Zakup monet wykonanych ze złota dewizowego nie podlega zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych jako sprzedaż waluty obcej, mimo że mogą pełnić funkcję środków płatniczych. Zasadniczym czynnikiem decydującym jest kwalifikacja monet jako złota dewizowego zgodnie z Prawem dewizowym.
Umowy sprzedaży monet, które pełnią rolę środka płatniczego, lecz ich zasadniczą cechą jest bycie wykonanymi ze złota dewizowego, nie korzystają ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych jako sprzedaż walut obcych na gruncie art. 9 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Sprzedaż monet inwestycyjnych przez osobę fizyczną, dokonana po upływie sześciu miesięcy od nabycia, nie podlega opodatkowaniu PIT, gdy transakcja ma charakter prywatny i incydentalny, a brak formalnych dowodów zakupu nie wpływa na możliwość zwolnienia.
Wystawiona faktura korygująca dotycząca opustu cenowego nie wpływa na kwotę nabycia przy imporcie monet kolekcjonerskich w procedurze VAT marża, jeśli brak jest możliwości przyporządkowania jej do konkretnych zgłoszeń celnych.
Nie jest możliwe zastosowanie procedury VAT-marża do sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich uprzednio zaimportowanych do Polski. Z dniem 1 stycznia 2025 r. wykluczono taką możliwość na mocy art. 120 ust. 11 ustawy o VAT, dostosowując przepisy do regulacji unijnych, co wymusza opodatkowanie na zasadach ogólnych.
Uznanie Monet za przedmioty kolekcjonerskie oraz prawo do zastosowania dla ich sprzedaży szczególnej procedury VAT-marża.
Możliwość zastosowania do sprzedaży platynowych sztabek, oraz platynowych monet procedury szczególnej VAT-marża w myśl art. 120 ust. 4 ustawy, a także prawo do dokonania korekty podatku należnego z tytułu sprzedaży ww. towaru z uwagi na zmianę w określeniu podstawy opodatkowania.
Kwestia możliwości zastosowania procedury VAT-marża dla sprzedaży monet kolekcjonerskich wniesionych do Spółki aportem.
Możliwość zastosowania szczególnej procedury (VAT-marża) opodatkowania dla sprzedaży srebrnych monet kolekcjonerskich.
Prawo do zastosowania procedury szczególnej VAT-marża, przy dostawie monet kolekcjonerskich uprzednio importowanych na terytorium innego państwa członkowskiego.
Należy stwierdzić, że w przedstawionych we wniosku okolicznościach, dostawa monet kolekcjonerskich podatnikom VAT w krajach UE uprzednio importowanych lub nabytych w procedurze VAT-marża, bądź nabytych na podstawie zasad odpowiadających regulacjom krajowym dotyczącymi VAT-marża będzie mogła korzystać z opodatkowania na zasadzie procedury VAT-marża na podstawie art. 120 ust. 4 i 5 ustawy.
W zakresie ustalenia czy wynagrodzenie płacone przez Wnioskodawcę z tytułu odlewania sztabek i monet na rzecz powiązanej spółki stanowi ukryty zysk zgodnie z art. 28m ust. 3 ustawy o CIT.
Możliwość stosowania szczególnej procedury opodatkowania marży dla dostaw banknotów i monet nabytych lub wymienionych uprzednio w NBP lub w bankach komercyjnych.
Brak opodatkowania czynności polegających na wymianie danych kontaktowych pomiędzy osobami zainteresowanymi dokonywaniem transakcji kupna sprzedaży na rynku złota inwestycyjnego.
Możliwość zastosowania szczególnej procedury (VAT-marża) dla sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich w postaci importowanych srebrnych monet.
Uznanie importowanych przez Wnioskodawcę srebrnych monet bulionowych za przedmioty kolekcjonerskie oraz możliwość zastosowania szczególnej procedury (VAT-marża) opodatkowania dla sprzedaży ww. srebrnych monet.
Na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z nabywaniem monet ze złota dewizowego, każdorazowo, kiedy kwota zakupu przekroczy wartość 1000 zł. Obowiązek uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych nie wystąpi jedynie wówczas, gdy zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy oraz stosowania przez Wnioskodawcę procedury VAT-marża w związku z dostawą (odsprzedażą) przedmiotów kolekcjonerskich.
Brak opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży srebrnych monet (pytanie nr 2 wniosku).
Opodatkowanie dostawy towarów nabytych wcześniej od kontrahenta A na zasadach, o których mowa w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy.
Monety sprzedawane przez Wnioskodawcę stanowią przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, wymienione w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o VAT i mogą korzystać z opodatkowania na zasadzie procedury marży na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy o VAT.
Czy wynagrodzenie minimalne i prowizyjne jakie otrzyma Wnioskodawca z tytułu pośrednictwa w sprzedaży metali oraz kamieni szlachetnych, w tym biżuterii, złota, srebra, monet kolekcjonerskich oraz przerabiania złomu inwestycyjnego, prowadzonej w imieniu i na rzecz, zlecającego podlega zwolnieniu podmiotowemu, o którym mowa wart. 113 ust 1 i 9, nie podlegając jednocześnie wyłączeniu, o którym mowa wart