Sprzedaż udziału w działkach odziedziczonych przez osobę fizyczną nie podlega opodatkowaniu VAT, jeśli osoba ta nie prowadzi działalności gospodarczej ani nie przejawia aktywności inwestycyjnej w zakresie obrotu nieruchomościami w sposób profesjonalny, a działki stanowią część jej majątku osobistego, nie zaś majątku przeznaczonego do działalności gospodarczej.
Sprzedaż nieruchomości w opisywanej transakcji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako dostawa towarów, gdyż przedmiot transakcji nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa i nie spełnia przesłanek do zwolnienia od VAT określonych w ustawie o VAT.
Sprzedaż Składników Majątkowych przez Wnioskodawcę stanowi zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wyłączoną z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, w związku z ich wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym.
Sprzedaż niezabudowanej nieruchomości gruntowej przez właściciela nieprowadzącego działalności gospodarczej w tym zakresie oraz niepodejmującego środków zwiększających atrakcyjność nieruchomości, traktuje się jako zarządzanie majątkiem prywatnym, co wyklucza opodatkowanie VAT.
Jednostki samorządu terytorialnego nie mają prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na zakup towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do wykonywania zadań własnych, niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Wycofanie nieruchomości z majątku spółki do prywatnego majątku wspólników jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów, pod warunkiem uprzedniego wykorzystania prawodzielności do odliczenia podatku naliczonego. Zwolnieniu od podatku VAT podlegać mogą jedynie te dostawy, gdzie od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres nie krótszy niż dwa lata.
Zwrot kaucji pobranej na okaziciela za żetony do gry, nie stanowi przychodu ani rozchodu w rozumieniu ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem, gdyż jest jedynie formą zabezpieczenia niepowiązaną z czynnością opodatkowaną.
Przekształcenie spółki kapitałowej w osobową nie stanowi przychodu zakładu, zatem nie rodzi obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, bowiem nie prowadzi do rzeczywistego przysporzenia majątkowego.
Dostawa nieruchomości obejmująca działki zabudowane, które nastąpiły po pierwszym zasiedleniu, jest zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Możliwe jest jednak opodatkowanie po spełnieniu określonych wymogów formalnych przez strony transakcji. Dostawa działek uznawanych za tereny budowlane, w tym niezabudowanych, nie może korzystać ze zwolnienia.
Sprzedaż niezabudowanej działki przez wnioskodawcę pozostaje poza zakresem VAT, gdyż nie spełnia przesłanek działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Sprzedaż działki niezabudowanej przez Wnioskodawczynię nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż czynności poprzedzające sprzedaż nie wykazały cech zorganizowanych działań handlowych, a transakcja nastąpiła w sferze majątku prywatnego.
Dotacja przyznana na realizację zadania publicznego, niepowiązana z obrotem, nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Jednostka nie może obniżyć podatku należnego o podatek naliczony, gdyż zakupy nie służą czynnościom opodatkowanym.
Spółka realizująca projekt współfinansowany z funduszy UE, nie świadcząca w jego ramach odpłatnych usług opodatkowanych VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego na fakturach dokumentujących wydatki związane z tym projektem.
Przekazanie składników MOSiR do nowoutworzonej spółki z o.o. poprzez przekształcenie jednostki budżetowej, w ramach wyłączeń określonych w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, stanowi transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa i jest wyłączone z opodatkowania VAT.
Jednostkom samorządu terytorialnego, działającym w reżimie publicznoprawnym, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur, gdy zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Transakcja zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która spełnia wymogi wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego, jest wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, gdyż struktura ta umożliwia samodzielne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym.
Sprzedaż niezabudowanej działki, będącej częścią majątku prywatnego sprzedającego, nie wypełnia definicji działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT; w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz nie wymaga stosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.
Gmina, realizując inwestycję termomodernizacji Szkoły, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż wydatki te związane są jedynie z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu, co uniemożliwia zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Jednostki samorządu terytorialnego, realizujące zadania nałożyone odrębnymi przepisami prawa o charakterze publicznoprawnym, nie mają prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków na te zadania, gdy nie są one wykorzystywane do opodatkowanych czynności VAT.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków związanych z realizacją projektu, ponieważ projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a działania Gminy stanowią realizację zadań o charakterze publicznym, niepodlegających opodatkowaniu.
Realizacja inwestycji przez organ władzy publicznej, która nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi VAT, wyklucza możliwość odliczenia VAT jako kosztów nieprzeznaczonych na działalność opodatkowaną, zgodnie z art. 86 ust. 1 i art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Gmina nie jest uprawniona do obniżenia podatku VAT związanego z inwestycją realizującą zadanie własne, ponieważ działania te nie generują czynności opodatkowanych.
Wniesienie aportem domków, nie stanowiących zorganizowanej części przedsiębiorstwa, do nowo powstałej spółki z o.o. stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Wpłaty mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż działania Gminy, nie mające na celu stałego dochodu i wspierane środkami publicznymi, nie stanowią działalności gospodarczej. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z realizacją tego projektu.