział w loterii nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Zleceniobiorca i Zleceniodawca rozdzielają świadczenia, nie uznając przepływu środków za odpłatną dostawę towarów lub usług w rozumieniu ustawy o VAT.
Nagrody wypłacane w ramach programu rekomendacji pracowniczych winny być klasyfikowane jako przychody z innych źródeł zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, co zwalnia podmiot z obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy, zobowiązując jednocześnie do sporządzenia informacji o tych przychodach dla urzędu skarbowego.
Nagrody pieniężne wypłacane w ramach programu rekomendacji pracowniczych przez spółkę stanowią przychód z innych źródeł, co wyklucza obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych przez płatnika, a jedynie wymaga sporządzenia stosownej informacji podatkowej.
Bonus uzyskany przez nowych klientów skutkuje zwolnieniem podatkowym z tytułu sprzedaży premiowej, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, gdy nie przekracza 2000 zł. Jednak bonus dla obecnych klientów, będący wynagrodzeniem za polecenie, podlega opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł ze skutkiem obowiązków informacyjnych dla spółki.
Nagrody pieniężne wypłacane w ramach programu rekomendacji pracowniczych stanowią przychód z 'innych źródeł' w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wyłącza obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy przez płatnika.
Dodatek za polecenie, wypłacany pracownikom na podstawie regulaminu wynagradzania, stanowi przychód ze stosunku pracy. W konsekwencji, płatnik musi pobierać zaliczki na podatek dochodowy oraz uwzględniać ten przychód w deklaracji PIT-11.
Świadczenia z programów rekomendacji pracowniczych, nie związane bezpośrednio z wykonywaniem pracy lub usług, należy kwalifikować jako przychody z innych źródeł, co zwalnia pracodawcę z obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy, wymagając jedynie informowania o ich wysokości.
Nagrody pieniężne i rzeczowe przyznawane za działalność na rzecz ochrony wód, niepowiązane z działalnością gospodarczą ani pracą, stanowią przychód z innych źródeł (art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f.), przy czym nieobowiązkowe jest pobieranie zaliczek na podatek, lecz konieczne wystawienie PIT-11.
Spółka, jako organizator programu partnerskiego, nie jest zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu nagród za polecenia, gdyż są one kwalifikowane jako przychód z innych źródeł. Spółka musi jednak sporządzić i przesłać informację PIT-11 właściwym organom podatkowym.
Program motywacyjny Z, w tym program P, spełnia przesłanki art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym, odraczając moment opodatkowania przychodu z nabycia Akcji do momentu ich odpłatnego zbycia, kwalifikując go jako przychód z kapitałów pieniężnych.