Preproporcja i proporcja sprzedaży uprawniają Gminę do częściowego odliczenia VAT od inwestycji, niezależnie od finansowania z Polskiego Ładu. Dofinansowanie nie zwiększa podstawy opodatkowania, gdyż nie jest dopłatą do ceny usług.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji, poprzez zastosowanie preproporcji i proporcji sprzedaży, wyłącznie w zakresie czynności podlegających VAT (opodatkowanych lub zwolnionych), z wyłączeniem spoza regulacji podatku VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego po centralizacji rozliczeń VAT, dokonując odliczenia VAT od wydatków, które nie mogą być bezpośrednio przyporządkowane konkretnym rodzajom działalności, powinna stosować prewspółczynnik właściwy dla jednostki organizacyjnej korzystającej z przekazanego majątku. Prewspółczynnik ten oblicza się na podstawie danych właściwych dla tej jednostki.
W przypadku przekształcenia Ośrodka Pomocy Społecznej w nowe centrum usług społecznych nie zachodzi obowiązek uzyskania nowego numeru identyfikacji podatkowej, a jedynie potrzeba aktualizacji danych istniejącego NIP, wynikająca ze zmiany nazwy jednostki, co jest zgodne z przepisami o ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.
Miasto jako beneficjent projektu, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, ma prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji przy użyciu prewspółczynnika dla każdej jednostki budżetowej objętej Projektem.
Podatnikowi przysługuje prawo do zastosowania własnej metody ustalenia proporcji odliczenia VAT naliczonego, jeżeli sposób ten lepiej odzwierciedla specyfikę prowadzonej działalności niż metoda wskazana w rozporządzeniu. Gmina może zastosować pre-współczynnik oparty na wpływach netto z transakcji zewnętrznych, gdy taki sposób lepiej odzwierciedla obiektywne wykorzystanie obiektów w działalności opodatkowanej
Gmina Miasto ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków na budowę Centrum, stosując proporcję opartą na średniorocznej liczbie osób korzystających odpłatnie z Centrum, co najlepiej odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie inwestycji do celów opodatkowanych, w zgodności z wyrokami WSA i NSA.
W przypadku przekształcenia zakładu budżetowego w jednostkę budżetową, dla celów obliczenia wartości prewspółczynnika VAT za dany rok, należy wyliczyć wspólny prewspółczynnik uwzględniając dane finansowe za cały rok obejmujący działalność obu struktur organizacyjnych, zapewniając zgodność z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na halę sportową wg indywidualnej metody obliczenia proporcji, jako że metoda powierzchniowo-godzinowa nie jest bardziej reprezentatywna od regulacji rozporządzenia Ministra Finansów.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od inwestycji w budowę Szkoły Podstawowej poprzez zastosowanie prewspółczynnika z Rozporządzenia Ministra Finansów, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, uwzględniając działalność opodatkowaną i niepodlegającą VAT.
Podatnik, realizując projekt związany z działalnością mieszaną, może odliczyć podatek naliczony przy zastosowaniu prewspółczynnika dla właściwej jednostki budżetowej. Natomiast, gdy prewspółczynnik nie przekracza 2%, możliwe jest uznanie proporcji odliczenia za zerową, z zachowaniem przesłanek wynikających z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT.
Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów inwestycyjnych z zastosowaniem prewspółczynnika oraz ograniczonego odliczenia 50% dla pojazdu samochodowego, a nieodpłatne użyczenie budynku dla OSP nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT.
Prawidłowe udokumentowanie sprzedaży usług gastronomicznych i cateringowych świadczonych przez jednostkę samorządową wymaga, by paragony fiskalne były fizycznie przekazywane nabywcom. Samo umożliwienie odbioru paragonów w punkcie stacjonarnym nie spełnia wymogów art. 111 ust. 3a UoVAT, co czyni praktykę ich niszczenia po niezaschnięciu za nieprawidłową, w świetle obowiązków ewidencyjnych określonych
Sposób dokonywania korekty wieloletniej podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi budowy krytej pływalni.
Możliwość zastosowania prewspółczynnika jednostki budżetowej do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od wykonawcy wykonującego budowę sieci kanalizacji sanitarnej.
Podatek od towarów i usług dotyczący wyliczenia prewspółczynnika na podstawie danych za rok poprzedni.
Sposób dokumentowania zadań wykonywanych na zlecenie innych jednostek Policji.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. „(…)”.
Opodatkowanie nieodpłatnych badań wykonywanych na podstawie porozumień zawieranych z innymi podmiotami.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z infrastrukturą kanalizacyjną przy zastosowaniu prewspółczynnika określonego w oparciu o metodę ilościową.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.