Wydatki na usuwanie skutków powodzi pokryte odszkodowaniem majątkowym, od którego zaniechano poboru podatku, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, jeśli spełniają ustawowe przesłanki i nie są wyłączone przez art. 16 ust. 1 ustawy.
Zwrot świadczeń z nieważnej umowy kredytu hipotecznego i odsetki za opóźnienie nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu. Nie mieszczą się jednak w zakresie zaniechania poboru podatku, gdyż brak umorzenia długu. Bank nie musi wystawiać PIT-11 z tego tytułu.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego przysługuje wyłącznie dla umorzeń kredytów mieszkaniowych przeznaczonych na cele mieszkalne, z wyłączeniem lokali niemieszkalnych oraz ubezpieczeń; umorzenia na cele niemieszkalne i ubezpieczeniowe podlegają opodatkowaniu.
Umorzenie kredytu hipotecznego oraz zwrot części wpłaconych na jego spłatę kwot w ramach ugody z bankiem jest neutralne podatkowo; nie kreuje przychodu, a umorzenie spełnia warunki zaniechania poboru podatku zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów.
Umorzenie przez bank części zadłużenia z tytułu kredytu hipotecznego, zaciągniętego na cele mieszkaniowe, przy spełnieniu określonych warunków, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2024 r. dotyczy tylko umorzonych wierzytelności z tytułu kredytów mieszkaniowych, a nie pożyczek hipotecznych. Zwrot nadpłat z tytułu ugody z bankiem nie jest przychodem podatkowym, ale umorzenie części zadłużenia stanowi przychód z nieodpłatnych świadczeń, podlegający opodatkowaniu.
Umorzenie zadłużenia z tytułu kredytu hipotecznego prowadzi do powstania opodatkowanego przychodu z innych źródeł w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że zaniechanie poboru podatku przewiduje wyjątek dla części zadłużenia związanej z określonymi wydatkami mieszkaniowymi.
Odsetki za opóźnienie od zwrotu nadpłaconych rat kapitałowo-odsetkowych kredytu mieszkaniowego, naliczone od należności, które nie tworzą przychodu dla otrzymującego, korzystają ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 95b ustawy o PIT.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego odnosi się tylko do takich umorzeń kredytów mieszkaniowych, które pokrywają wydatki bezpośrednio związane z nabyciem nieruchomości na cele mieszkaniowe, z wyłączeniem kosztów dodatkowych takich jak opłaty sądowe za hipoteki.
Kwota zwrócona z tytułu nadpłaty kredytu hipotecznego przez bank w wyniku ugody oraz umorzenie zadłużenia nie stanowią przychodu podatkowego, jako że nie zwiększają majątku podatnika. Umorzenie zadłużenia podlega zaniechaniu poboru podatku zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów.
Kwota 48 500,00 zł otrzymana w wyniku ugody mediacyjnej z bankiem nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zaniechanie poboru podatku od umorzonej kwoty kredytu jest zasadne na mocy rozporządzenia Ministra Finansów w przypadku spełnienia warunków przewidzianych dla kredytów hipotecznych zabezpieczonych hipoteką, zaciągniętych na cele mieszkaniowe przed
Organ podatkowy uznał, że umorzenie kredytu hipotecznego w części dotyczącej bezpośredniego finansowania budowy domu korzysta z zaniechania poboru podatku, lecz część związaną z refinansowaniem poniesionych nakładów podlega opodatkowaniu. Zwrot rat od banku nie stanowi przychodu.
Zaniechanie poboru podatku dotyczy umorzonych kredytów mieszkaniowych zaciągniętych na jedną inwestycję, nie odnosi się do kredytów refinansujących środki własne. Umorzenie części kredytu na refinansowanie budowy domu stanowi opodatkowany przychód.
Zastosowanie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych do umorzonych kwot kredytu mieszkaniowego jest możliwe, jeśli spełnione są warunki przewidziane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., w tym zaciągnięcie kredytu przed dniem 15 stycznia 2015 r. oraz przeznaczenie kredytu na jedną inwestycję mieszkaniową.
Podatnik ma prawo do wyboru preferencji w postaci zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, poprzez korektę przychodów za zamknięty rok podatkowy i złożenie nowego oświadczenia dotyczącego aktualnego stanu faktycznego, pod warunkiem dokonania stosownych korekt podatkowych zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów.
Umorzenie odsetek od kredytu hipotecznego spełniającego warunki mieszkaniowe, przy odpowiednim zastosowaniu przepisów, może podlegać zwolnieniu z opodatkowania, z wyłączeniem części przeznaczonej na cele niemieszkaniowe.
Umorzenie pożyczki hipotecznej zaciągniętej na cele inne niż mieszkaniowe skutkuje osiągnięciem przychodu podlegającego opodatkowaniu, nieobjętego zaniechaniem poboru podatku, nawet jeśli środki pożyczki przeznaczono pośrednio na inwestycję mieszkaniową.
Umorzenie pożyczki hipotecznej stanowi przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu, zaś zwrot nadpłaconych odsetek jest dla pożyczkobiorcy neutralny podatkowo.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego zaciągniętego na dwie inwestycje mieszkaniowe nie kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku dochodowego na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów, a uzyskane z tego tytułu przychody podlegają opodatkowaniu jako przychody z innych źródeł.
Umorzenie przez bank części wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe przed dniem 15 stycznia 2015 r., na które strona nie korzystała wcześniej z zaniechania poboru podatku, podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 2022 roku.
Zasądzone odsetki ustawowe za opóźnienie w wypłacie nienależne pobranych świadczeń z tytułu unieważnionej umowy kredytu hipotecznego są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 95b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Umorzenie kredytu hipotecznego dotyczącego dwóch różnych lokali nie kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku dochodowego, gdyż nie dotyczy jednej inwestycji mieszkaniowej w rozumieniu przepisów podatkowych.
Wsparcie finansowe przyznawane w ramach programu Erasmus+ dla pracowników stanowi przychód z innych źródeł, który korzysta ze zwolnienia podatkowego jedynie do wysokości diet, zgodnie z przepisami o podróżach służbowych. Nadwyżka świadczeń powyżej tego limitu podlega podatkowi, aczkolwiek w związku z rozporządzeniem Ministra Finansów z 2022 r., pobór podatku został zaniechany.
Jeśli wynagrodzenia zostaną wypłacone przed dniem wyodrębnienia przez Spółkę Dzieloną, to Spółka Dzielona będzie zobowiązana do wpłaty zaliczki na PIT. Jeżeli wynagrodzenie za dany miesiąc zostanie wypłacone od dnia wyodrębnienia (włącznie) przez Spółkę Przejmującą, to Spółka Przejmująca będzie zobowiązana do wpłaty przedmiotowej zaliczki na PIT.