Zmiana statusu przedsiębiorcy ze średniego na dużego w trakcie inwestycji na podstawie wydanej Decyzji o wsparciu nie wpływa na wysokość wskaźnika intensywności pomocy publicznej ani nie ogranicza prawa do kwalifikowania wydatków na używane środki trwałe.
Wydatki poniesione przez Spółkę na podstawie umów leasingu, spełniających warunki leasingu finansowego, stanowią koszty kwalifikowane do wsparcia na nową inwestycję w formie zwolnienia podatkowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT, pod warunkiem kontynuacji zakupów leasingowych jako środków trwałych. Wydatki te obejmują wstępną opłatę leasingową, opłatę manipulacyjną, raty leasingowe i kwotę
Świadczenie, które spełnia kryteria usługi według art. 8 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki określonej w art. 41 ust. 1 tej ustawy, z uwzględnieniem ewentualnych zwolnień lub obniżonych stawek przewidzianych w załącznikach.
Spółka będąca członkiem PGK może ponosić koszty kwalifikowane w ramach decyzji o wsparciu podczas funkcjonowania PGK, bez naruszenia wymogów art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o CIT, jeżeli rzeczywiste korzystanie ze zwolnienia podatkowego następuje po zakończeniu funkcjonowania PGK.
Podatnik, który wykorzystał w pełni przyznany limit pomocy publicznej w ramach decyzji o wsparciu, przestaje osiągać dochody zwolnione z opodatkowania na jej podstawie, o ile decyzja nie wygeneruje nowych dochodów, może w tym samym roku kalendarzowym wybrać Estoński CIT.
Zmiana statusu przedsiębiorcy w toku realizacji inwestycji w Polskiej Strefie Inwestycji, po wydaniu decyzji o wsparciu, nie wpływa na wskaźnik intensywności pomocy publicznej ani wysokość przysługującego zwolnienia z podatku CIT, ustalaną na dzień przyznania pomocy.
Koszty dzierżawy nieruchomości od podmiotu powiązanego, spełniające wymogi kwalifikowalności określone w rozporządzeniu o wsparciu nowych inwestycji, mogą być uznane za koszty kwalifikowane do objęcia pomocą publiczną, w ramach zwolnienia podatkowego na podstawie decyzji o wsparciu.
Momentem poniesienia wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną jest faktyczna zapłata, określona według metody kasowej, z wyjątkiem zaliczek, które uznaje się za poniesione w momencie, gdy staną się należne dostawcy.
Zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT dotyczy wyłącznie dochodu uzyskanego z realizacji nowej inwestycji, wyodrębnionego zgodnie z kryteriami funkcjonalnymi i ekonomicznymi, a wspólne koszty alokuje się wg klucza przychodowego.
Momentem poniesienia wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o PDOP jest moment faktycznej zapłaty zgodnie z zasadą kasową. Płatności częściowe są uznane za poniesione z chwilą ich faktycznej realizacji, zaś zaliczki w momencie uiszczenia pełnej należności.
Przy kalkulacji wskaźnika dochodowości, na podstawie art. 24ca ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, uwzględnia się całość dochodów, w tym zwolnionych z opodatkowania, co odzwierciedla pełną efektywność ekonomiczną przedsiębiorstwa i odpowiada celowi regulacji.
Dochody osiągnięte z działalności gospodarczej związanej z realizacją nowej inwestycji, o której mowa w decyzji o wsparciu, mogą być zwolnione z podatku dochodowego, pod warunkiem, że są bezpośrednio związane z inwestycją i realizowane na obszarze określonym w decyzji. Dochody z działań realizowanych przez podwykonawców nie podlegają zwolnieniu.
Dochody z działalności gospodarczej objętej decyzją o wsparciu, realizowanej na terenie zakładu przez pracowników, są zwolnione z CIT zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Dochody z działalności angażującej podwykonawców lub poza zakładem nie korzystają z tego zwolnienia.
Wydatki związane z nabyciem nieruchomości wykorzystywanych bezpośrednio w działalności produkcyjnej kwalifikują się jako koszty kwalifikowane nowej inwestycji w rozumieniu przepisów ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, podczas gdy wydatki na cele socjalne i administracyjne takiego statusu nie uzyskują.
Dochody wyodrębnione na podstawie zezwoleń w specjalnych strefach ekonomicznych oraz decyzji o wsparciu muszą być ewidencjonowane i rozliczane oddzielnie, zgodnie z odpowiednimi przepisami, co uniemożliwia ich łączenie w jednej ewidencji podatkowej.
Wydatek na nabycie maszyn i urządzeń od podmiotu powiązanego, dokonany po cenie rynkowej, może stanowić koszt kwalifikowany nowej inwestycji w rozumieniu § 8 rozporządzenia ws. pomocy publicznej, na cel zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p., pod warunkiem spełnienia przesłanek formalnych i materiałowych określonych w prawie podatkowym.
Wykorzystanie maksymalnej puli pomocy publicznej w trakcie roku nie uprawnia do wyboru Estońskiego CIT w tym samym roku kalendarzowym, jeśli decyzja o wsparciu nie wygasła — możliwość opodatkowania Estońskim CIT następuje dopiero po zakończeniu okresu podatkowego.
Spółka może skorzystać z wyłączenia obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1 Ustawy o CIT dla transakcji dokonanych do 1 stycznia 2026 r., pod warunkiem nieuzyskania dochodów kwalifikowanych. Po tej dacie, posiadanie decyzji o wsparciu skutkuje obligatoryjnością zwolnienia, co wyłącza możliwość skorzystania z powyższego wyłączenia.
W przypadku wykorzystania limitu pomocy publicznej przyznanej w decyzji o wsparciu, podatnik, nie osiągający dochodów zwolnionych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a CIT, może wybrać opodatkowanie w formie Estońskiego CIT, zgodnie z art. 28k ust. 1 pkt 3 CIT.
Koszt nabycia systemu ERP, stanowiący cenę nabycia wartości niematerialnych związanych z transferem technologii, kwalifikuje się do objęcia wsparciem jako koszt nowej inwestycji, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 1 lit. d rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej.
Przychody i koszty wynikające z umów faktoringu, związanych z wierzytelnościami z działalności zwolnionej z opodatkowania, przypisuje się do działalności opodatkowanej, ponieważ umowy te nie są integralną częścią działalności objętej wsparciem, co wyklucza ich zwolnienie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a UPDOP.
Spółka przejmująca może kontynuować korzystanie ze zwolnień podatkowych wynikających z decyzji o wsparciu przyznanej uprzednio Spółce przejmowanej, w drodze sukcesji uniwersalnej, zgodnie z art. 492 i 494 KSH oraz art. 93 Ordynacji podatkowej.
Uchylając decyzję o wsparciu, podatnik eliminuje przesłankę uniemożliwiającą wybór ryczałtu od dochodów spółek, pod warunkiem spełnienia dodatkowych wymogów art. 28j ustawy o CIT.
Producent w rozumieniu art. 18eb ustawy o CIT obejmuje podmioty wytwarzające produkty samodzielnie, nawet przy zakupie surowców zewnętrznych, mogące korzystać z ulgi na ekspansję, pod warunkiem przypisania kosztów do działalności opodatkowanej.