Świadczenia małżeńskie z amerykańskiego systemu ubezpieczeń społecznych SSA, wypłacane na rzecz Klientów mających miejsce zamieszkania w Polsce, są traktowane jako świadczenia emerytalno-rentowe, wobec czego Bank jest zobowiązany do poboru zaliczek na PIT zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 UPDOF.
Środki pieniężne otrzymane przez rezydenta Polski z amerykańskiego trustu stanowią przychód z innych źródeł dla celów PIT oraz podlegają zasadom opodatkowania wg umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a USA, z zastosowaniem metody proporcjonalnego odliczenia.
Podatek stanowy zapłacony w Kalifornii nie podlega odliczeniu od podatku należnego w Polsce na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w świetle postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a USA, które obejmują jedynie podatki federalne.
Nieodpłatne przyznanie warunkowych opcji na akcje w ramach programu motywacyjnego nie generuje przychodu podatkowego po stronie wnioskodawcy przed ich realizacją, zgodnie z art. 11 ustawy o PIT.
Opłaty za licencje użytkownika końcowego, nieprzenoszące praw autorskich, nie mieszczą się w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, nie powodując obowiązku poboru podatku u źródła, gdyż są jedynie opłatą za korzystanie na własny użytek, nie stanowiąc należności licencyjnych w rozumieniu UPO.
Wynagrodzenie wypłacane za korzystanie z programu komputerowego na podstawie licencji użytkownika końcowego, bez przeniesienia autorskich praw majątkowych, nie mieści się w zakresie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT i nie podlega opodatkowaniu u źródła w Polsce.
Polski rezydent podatkowy jest zobowiązany do złożenia deklaracji PIT-38 w związku z przychodami z tytułu inwestycji zagranicznych, jednak załącznik PIT-ZG nie jest wymagany w przypadku dywidend z zagranicy. Obowiązek dopłaty 4% podatku z tytułu różnicy pomiędzy podatkiem krajowym a zagranicznym musi być wykazany w części G deklaracji PIT-38.
Świadczenie wdowie wypłacane wnioskodawczyni przez SSA nie korzysta ze zwolnienia podatkowego w Polsce jako świadczenie rodzinne i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Umowa polsko-amerykańska nie przewiduje zwolnienia z opodatkowania tego dochodu.
Wypłacając odsetki do Banku 2, rezydenta Japonii i rzeczywistego właściciela płatności, Wnioskodawca może zastosować 10% stawkę WHT wynikającą z UPO PL-JP, pod warunkiem posiadania ważnego certyfikatu rezydencji oraz oświadczenia o statusie rzeczywistego właściciela Banku 2.
Licencja użytkownika końcowego na oprogramowanie, nieprzenosząca praw autorskich, nie stanowi należności licencyjnych w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, co wyklucza obowiązek poboru podatku u źródła od wypłat na rzecz zagranicznego dostawcy.
Płatności dokonywane przez spółkę na rzecz zagranicznego dostawcy z tytułu licencji użytkownika końcowego na oprogramowanie nie generują obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego jako należność licencyjna, gdyż nie obejmują przekazania majątkowych praw autorskich, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Przychód uzyskany z tytułu zbycia udziałów X w ramach programu motywacyjnego, które nie spełniają definicji papierów wartościowych ani pochodnych instrumentów finansowych, stanowi przychód z praw majątkowych w rozumieniu art. 18 ustawy o PIT, opodatkowany według skali podatkowej.
Polska spółka nie ma obowiązku pełnić roli płatnika podatku dochodowego w związku z zagranicznym programem motywacyjnym RSU, gdyż przychód podatkowy powstaje w momencie zbycia akcji, nie przy ich przyznaniu.
Zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie dotyczy pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, a wyłącznie osób prowadzących działalność gospodarczą i zamieszkujących w Polsce. Jednakże, na gruncie umowy SOFA II, obywatel nierezydent zatrudniony przez wykonawcę kontraktowego USA może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT, dochody z umowy o pracę pracowników wykonawców kontraktowych USA nie są zwolnione z opodatkowania na terytorium RP; natomiast zwolnienie przewidziane w art. 20 ust. 5 Umowy o współpracy obronnej ma zastosowanie do tego rodzaju dochodów.
Rzeczywisty właściciel odsetek, będący rezydentem podatkowym USA, uprawnia do zastosowania zwolnienia z podatku u źródła zgodnie z PL-US UPO, pod warunkiem dochowania należytej staranności przez pożyczkobiorcę oraz uzyskania certyfikatu rezydencji i stosownego oświadczenia.
Zastosowanie postanowień PL-US UPO pozwala na obniżenie stawki podatku u źródła lub zwolnienie z tego podatku w odniesieniu do odsetek wypłacanych amerykańskiemu bankowi, pod warunkiem uzyskania stosownego certyfikatu rezydencji oraz spełnienia warunków dotyczących rzeczywistego właściciela odsetek.
Przychód z tytułu nabycia akcji w ramach programów motywacyjnych, utworzonych przez jednostkę dominującą będącą spółką akcyjną, powstaje dopiero w momencie ich odpłatnego zbycia. W ramach art. 24 ust. 11 ustawy o PDOF, opodatkowaniu podlega dochód uzyskany przy zbyciu akcji, nie soba moment ich nabycia.
Dochody uzyskane przez podwykonawców świadczących usługi na rzecz sił zbrojnych USA w ramach umowy podwykonawstwa, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, nawet jeśli umowa nie została zawarta bezpośrednio z tymi siłami, ale jest realizowana na ich rzecz.
Zwolnienie podatkowe przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT nie dotyczy pracowników nieposiadających miejsca zamieszkania w Polsce; jednakże pracownicy wykonawcy kontraktowego USA mogą korzystać ze zwolnienia zgodnie z art. 20 ust. 5 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej między Polską a USA.
Na gruncie umowy SOFA II dochody pracowników wykonawców kontraktowych USA, niebędących rezydentami podatkowymi w Polsce, mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, podczas gdy zakres zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT nie obejmuje umów o pracę.
Dochody pracowników wykonawców kontraktowych USA, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, mogą być zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 20 ust. 5 umowy USA-Polska o współpracy obronnej, jeśli spełniają definicję pracownika wykonawcy, jednak zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT stosuje się wyłącznie do osób świadczących usługi na podstawie umów cywilnoprawnych.
Przychody uzyskane przez pracownika wykonawcy kontraktowego USA z tytułu umowy o pracę z wykonawcą są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 20 ust. 5 umowy SOFA II, ale nie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT, który odnosi się wyłącznie do osób zamieszkałych w Polsce i świadczących usługi cywilnoprawne.